Język czeski - poziom podstawowy 3005-CZEOA2
Zajęcia odbywają się w ramach uniwersyteckiego kursu praktycznej nauki języka czeskiego i trwają cały rok. Studenci zapoznają się ze specyfiką czeskiej wymowy i czeskiej sytuacji językowej, poznają podstawowe kategorie gramatyczne - najczęściej używane przypadki, czasy, tryb rozkazujący, często używane przyimki i konstrukcje składniowe. Poznają słownictwo z różnych dziedzin życia codziennego. Zapoznają się ze sposobami zwracania się do różnych osób, typowymi zachowaniami językowymi. Poznają też niezbędne w procesie komunikacji zagadnienia socjokulturowe i realia życia w Republice Czeskiej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student/ka zna wymowę czeską, specyfikę czeskich głosek.
- Zna formy najczęściej używanych przypadków, formy trzech czasów, trybu rozkazującego, czasowniki modalne, najczęściej używane przyimki, liczebniki główne i porządkowe.
- Zna podstawowe słownictwo przydatne w komunikacji w różnych sytuacjach życia codziennego.
- Zna sposoby zwracania się do osób w różnym wieku, najczęściej używane zwroty grzecznościowe i ostrzeżenia.
- Zna podstawowe informacje o Republice Czeskiej i Czechach konieczne przy komunikacji z rodzimymi użytkownikami języka.
Umiejętności:
- Student/ka potrafi się swobodnie komunikować w sytuacjach życia codziennego, reaguje poprawnie na komunikaty. Radzi sobie w prostych sytuacjach towarzyskich, nawet jeśli nie potrafi zrozumieć wszystkiego i nie zawsze umie jeszcze samodzielnie podtrzymać konwersację.
- Potrafi uchwycić główny sens wypowiedzi, zawarty w krótkich, wyraźnych, prostych przekazach, ogłoszeniach.
- Potrafi znaleźć informację w prostych, codziennych materiałach, takich jak ogłoszenia, reklama, prospekty, jadłospisy, rozkład jazdy, proste listy prywatne.
- Student/ka rozumie proste teksty mówione i pisane i potrafi wybrać z nich istotne informacje, nawet jeśli nie zna każdego słowa w nich zawartego.
- Rozumie wyrażenia i najczęściej używane słownictwo dotyczące najbliższych mu/jej dziedzin życia (np. podstawowe informacje o sobie i swojej rodzinie, o zakupach, geografii swojego regionu, zatrudnieniu).
- Potrafi użyć serii zwrotów i zdań, aby opisać prostymi pojęciami swoją rodzinę i inne osoby, warunki życia, swoje wykształcenie oraz swoją obecną i ostatnio wykonywaną pracę.
- Potrafi napisać maila, list, krótką notatkę na znane tematy, streścić usłyszany lub przeczytany prosty tekst na tematy ogólne.
- Potrafi wyszukać proste informacje źródłowe z wykorzystaniem różnych środków i metod.
Kompetencje:
- Student/ka rozumie i dostrzega zalety współpracy w grupie, potrafi współpracować w grupie.
- Student/ka rozumie potrzebę stałego zdobywania wiedzy, a w szczególności konieczność uczenia się języków obcych, zarówno tych popularnych, jak i tych uważanych za rzadkie.
- Student/ka reaguje poprawnie językowo i poza językowo w różnych sytuacjach.
- Dostrzega różnice kulturowe i jest otwarty/a na odmienność różnych kultur.
Kryteria oceniania
Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy:
- aktywność na zajęciach - 25% oceny,
- wyniki sprawdzianów, testów cząstkowych, prac domowych - 25% oceny,
- wynik testu końcowego zaliczeniowego - 50% oceny
Aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z nich).
Skala ocen:
99% - 100% - 5 (celujący)
93% - 98% - 5 (bardzo dobry)
87% - 92% - 4+ (dobry plus)
77% - 86% - 4 (dobry)
71% - 76% - 3+ (dostateczny plus)
60% - 70% - 3 (dostateczny)
Dopuszczalne są trzy nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze; zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego, które zostaną podane do wiadomości studentów podczas pierwszych zajęć w semestrze.
Literatura
Podręcznik główny:
I. Rešková, M, Pintarová, Communicative Czech (Elementary Czech).
Prace domowe stanowią ćwiczenia zamieszczane przez prowadzącą na uniwersyteckiej platformie Kampus (dzięki tej formie nie stosuje się papierowego/drukowanego zeszytu ćwiczeń).
Materiały dodatkowe:
wybrane ćwiczenia z innych podręczników, materiały pochodzące z Internetu, nagrania audio i wideo.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: