Wczesna interwencja wobec dzieci z zaburzeniami rozwoju – trening umiejętności terapeutycznych - warsztaty 2500-SP302-18
Celem zajęć jest umożliwienie studentom nabycia podstawowych umiejętności praktycznych w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju. Zajęcia będą prowadzone w formie warsztatów, podczas których studenci będą wykonywali zadania praktyczne. Studenci będą mogli przećwiczyć metody i techniki wykorzystywane w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju, nabędą podstawowe umiejętności w zbieraniu i analizowania danych oraz konstruowaniu programów terapeutycznych. Część zajęć odbędzie się poza Wydziałem, w terminach ustalanych indywidualnie ze studentami. Kurs przeznaczony jest dla osób, które zaliczyły przedmiot: Poznawcze i behawioralne metody i techniki pracy w terapii z dziećmi z zaburzeniami rozwoju
• Diagnoza funkcjonalna dziecka z zaburzeniami rozwoju
• Pomiar oraz rejestracja danych
• Rozwijanie technik terapeutycznych – kształtowanie nowych zachowań
• Techniki proaktywne kształtujące motywację dziecka do współpracy
• Rozwijanie i utrzymywanie relacji między dzieckiem a terapeutą
• Opracowanie zaleceń terapeutycznych
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Efekty kształcenia
Wiedza:
• Student zna metody diagnozy oraz techniki pomiaru danych
• Student zna metody kształtujące motywację dziecka do współpracy
Postawy:
• Student dostrzega konieczność rozwijania kluczowych umiejętności u dzieci zaburzeniami rozwoju
Umiejętności:
• Student potrafi zastosować poznawcze i behawioralne metody pracy wspierania rozwoju dzieci z zaburzeniami rozwoju.
• Student potrafi przeprowadzić ocenę funkcjonalną dziecka oraz dokonać rzetelnego pomiaru danych
• Student potrafi zaplanować interwencję terapeutyczną obejmującą zaawansowane umiejętności.
Kryteria oceniania
aktywność podczas warsztatów, przygotowanie studium przypadku
Literatura
Literatura
Bąbel, P. i Ostaszewski, P. (red., 2008). Współczesna psychologia behawioralna. Wybrane zachowania. Kraków: WUJ.
Bąbel, P., Ostaszewski P., Suchowierska M. (2014). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania. Gdańsk:GWP.
Cooper, J.O., Heron, T.E. i Heward, W.L. (2007). Applied behavior analysis (wyd. drugie). Upper Saddle River: Pearson Education, Inc.
Kozłowski, J. (2003). Zastosowanie teorii uczenia się w terapii małych dzieci z autyzmem na przykładzie projektu wczesnej interwencji O.I. Lovaasa. W: Danielewicz, Pisula. Terapia i edukacja osób z autyzmem.
Seria Broszur: Jak kierować zachowaniem – Jak stosować wzmocnienia. Wydawnictwo SPOA, Gdańsk 2000
Suchowierska, M. (2005). Nauczanie dzieci z autyzmem zachowań werbalnych – dwa uzupełniające się podejścia. W: Pisula, E. (red.), Danielewicz, D. (red.), Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Impuls: Kraków.
Suchowierska, M., Kawa, R. (2008). Zachowania werbalne: koncepcja B.F. Skinnera i krytyka N. Chomsky’ego. W: P. Bąbel, P. Ostaszewski, Współczesna psychologia behawioralna. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Suchowierska, M., Ostaszewski, P., Bąbel, P. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Sopot, GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: