Poznawcze i behawioralne metody i techniki pracy w terapii z dziećmi z zaburzeniami rozwoju 2500-SP306-27
Cel: Celem tych ćwiczeń jest omówienie technik oraz metod terapii dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju. Uczestnicy będą mogli zapoznać się z formami pracy wykorzystywanymi w ramach podejść terapeutycznych w pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zespołem Downa, MPDz, niepełnosprawnością intelektualną i innymi zaburzeniami rozwoju.
- Stosowana analiza zachowania: metoda wyodrębnionych prób, uczenie sytuacyjne, kształtowanie, uczenie łańcuchów zachowań, albumy aktywności
- Pivotal response training - trening umiejętności kluczowych
- ABLLS (Assessment of Basic Learning and Language Skills) i VB-MAPP
- Planowanie interwencji
- Rozwijanie umiejętności społecznych oraz zabawy
- Podejście zachowań werbalnych w rozwijaniu umiejętności komunikowania się, PECS
- Rozwijanie umiejętności współdzielenia uwagi, teorii umysłu, funkcji wykonawczych
- Praca z rodzicami dzieci z zaburzeniami rozwoju
- Zagadnienia etyczne
Kierunek podstawowy MISMaP
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student zna poznawcze i behawioralne techniki, wykorzystywane w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju
- Student różnicuje metody rozwijania umiejętności komunikowania się, umiejętności społecznych oraz umiejętności zabawy
- Student zna zagadnienia etyczne w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju.
Postawy:
- Student dostrzega konieczność systematycznego rozwijania warsztatu pracy terapeuty wspierającego rozwój dziecka
Umiejętności:
- Student potrafi zaplanować interwencję terapeutyczną obejmującą podstawowe umiejętności
Kryteria oceniania
testy w trakcie zajęć, kolokwium końcowe oraz praca zaliczeniowa
Literatura
Kozłowski, J. (2003). Zastosowanie teorii uczenia się w terapii małych dzieci z autyzmem na przykładzie projektu wczesnej interwencji O.I. Lovaasa. W: Danielewicz, Pisula. Terapia i edukacja osób z autyzmem.
Suchowierska, M., Ostaszewski, P., Bąbel, P. (2012). Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Sopot, GWP.
Stone, W. L., Coonrod, E. E., Turner, L. M., & Pozdol, S. L. (2004). Psychometric Properties of the STAT for Early Autism Screening. Journal Of Autism And Developmental Disorders, 34(6), 691-701.
Goin-Kochel, R. P., Myers, B. J., Hendricks, D. R., Carr, S. E., & Wiley, S. B. (2007). Early Responsiveness to Intensive Behavioural Intervention Predicts Outcomes Among Preschool Children with Autism. International Journal Of Disability, Development & Education, 54(2), 151-175. doi:10.1080/10349120701330404
Vlaev, I., & Dolan, P. (2015). Action change theory: A reinforcement learning perspective on behavior change. Review Of General Psychology, 19(1), 69-95. doi:10.1037/gpr0000029
Cooper, J.O., Heron, T.E. i Heward, W.L. (2007). Applied behavior analysis (wyd. drugie). Upper Saddle River: Pearson Education, Inc. (s. 47-100).
Kazdin, A. E. (2011). Single-case research designs: Methods for clinical and applied settings (2nd ed.). New York, NY, US: Oxford University Press
Lovaas, O. I., Koegel, R., Simmons, J. Q., & Long, J. S. (1973). Some generalization and follow-up measures on autistic children in behavior therapy. Journal Of Applied Behavior Analysis, 6(1), 131-166. doi:10.1901/jaba.1973.6-131
Shrestha, A., Anderson, A., & Moore, D. W. (2013). Using point-of-view video modeling and forward chaining to teach a functional self-help skill to a child with autism. Journal Of Behavioral Education, 22(2), 157-167. doi:10.1007/s10864-012-9165-x
Rayner, C. (2011). Teaching students with autism to tie a shoelace knot using video prompting and backward chaining. Developmental Neurorehabilitation, 14(6), 339-347. doi:10.3109/17518423.2011.606508
Reed, P., Osborne, L. A., & Corness, M. (2007). Brief Report: Relative Effectiveness of Different Home-Based Behavioral Approaches to Early Teaching Intervention. Journal Of Autism And Developmental Disorders, 37(9), 1815-1821.
Kawa, R. (2014). Generalizacja oraz utrzymanie w czasie efektów terapii metodą Picture Exchange Communication System u osób z zaburzeniami rozwoju. Postępy Psychiatrii i Neeurologii, 23, 98-104.
Hill, D. A., & Flores, M. M. (2014). Comparing the Picture Exchange Communication System and the iPad™ for Communication of Students with Autism Spectrum Disorder and Developmental Delay. Techtrends: Linking Research And Practice To Improve Learning, 58(3), 45-53.
Jones, E. A., & Feeley, K. M. (2009). Parent implemented joint attention intervention for preschoolers with autism. The Journal Of Speech And Language Pathology – Applied Behavior Analysis, 4(1), 74-89. doi:10.1037/h0100251
Trillingsgaard, A. (1999). The script model in relation to autism. European Child & Adolescent Psychiatry, 8(1), 45-49. doi:10.1007/s007870050082
Charlop-Christy, M. H., & Kelso, S. E. (2003). Teaching children with autism conversational speech using a cue card/written script program. Education & Treatment Of Children, 26(2), 108-127.
Goods, K. S., Ishijima, E., Chang, Y., & Kasari, C. (2013). Preschool Based JASPER Intervention in Minimally Verbal Children with Autism: Pilot RCT. Journal Of Autism And Developmental Disorders, 43(5), 1050-1056.
Hanley, G. P., Iwata, B. A., & Thompson, R. H. (2001). Reinforcement schedule thinning following treatment with functional communication training. Journal Of Applied Behavior Analysis, 34(1), 17-38. doi:10.1901/jaba.2001.34-17
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: