Współczesne metody badania pracy mózgu - technika potencjałów wywołanych 2500-PL-SP301-16
Na zajęciach o charakterze seminaryjnym (15 h) studenci dowiedzą się, w jaki sposób powstaje sygnał EEG i w jaki sposób można go rejestrować. Omówiona zostanie spontaniczna aktywność EEG oraz metoda potencjałów wywołanych, ERP (Event-Related Potentials). Studenci zapoznają się z poddawanymi analizie w badaniach psychologicznych potencjałami wywołanymi: sensorycznymi (P1, N1, P2, N170) oraz poznawczymi (P300, N400, potencjał gotowości). Poznają również badania procesów poznawczych – uwagowych, pamięciowych, językowych - prowadzone z wykorzystaniem metody ERP. Studenci dowiedzą się również, na co zwrócić uwagę podczas projektowania badania z wykorzystaniem metody ERP. W części warsztatowej zajęć studenci zapoznają się z praktyczną stroną prowadzenia badań lub/i analizowania danych EEG. Zajęcia o charakterze seminaryjnym będą się odbywać co tydzień przez pierwszą połowę semestru. Część warsztatowa (15h) zostanie zblokowana (terminy spotkań zostaną podane na początku semestru).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza - student zna:
- założenia teoretyczne leżące u podstawy badań metodami elektroencefalografii (EEG)
- szereg badań przeprowadzonych z zastosowaniem w/w metody
- zakres zastosowań w/w metody w badaniach pracy mózgu
Nabyte umiejętności - student potrafi:
- poprawnie zinterpretować wyniki badań opisanych w zadanej literaturze
- prawidłowo odnosić nowo poznane treści do wiedzy już posiadanej, a w szczególności potrafi wskazywać na podobieństwa i różnice prezentowanych podejść, teorii, koncepcji i metod badań
Nabyte kompetencje:
- student rozumie zasady etyczne związane z przeprowadzaniem badań EEG
- student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji
Kryteria oceniania
Obecność obowiązkowa - dopuszczalna 1 nieusprawiedliwiona nieobecność na części zajęć o charakterze seminaryjnym. Obecność na warsztatach bezwzględnie obowiązkowa.
Czytanie lektur i aktywny udział w zajęciach.
Test końcowy z części seminaryjnej.
Zaliczenie części warsztatowej – na podstawie obecności lub/i pracy wykonanej na zajęciach.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Cudo, A., Zabielska, E., Zapała, D. (2012). Interfejsy mózg-komputer oparte o techniki elektroencefalograficzne. Studia z Psychologii w KUL, 18, 195-216.
Jaśkowski, P. (2009). Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł (rozdział 2). Warszawa: Vizja Press.
Jaśkowski P., Kurczewska M. (2005). Zastosowanie zlateralizowanego potencjału gotowości w psychologii eksperymentalnej, Nauka, 1, 25, 87-99.
Sosnowski T. (2000). Psychofizjologia. [W:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 131-178). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Wróbel, A. (1997). Zbiorcza aktywność elektryczna mózgu. Kosmos, 46, 317-326.
Wypych, M., Wróbel, A. (2004). Identyfikacja stanu funkcjonalnego mózgu przy pomocy nowych metod analizy potencjałów wywołanych. Materiały Konferencji Nowe metody w neurologii, 49-55.
Literatura uzupełniająca:
Luck, S. J. (2005). An introduction to the Event-Related Potential Technique. Oxford: Oxford University Press.
Luck, S. J., Kappenman, E. S. (2012). The Oxford handbook of Event-Related Potentials components. Oxford: Oxford University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: