Neuropsychologia kliniczna: charakterystyka dyscypliny 2500-SP301-01
Zajęcia dla IV roku. Celem kusu jest wprowadzenie pojęć podstawowych, charakterystyka dorobku teoretycznego i kliniczno-eksperymentalnego, przedstawienie form działalności praktycznej i prognozowanie rozwoju.
Z założenie kurs dostarcza ram pojęciowych do kształcenia specjalizacyjnego.
sylabus:
1. Charakterystyka dyscypliny: przedmiot, charakter interdyscyplinarny, geneza, kierunki rozwoju
2. Pojęcia podstawowe: organizacja funkcjonalna struktur mózgowia, uszkodzenia i dysfunkcje mózgu, podstawowe kategorie zaburzeń w funkcjonowaniu człowieka, mechanizmy powrotu zaburzonych funkcji i zachowań, diagnoza neuropsychologiczna, formy pomocy psychologicznej w zastosowaniu do pacjentów neurologicznych i ich otoczenia społecznego
3. Organizacja wiedzy neuropsychologicznej wg kryterium strukturalnego i wg kryterium funkcjonalnego. Charakterystyka strukturalna i funkcjonalna platów potylicznych.
4. Charakterystyka strukturalna i funkcjonalna platów ciemieniowych
5. Charakterystyka strukturalna i funkcjonalna płatów skroniowych
6. Charakterystyka strukturalna i funkcjonalna płatów czolowych
7. Asymetria czynnościowa i współdziałanie półkul mózgowych
8. Neuropsychologiczna charakterystyka wybranych funkcji psychicznych i zachowań: uwaga i kliniczne postacie jej zaburzeń
9. Funkcje mnestyczne i ich zaburzenia po uszkodzeniach mózgu ogniskowych i uogólnionych
10. Funkcje językowe a afazja
11. Funkcje językowe a zaburzenia językowe po uszkodzeniach prawej półkuli mózgu i po uszkodzeniach struktur podkorowych mózgu
12. Emocje i ich zaburzenia po uszkodzeniach mózgu
13. Metodologia badań neuropsychologicznych
14. Praktyka kliniczna: podstawowe formy diagnozy i pomocy psychologicznej
15. problemy etyczne badań naukowych i praktyki klinicznej
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Zna relacje funkcjonalne zachodzące między aktywnością ośrodkowego układu nerwowego a czynnościami ruchowymi, poznawczymi i emocjonalnymi człowieka.
Zna i rozumie zasady etyki wykonywania zawodu
Zna podstawowe zasady diagnozy i terapii neuropsychologicznej.
Kryteria oceniania
egzamin testowy
Literatura
Banister, R. (1992). Neurologia kliniczna. Bielsko-Biała: a - media press.
Damasio, A. (1998). Błąd Kartezjusza. Emocje, rozum i ludzki mózg. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Górska, T., Grabowska, A., Zagrodzka, J. (red.). (1997). Mózg a zachowanie. Warszawa: Wydawnictwo
Naukowe PWN
Herzyk, A., Kądzielawa, D. (red.). (1996). Zaburzenia w funkcjonowaniu człowieka z perspektywy neuropsychologii klinicznej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Herzyk, A., Kądzielawa, D. (red.). (1998). Związek mózg - zeachowanie w ujęciu neuropsychologii klinicznej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Walsh, K. (1998). Neuropsychologia Podejście kliniczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kądzielawa, D. (2000). Neuropsychologia kliniczna. Charakterystyka dyscypliny. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki ( t. 3, s. 648-661). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kądzielawa, D. (2000). Zaburzenia neuropsychologiczne w funkcjonowaniu człowieka. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3, s. 663-675), jw.
Kądzielawa, D. (2000). Zastosowania neuropsychologii w praktyce spolecznej. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki ( t. 3, s. 677-689), jw.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: