Testowe metody oceny neuropsychologicznej 2500-PL-SP301-03
Na zajęciach studenci będą prezentować wybrane testy i próby stosowane w praktyce neuropsychologicznej. Prezentacja polegać będzie na: (1) przeprowadzeniu testu podczas zajęć, (2) dyskusji na temat trudności, problemów związanych z przeprowadzeniem testu (zarówno ze strony eksperymentatora jak i osoby badanej), (3) dyskusji na temat zdolności angażowanych podczas wykonywania testu, (4) przedstawieniu autorów, wydawcy (wersji oryginalnej i adaptowanej) oraz podstawowej funkcji testu, (5) przedstawieniu psychometrycznych właściwości testu (trafność, rzetelność, normy), (6) omówieniu koncepcji teoretycznej, na podstawie której test został skonstruowany, (7) przedstawieniu zastosowania klinicznego testu, (8) zaprezentowaniu sposobu zapisywania wyników i obliczania wskaźników, (9) dyskusji na temat interpretacji wyników.
Omówione zostaną m.in.
Krótka Skala do Oceny Stanu Psychicznego (MMSE), Zeszyty Łuckiego, Test Pamięci Wzrokowej Bentona, Test Pamięci Chojnowskiego, Test Figury Złożonej Reya, Kalifornijski Test Uczenia się Językowego (CVLT), Wechsler Memory Scale, Bostoński Test do Diagnozy Afazji, Bateria testów do badania funkcji językowych i komunikacyjnych prawej półkuli mózgu RHLB-PL, Skala Inteligencji Wechslera WAIS-R(PL) – wybrane podtesty, Test Rozumienia Pojęć Słownych (VCAT), próby eksperymentalno-kliniczne do diagnozy zespołu pomijania stronnego, próby eksperymentalno-kliniczne do badania praksji, Test Sortowania Kart z Wisconsin, Test Płynności Figuralnej Ruffa, Kolorowy Test Połączeń, Test Rysowania Zegara, Test Fluencji Słownej, zadania Stroopa, Test Wieży Londyńskiej/Hanoi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Teoria i praktyka diagnozy neuropsychologicznej
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
- student zna najważniejsze testy i próby do diagnozy percepcji, uwagi, zdolności wzrokowo-konstrukcyjnych, pamięci, funkcji wykonawczych, funkcji językowych, rozumowania oraz inteligencji
Nabyte umiejętności:
Student potrafi:
- wybrać właściwy test do oceny konkretnej funkcji poznawczej
- prawidłowo przeprowadzić wybrane testy
- prawidłowo obliczyć wyniki przeprowadzonych testów
- prawidłowo zinterpretować uzyskane wyniki
Nabyte kompetencje:
- student potrafi uważnie słuchać innych oraz śledzić ich tok myślenia
- w sytuacji ekspozycji społecznej student umie jasno, przekonująco i w zrozumiały dla innych sposób prezentować wiedzę i umiejętności
- student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji
Kryteria oceniania
Obecność obowiązkowa - dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności.
Prezentacja kilku testów na zajęciach.
Sprawdzian końcowy.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura podstawowa:
Lezak M. D., Howieson D. B., Bigler E. D., Tranel D. (1995, 2012). Neuropsychological Assessment. Oxford: Oxford University Press.
+ podręczniki do omawianych testów dostępne w Laboratorium Testów Psychologicznych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: