MS2-Moduł specjalnościowy 2: Dziecko i rodzina w systemie pomocy społecznej 2300-NZ2-MS2-SDR
Moduł stwarza możliwości poznania różnorodnych instrumentów pomocy społecznej i strategii pracy socjalnej, metod i technik stosowanych w pracy asystenta rodzinnego, systemu rodziny z problemem alkoholowym z uwzględnieniem perspektywy jej członków (uzależniony, współuzależniony, dzieci) oraz praw dziecka jak również organizacji krajowych (międzynarodowych) i programów związanych z ochroną dziecka przed krzywdzeniem
Wymagania (lista przedmiotów)
MS2-Ochrona praw dziecka
MS2-Pomoc społeczna i praca socjalna
MS2-Praca z rodziną z problemem alkoholowym
MS2-Praktyka pedagogiczna instytucjonalna
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1.Zna podstawy prawne i strukturę organizacyjną systemu pomocy społecznej w Polsce
2.zna europejskie modele i zasady profesjonalnej pracy socjalnej
3.zna podstawy teoretyczne, aktualne standardy pracy i codzienną praktykę asystenta rodziny (zadania, rola, zasady etyczne itd.)
4.zna prawa dziecka, możliwości ich ochrony zarówno na gruncie prawa międzynarodowego jak i krajowego.
5.zna programy i organizacje zajmujące się ochroną dziecka przed przemocą,
6.posiada wiedzę dotyczącą pracy z rodziną z problemem alkoholowym, zna problematykę uzależnienia i współuzależnienia, formy pomocy i terapii rodziny z problemem alkoholowym
Umiejętności:
1.potrafi w sposób systemowy analizować sytuacje rodzin problemowych (socjalne i opiekuńczo-wychowawcze), w tym rodziny z problemem uzależnień
2.umie zaplanować interwencję w sytuacji kryzysowej w rodzinie, grupie, instytucji,
3.umie poszukiwać i uzyskać informacje na temat najlepszych sposobów pomocy dziecku i wsparcia rodziny w trudnej sytuacji w zróżnicowanych środowiskach,
Kompetencje społeczne:
1.potrafi współdziałać w grupie w celu stworzenia i realizacji programu pomocy dla osób i grup wymagających wsparcia.
2.potrafi nawiązać kontakt z osobami/ rodzinami potrzebującymi pomocy i wsparcia
3. potrafi wprowadzać zaplanowane mozliwości pomocy osobie/rodzinie problemowej
Kryteria oceniania
Egzamin modułowy uwzględnia nastepujące obszary zagadnień:
•Instrumenty polityki społecznej i strategie pracy socjalnej - możliwości udzielania pomocy rodzinie w kontekście wybranego problemu
•Analiza systemu rodziny z problemem alkoholowym (z uwzględnieniem perspektywy osób do niego należących – uzależniony- współuzależniony – dzieci)
•Metody i techniki pracy z rodziną stosowane przez asystenta rodziny
•Ochrona dziecka przed krzywdzeniem/przedstawienie wybranego programu/ organizacji krajowej lub międzynarodowej
•Refleksje własne związane z praktyką
W ocenie końcowej są uwzględniane oceny cząstkowe z poszczególnych przedmiotów wchodzących w skład modułu.
Praktyki zawodowe
W ramach modułu student odbywa 60 godzinną praktykę instytucjonalną ukierunkowaną na poznanie form i metod pomocy rodzinie problemowej.
Praktyki realizować można m.in. w ośrodkach pomocy społecznej, świetlicach socjoterapeutycznych, zespołach kuratorskich, organizacjach pozarządowych zajmujących się pracą socjalną.
Literatura
1.Szmagalski J. (1996), Teoria pracy socjalnej a ideologia i polityka społeczna. Przykład amerykański. Warszawa”
2.Watts S (1998)., Praca socjalna w społeczności lokalnej, w: Lishman J. (red.) Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej. „Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Katowice
3.Jaros, P.,Michalak M. (2015). Prawa dziecka. Dokumenty ONZ, Warszawa
4.Szmige K. (2018), Ochrona praw dziecka w świetle regulacji prawa międzynarodowego i polskiego
5. Margasiński A.(2010), Rodzina alkoholowa z uzależnionym w leczeniu, Kraków
6. Seweryńska A. (2003): Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa
7. Wegscheider-Cruse S. (2000), Nowa szansa. Nadzieja dla rodziny alkoholowej, Warszawa
8. Woronowicz B. (2009): Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: