MS2-Praca z rodziną z problemem alkoholowym 2300-NZ2-MS2-SDR-PRA
Tematyka zajęć obejmuje zagadnienia pozwalające na:
•zrozumienie istoty uzależnienia i współuzależnienia
•przyjrzenie się różnym grupom pacjentów placówek odwykowych (mężczyźni, kobiety, młodzież, osoby starsze itd.)
•poznanie wymiarów funkcjonowania rodziny z problemem alkoholowym
•poznanie perspektywy wszystkich członków rodziny (uzależniony, współuzależniony, dzieci)
•poznanie możliwości leczenia alkoholizmu (modele, ośrodki, ruchy samopomocowe itd.)
•poznanie strategii i programów profilaktycznych zmniejszających ryzyko wystąpienia problemu alkoholowego
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
•Zna kryteria diagnostyczne zaburzeń związanych z używaniem alkoholu (ICE-11, DSM-V)
•Zna fazy, typy, konsekwencje alkoholizmu
•Zna mechanizmy związane z funkcjonowaniem rodziny alkoholowej z uwzględnieniem perspektywy wszystkich członków rodziny
•Zna programy i modele leczenia odwykowego oraz istotę ruchu samopomocowego
•Zna programy profilaktyczne uwzględniające problem alkoholowy
UMIEJĘTNOŚCI
•Potrafi diagnozować uzależnienie od alkoholu i współuzależnienie
•Ocenia sytuację dziecka alkoholika w środowisku rodzinnym i szkolnym.
•Wskazuje możliwości pomocy osobom/ rodzinie z problemem alkoholowym
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
•potrafi współdziałać w grupie w celu stworzenia i realizacji programu pomocy dla osób/ rodziny z problemem alkoholowym
•potrafi wykorzystać w planowaniu i pracy różne koncepcje wyjaśniające uzależnienie i modele leczenia
Kryteria oceniania
Podstawą oceny końcowej są
•Zadania domowe - Karty pracy przygotowywane w oparciu o literaturę przedmiotu (w tym specyficzne grupy pacjentów lecznictwa odwykowego, charakterystyka potencjałów osoby uzależnionej, współuzależnionej a także poszczególnych ról dzieci).
•Udział i sprawozdanie z wybranego mitingu AA, A-ANON, DDA
•Obecność na zajęciach (dopuszczalna 1nb)
•Przygotowanie do zajęć (literatura)
• kolokwium
Praktyki zawodowe
Przedmiot ściśle związany z realizowaną 60 godzinną praktykę instytucjonalną ukierunkowaną na poznanie form i metod pomocy rodzinie problemowej ze szczególnym uwzględnieniem problemu alkoholowego (dorośli, dzieci).
Na liście proponowanych miejsc praktyk są poradnie/ośrodki leczenia uzależnień, świetlice socjoterapeutyczne, zespoły kuratorskie, OPS (asystent rodzinny)
Literatura
•J. Bradshaw, Zrozumieć rodzinę, Warszawa 1994
•L. Cierpiałowska, Alkoholizm. Małżeństwa w procesie zdrowienia, Poznań 1997
•A. Margasiński, Rodzina alkoholowa z uzależnionym w leczeniu, Kraków 2010
•B. Robinson, J. Rhoden, Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików, Warszawa 2003
•A. Seweryńska: Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 2003
•S. Wegscheider-Cruse, Nowa szansa. Nadzieja dla rodziny alkoholowej, Warszawa 2000
•J. Woititz, Dorosłe dzieci alkoholików, Warszawa 2000
•K. Wojcieszek, Człowiek spotyka alkohol. Filozoficzne podstawy wychowania do trzeźwości w ujęciu tomistycznym, Warszawa 2010
•B. Woronowicz: Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Warszawa 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: