Źródła i metody pozyskiwania danych przestrzennych 1900-1-ZMPDP-SG
Wykłady prowadzone są w formie prezentacji multimedialnych oraz dyskusji. Tematyka wykładów obejmuje:
• Źródła danych przestrzennych i ich podział.
• Mapy historyczne i współczesne, układy odniesienia, możliwości dostępu.
• Digitalizacja tabletowa i ekranowa – założenia teoretyczne.
• Pozyskiwanie danych urządzeniami mobilnymi, pozyskiwanie danych z projektów społecznościowych.
• Koncepcja procesu pozyskania danych GIS (wybór modelu danych).
• Dane dostępne w sieci: modele wysokości terenu, dane dotyczące użytkowania ziemi, dane geologiczne.
• Pozyskiwanie danych cyfrowych z zasobów geodezyjnych i kartograficznych.
• Zdjęcia lotnicze z pułapu samolotów załogowych i bezzałogowych – metody pozyskiwania
• Pozyskiwanie ortofotomap ze zdjęć lotniczych
• Historyczne i aktualne misje satelitarne pozyskujące dane na temat środowiska.
• Serwisy internetowe udostępniające dane teledetekcyjne.
• Zastosowanie danych teledetekcyjnych do analiz przestrzennych i środowiskowych.
• Naziemne metody pozyskiwania danych teledetekcyjnych i bioradiometrycznych.
• Jak realizowane są projekty z zakresu teledetekcji środowiska? - wybrane przykłady.
• Geokodowanie.
• Powtórzenie wybranych zagadnień.
Ćwiczenia prowadzone są w formie pracy przy komputerze. W trakcie zajęć studenci pracują w oprogramowaniu do analiz przestrzennych. Jednym z elementów zajęć jest przygotowanie i wygłoszenie prezentacji multimedialnych dotyczące wybranych systemów i danych teledetekcyjnych oraz baz danych. Każdy student przygotowuje dwie prezentacje w trakcie semestru. Studenci opracowują indywidualnie raporty dotyczące wybranych obszarów na podstawie danych udostępnionych w wybranej bazie danych.
Tematyka ćwiczeń obejmuje następujące zagadnienia:
• Od rejestracji GPS do geoprzetwarzania danych przestrzennych.
• Pozyskiwanie danych z map, digitalizacja – model topologiczny i prosty model wektorowy.
• Pozyskiwanie i przetwarzanie danych o wysokości terenu i użytkowaniu ziemi.
• Pozyskiwanie i przetwarzanie danych z projektów społecznościowych.
• Pozyskiwanie danych geodezyjnych i kartograficznych z zasobów SDI.
• Pozyskiwanie danych satelitarnych z serwisów ESA, NASA i USGS.
• Pozyskiwanie danych przestrzennych z dostępnych źródeł internetowych.
Nakład pracy studenta:
Liczba godzin wykładowych wynosi 30.
Przygotowanie do egzaminu około 10 godzin.
Liczba godzin ćwiczeń wynosi 30.
Czas potrzebny na realizację poszczególnych ćwiczeń w ramach pracy własnej wynosi od 2 do 5 godzin w zależności od typu danej pracy.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Wymagania (lista przedmiotów)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W10, K_U03
Po ukończonym kursie student zna i rozumie:
K_W10 statystykę opisową i matematyczną, metody analizy przestrzennej oraz jakościowe metody badań (różne metody i techniki geoinformatyczne i teledetekcyjne służące do zbierania i analizy danych)
Po skończonym kursie student potrafi:
K_U03 wykonać prezentację kartograficzną i wizualizację danych przestrzennych na danej specjalności (przygotować raporty na podstawie danych wektorowych i rastrowych oceniające stan środowiska oraz możliwe scenariusze wydarzeń)
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładu odbywa się poprzez egzamin pisemny składający się z pytań otwartych oraz do wyboru. Podstawą zaliczenia egzaminu jest uzyskanie minimum 51% możliwych do zdobycia punktów.
Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną z ocen uzyskanych z ćwiczeń praktycznych, samodzielnych projektów, prezentacji, raportów oraz kolokwiów.
Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa, dopuszczalne są dwie nieobecności, wszystkie nieobecności muszą zostać usprawiedliwione. Sposób i termin odrobienia zajęć, na których student był nieobecny będzie ustalony indywidualnie po konsultacji z prowadzącym.
W przypadku nie uzyskania zaliczenia ćwiczeń, przewiduje się jeden dodatkowy termin na poprawę, termin ustalany po konsultacji z prowadzącymi zajęcia. Brak zaliczenia ćwiczeń w terminie dodatkowym skutkuje koniecznością ich zaliczenia w kolejnym cyklu dydaktycznym, brak zaliczenia wykładu pozwala na powtórne przystąpienie w czasie sesji poprawkowej; brak pozytywnego wyniku z egzaminu poprawkowego skutkuje koniecznością powtórzenia zajęć w kolejnym cyklu dydaktycznym.
Podczas ćwiczeń wykorzystywane jest anglojęzyczne oprogramowanie komputerowe.
Na ocenę końcową składa się ocena z wykładu (40%) i ocena z ćwiczeń (60%).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Aber J.S., Marzolff I., Ries J.B., 2010, „Small – format aerial photography”, Elsevier.
Austin R., 2010, „Unmanned aircraft systems: UAVS design, development and deployment”, John Wiley & Sons Ltd.
Bielecka E., 2006, „Systemy informacji geograficznej. Teoria i zastosowania”, Wyd. PJWSTK, Warszawa.
Butowtt J., Kaczyński R., 2010, „Fotogrametria, Wojskowa Akademia Techniczna”, Warszawa.
Kurczyński Z., 2006, „Lotnicze i satelitarne obrazowanie Ziemi”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
Litwin L., Myrda G., 2005, „Systemy informacji geograficznej. Zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS”, Helion, Gliwice.
Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind, D.W., 2006, „GIS. Teoria i praktyka”, PWN, Warszawa.
Magnuszewski A., 1999, „GIS w geografii fizycznej”, PWN, Warszawa.
Rola baz danych obiektów topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce, 2013, GUGiK, Warszawa.
Urbański J., 2008, „GIS w badaniach przyrodniczych”, Wyd. Uniw. Gdańskiego.
Zagajewski B., Jarocińska A., Olesiuk D., 2010, „Metody i techniki badań geoinformatycznych”, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW, Warszawa.
Źródła internetowe:
https://earth.esa.int/eogateway
https://earthexplorer.usgs.gov/
https://www.copernicus.eu/pl
https://www.geoportal.gov.pl/
https://www.bdl.lasy.gov.pl/portal/mapy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: