Analizy przestrzenne w GIS 1900-1-APGIS-SG
Spotkania będą składały się z części poznania dobrych praktyk (I połowa semestru) i części praktycznej (II połowa semestru). Rozpoczniemy od możliwości, jakie oferują narzędzia informatyczne geografom (1). Poznamy przykłady zaawansowanych analiz przestrzennych prowadzonych przez naukowców z całego świata i sposoby przedstawiania wyników (2-5). Na ostatnich spotkaniach (6-7) przypomnimy zasady działania aplikacji GIS i wyjaśnimy Wasze wątpliwości, które mogły się pojawić podczas wcześniejszej pracy z GIS-em. Osoby, które nie miały styczności z darmowym QGIS-em, poznają go na ostatnim wykładzie (8).
Na ćwiczeniach pierwsze dwa spotkania (9-10) poświęcimy na zaawansowane wyszukiwanie, wczytywanie, wyszukiwanie danych przestrzennych, czyli pracę z tabelą atrybutów. Kolejne dwa spotkania (11-12) będą dotyczyły relacji między obiektami, w tym stosowania narzędzi geoprocessingu. Na następnych spotkaniach (13-15) poznamy popularne analizy przestrzenne stosowane w geografii społeczno-ekonomicznej (np. tworzenie kartogramów na podstawie danych GUS-u) i geografii fizycznej (np. narzędzia analizy rastrowej i cyfrowy model terenu). Spotkanie przedostatnie (15) będzie miało bardziej zaawansowany poziom i pokaże przykładowe metody automatyzacji pracy, a na ostatnim spotkaniu (16) będą prezentowane i oceniane wykonane przez Was prace.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W10, K_U03
Po zajęciach student będzie:
- dostrzegał związki między dyscyplinami nauk przyrodniczych, społecznych i informatycznych
- znał możliwe zastosowania wiedzy teoretycznej z geoinformatyki
- stosował w praktyce metody analizy przestrzennej na poziomie pozwalającym opisać zjawiska przyrodnicze i społeczne w przestrzeni geograficznej
- znał źródła danych przestrzennych i umiał je wybrać do opisu i rozwiązania problemu badawczego
- miał potrzebę poszerzania kompetencji zawodowych i stałej aktualizacji wiedzy geograficznej z uwzględnieniem nowoczesnych technologii
- posiadał umiejętność wykonania opracowania kartograficznego i wizualizacji danych przestrzennych z wykorzystaniem aplikacji QGIS
- umiał wykorzystać oprogramowanie GIS oraz literaturę naukową w zakresie geoinformatyki do rozwiązania problemu badawczego
umiał zaprezentować wyniki projektu badawczego zgodnie z terminologią geoinformatyczną za pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji.
Kryteria oceniania
W części praktycznej będzie oceniane wykonanie wybranej przez Was i uzgodnionej z prowadzącym analizy przestrzennej. W części teoretycznej trzeba będzie umieścić na platformie e-learningowej znalezione ciekawe przykłady metod analiz przestrzennych.
Literatura
Jest to literatura nieobowiązkowa, niemniej może pomóc bardziej dociekliwym:
Bartłomiej Iwańczak, 2016, QGIS. Tworzenie i analiza map
Anita Graser, 2016, Learning QGIS - Third Edition
Robert Szczepanek, 2013, Systemy Informacji Geograficznej z Quantum GIS – część I
Dariusz Gotlib, Adam Iwaniak, Robert Olszewski, 2008, GIS. Obszary zastosowań
Jacek Urbański, 2008, GIS w badaniach przyrodniczych
Paul Longley, Michael Goodchild, David Maguire, David Rhind, 2006, GIS. Teoria i praktyka
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: