Analizy przestrzenne w GIS 1900-1-APGIS-SG
Wykłady
Co to jest analiza przestrzenna.
Miejsce analiz przestrzennych w geoinformatyce i kartografii.
Metody geoprzetwarzania i analiz przestrzennych.
Analizy z wykorzystaniem modeli rzeźby terenu.
Analiza wielokryterialna – zasady, przykłady wykorzystania.
Analiza wielokryterialna wyboru miejsca lokalizacji.
Przykłady analiz przestrzennych.
Ćwiczenia
Podstawowe narzędzia geoprocessingu i analizy wielokryterialnej w oprogramowaniu GIS.
Inwentaryzacja obszaru na podstawie danych BDOT i Urban Atlas
Analiza wielokryterialna wyboru miejsca inwestycji.
Opracowanie projektu w zakresie analizy wielokryterialnej wyboru miejsca lokalizacji inwestycji.
Ekspozycja na zagrożenia naturalne.
Zintegrowany wskaźnik ekspozycji na zagrożenia naturalne.
Ćwiczenia są realizowane z wykorzystaniem komercyjnego i wolnego oprogramowania GIS.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: K_W09, K_W10, K_W11
Po ukończeniu zajęć student:
- ma wiedzę teoretyczną w zakresie geoinformatyki w szczególności dotyczącą metod analizy danych przestrzennych
- zna fachową terminologię z zakresu geoinformatyki
zna zasady działania infrastruktury informacji przestrzennej oraz zastosowania narzędzi geoinformatycznych
- zna podstawowe metody analizy przestrzennej na poziomie pozwalającym opisać zjawiska w przestrzeni geograficznej
Umiejętności: K_U02, K_U03, K_U06, K_U07
Po zakończeniu zajęć student umie:
- wykorzystywać literaturę naukową i inne źródła, także w języku obcym
- wybrać i zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych
- prawidłowo interpretować i wyjaśniać relacje między zjawiskami i procesami społecznymi oraz przyrodniczymi
- wykorzystywać dane przestrzenne i oprogramowanie GIS do opracowania analiz przestrzennych i ich wizualizacji.
Kryteria oceniania
Wykład: zaliczenie w postaci testu.
Ćwiczenia: wykonanie ćwiczeń praktycznych.
Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa, dopuszczalna jest jedna nieobecność. Sposób i termin odrobienia zajęć, na których student był nieobecny będzie ustalony indywidualnie po konsultacji z prowadzącym.
Literatura
Bielecka E., 2006, Systemy informacji geograficznej. Teoria i zastosowania. Wyd. PJWSTK, Warszawa
Ciepły M., Głowacz A., Piechota A., Pokojski W., Szkurłat E., Wołoszyńska -Wiśniewska E., Wyka E., Zarychta R., 2019. Geoinformacja w szkolnej edukacji geograficznej. Boguski Wydawnictwo Naukowe.
Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R., 2007, GIS. Obszary zastosowań. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
Longley, P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind, D.W. 2006, GIS. Teoria i praktyka. PWN, Warszawa
Magnuszewski, A., 1999. GIS w geografii fizycznej. PWN, Warszawa.
Malczewski J., Jaroszewicz J., 2018. Podstawy analiz wielokryterialnych w systemach informacji geograficznej. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
Rola baz danych obiektów topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce. GUGiK, Warszawa 2013.
Tomlinson, R., 2008, Rozważania o GIS. Planowanie Systemów Informacji Geograficznej dla Menedżerów. ESRI Polska, Warszawa
Urbański, J., GIS w badaniach przyrodniczych, Wyd. Uniw.Gdańskiego, 2008,
Podręcznik dla uczestników szkoleń z wykorzystania produktów LiDAR, ISOK, Warszawa 2014.
Informacja przestrzenna dla samorządów terytorialnych, Białousz St. (red.), Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: