Regulacja procesów fizjologicznych zwierząt 1400-225FZRP
1. Anatomia, morfologia i fizjologia układu neuroendokrynalnego owadów. Centralny i
obwodowy układ nerwowy. Anatomia funkcjonalna narządów wydzielania wewnętrznego.
2. Wpływ diety na metabolizm, zachowanie i procesy kognitywne myszy szczepu C57bl/6.
3. Wykorzystanie owadów jako organizmów modelowych do badania procesów rytmicznych
u zwierząt. Budowa oscylatorów biologicznych u owadów. Udział układu nerwowego w
regulacji zachowań rytmicznych. Charakterystyka zegarów peryferycznych i ich udział w
koordynowaniu procesów rytmicznych na terenie wybranych narządów.
4. Anatomia funkcjonalna układów: pokarmowego i wydalniczego, wraz z charakterystyką
regulacji metabolizmu u owadów. Związek między typem pobieranego pokarmu, a budową
układu pokarmowego.
5. Uczenie się. Habituacja i warunkowanie na przykładzie dżdżownicy.
6. Preferencje pokarmowe. Nerwowa i hormonalna kontrola zachowań pokarmowych oraz
odżywiania.
7. Wpływ analogu hormonu juwenilnego na metabolizm owadów.
8. Wysiłek fizyczny. Wpływ wysiłku fizycznego na podstawowe parametry fizjologiczne.
Wpływ ćwiczeń fizycznych na uczenie się i funkcje poznawcze.
9. Regulacja hormonalna metamorfozy owadów. Mechanizm działania oraz funkcja
hormonów juwenilnych i ekdysteroidów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po opanowaniu materiału objętego ćwiczeniami student:
WIEDZA
Zna anatomię, morfologię i fizjologię układów: neuroendokrynalnego, pokarmowego i
wydalniczego u owadów. Rozumie podstawowe zależności między tymi układami, zna
mechanizmy regulujące metabolizm u owadów, wie o wykorzystaniu owadów jako
organizmów modelowych do badania procesów rytmicznych u zwierząt. Zna podstawy
hormonalnej regulacji metamorfozy owadów. Wie, jak dieta wpływa na metabolizm i
behawior gryzoni. Zna podstawy fizjologii wysiłku fizycznego.
UMIEJĘTNOŚCI
Zna podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii doświadczalnej oraz potrafi wyjaśnić
zasady ich działania. Potrafi zaproponować metody przeprowadzenia wskazanych oznaczeń.
Potrafi, pod nadzorem opiekuna naukowego, zaprojektować i przeprowadzić eksperyment,
w którym stosuje poznane metody. Potrafi analizować otrzymane wyniki i dyskutować je w
oparciu o dostępną literaturę.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Wie na czym polega etyka badawcza. Rozumie konieczność rzetelnej interpretacji wyników i
rzetelnego informowania o nich społeczeństwa.
Kryteria oceniania
Studenci mają obowiązek napisać dwa opisy z ćwiczeń, wygłosić dwa krótkie seminaria oparte na literaturze podanej przez opiekuna oraz przygotować plakat dotyczący jednego z doświadczeń.
Praktyki zawodowe
NIE
Literatura
Zegary biologiczne - B. Cymborowski; Państwowe Wydawnictwo Naukowe; wydanie 4; 2019;
ISBN- 978-8301207236 [biblioteka Wydziału Biologii UW]
Endokrynologia owadów - B. Cymborowski; Państwowe Wydawnictwo Naukowe; 1984;
ISBN- 978-8301047003 [biblioteka Wydziału Biologii UW]
Insect physiology and biochemistry - James L. Nation; CRC Press Taylor & Francis; 2016; 978-
1482247589 [BUW – dostęp online]
Fizjologia sportu - K. Birch, D. MacLaren, K. George, seria Krótkie wykłady; Wydawnictwo
Naukowe PWN; 2008; ISBN- 978-8301154608 [biblioteka Wydziału Biologii UW]
Physiological Systems in Insects - Marc J. Klowden; Academic Press; 1 edition; 2002; ISBN-13:
978-0124162648
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: