Technologia i ludzie: fundamenty nowoczesnego IT 1000-2M25TIL
Przedmiot przybliża specyfikę pracy w projektach zwinnych, ze szczególnym naciskiem na kompetencje miękkie, takie jak współpraca, samoorganizacja i komunikacja. Studenci poznają różnice między podejściem kaskadowym a zwinnym, a także metodyki Scrum, Kanban i SAFe, biorąc udział w symulacji PI
Planning. Warsztaty obejmą budowanie zespołów, wpływ osobowości na współpracę oraz motywację. Prowadzący podzielą się doświadczeniem w przekładaniu potrzeb biznesowych na wymagania techniczne, testowaniu w duchu „shift left” i tworzeniu produktów skoncentrowanych na kliencie. Program wzbogacą narzędzia do rozwiązywania problemów i, jeśli starczy czasu, gra symulacyjna „Playing Lean” o rozwoju startupu.
Każde zajęcia składać się będą z części wykładowej (teorii) oraz praktycznej (ćwiczenia).
1. Przypomnienie wiedzy o zarządzaniu projektami. Wpływ podejścia (ang. mindset) na prowadzone inicjatywy, z uwzględnieniem różnic pomiędzy podejściem
kaskadowym (ang. waterfall) a zwinnym (ang. agile) oraz ich implementacjami.
2. Omówienie ról, ceremonii i rezultatów inicjatyw prowadzonych w oparciu o Scrum i Kanban.
3. Skalowalny Agile na przykładzie metodyki SAFe (wprowadzenie oraz PI Planning simulation).
4. Metodyka BizDevOps.
5. Customer Centricity – jak wymyślić dobry produkt, który spełni wymagania klienta.
6. Od wizji do kodu. Jak przekładać potrzeby biznesowe na wymagania techniczne.
7. Zwinne podejście do testowania (ang. shift left testing) w nowoczesnym zespole.
8. Typy osobowości i ich wpływ na współpracę w zespole.
9. Budowanie efektywnego zespołu.
10. Komunikacja i motywacja w zespole.
11. Rola psychoedukacji w budowaniu zespołów.
12. Różnice międzykulturowe I międzypokoleniowe. Jak budować porozumienie ponad granicami?
13. Twórcze Rozwiązywanie Problemów, czyli zestaw narzędzi (np. Liberating Structures, Problem Solving Workshop, 5Why, Toyota A3).
14. Tech Leader - kompetencje przyszłości.
15. Playing Lean - Gra symulacyjna o tworzeniu i rozwoju startupu.
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zamierzone efekty kształcenia podzielone na trzy grupy: wiedza, umiejętności,
kompetencje (lista efektów znajduje się w drugim załączniku)
Wiedza:
* Zna i rozumie principia metodyk zwinnego zarządzania projektami.
Umiejętności
* Umie pozyskiwać informacje z literatury, baz wiedzy, Internetu oraz innych wiarygodnych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie.
* Umie samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.
* Umie ocenić, na podstawowym poziomie, przydatność rutynowych metod i narzędzi informatycznych oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia do typowych zadań informatycznych.
* Umie planować i organizować pracę indywidualnie i w zespole, także o charakterze interdyscyplinarnym; zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów.
Kompetencje społeczne:
* Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści.
* Student jest gotów do pracy z zachowaniem uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób; przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu informatyka.
* Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz wyszukiwania informacji w literaturze oraz zasięgania opinii ekspertów.
Kryteria oceniania
Egzamin, praca na ćwiczeniach
Literatura
1. https://agilemanifesto.org/
2. https://framework.scaledagile.com/
3. „Scrum”, J. Sutherland
4. „Scrum i nie tylko”, K. Kaczor
5. „Pięć dysfunkcji pracy zespołowej”, P. Lencioni
6. „Zaczynaj od dlaczego”, S. Sinek
7. “The real differences between generations”, Jean Twenge
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: