- Inter-faculty Studies in Bioinformatics and Systems Biology
- Bachelor's degree, first cycle programme, Computer Science
- Bachelor's degree, first cycle programme, Mathematics
- Master's degree, second cycle programme, Bioinformatics and Systems Biology
- Master's degree, second cycle programme, Computer Science
- Master's degree, second cycle programme, Mathematics
(in Polish) Zwierzęta w sztuce XIX wieku. Od romantyzmu do modernizmu 3700-AL-ZSXIX-OG
This course has not yet been described...
Type of course
Prerequisites (description)
Course coordinators
Bibliography
Camilleri A., Byron’s Bear and Other Animals, “The Cambridge Companion to Byron. Second Edition” 2013, red. D. Bone, s. 209 - 227
Dobrostan zwierząt. Różne perspektywy, red. Hanna Mamzer, Gdańsk 2018 (wybrane teksty);
Ekomodernizmy, red. D. Piechota, A. Trześniewska, Lublin 2016 (np. A. Kronenberg, Geopoetyka – element zwrotu ekologicznego w badaniach literackich);
Endless Forms: Charles Darwin, Natural Science, and the Visual Arts (Yale Center for British Art), ed. by D. Donald and J. Munro, Fitzwilliam Museum, Cambridge 2009;
Felisiak E., Darwin Norwida, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja” 1972, nr 4, 82-99;
Gieysztor-Miłobędzka E., Natura, nauka, kultura – nowy paradygmat, w: Sztuka a natura, Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, red. E. Chojecka, Oddział Górnośląski SHS, Katowice 1991, s. 15-29;
Grzęda E., Funkcja i estetyka motywów drzewa i lasu w twórczości Juliusza Słowackiego, Wrocław 2000;
Haraway D., Manifest gatunków stowarzyszonych, w: Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, red. A. Gajewska, Poznań 2012;
Janion M., Kuźnia natury, Gdańsk 1994;
Kendall R., Monet and the monkeys. The impressionist encounter with Darwin, w: Endless forms, s. 295-302;
Kłosiński K., Literaturoznawczy darwinizm, „Teksty Drugie” 2011, nr 3, s. 33-51;
Konstańczak S., Recepcja teorii Darwina w filozofii polskiej XIX wieku, w: Filozofia-nauka-religia. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Kazimierzowi Jodkowskiemu z okazji 40-lecia pracy naukowej, Zielona Góra 2015, s. 409-426;
Kowalski P., Zwierzoczłekoupiory, wampiry i inne bestie: krowiżercze potwory i erozja symbolicznej interpretacji, Karków 2000;
Kuźnicki L., Ewolucjonizm w Polsce 1883-1959, Kosmos 2009, nr 3-4, s. 279-313;
Lyon T. J., This Incomparable Land: A Guide to American Nature Writing, Minneapolis 2001;
Moroz A., Czy Dygasiński to „polski Kipling”? O niejednoznacznych granicach ludzkozwierzęcych podziałów w literackich światach Adolfa Dygasińskiego i Rudyarda Kiplinga. „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ” 2018, 20 (1), s.131–154.
Perkins D., “Romanticism and Animal Right”, United Kingdom, 2003;
Schollenberger J., „Sympathy beyond the confines of man…”. Karol Darwin wobec zwierzęco-ludzkich praktyk codzienności, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza”, R. VII (XLIX) 2014, s. 323-338;
Schollenberger J., „Wejść między sforę” – projekt duchowości zwierząt. Mickiewicz 0 Emerson, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza”, R. III (XLV) 2010, s. 36-49;
Schollenberger J., „Wejść między sforę” – projekt duchowości zwierząt: Mickiewicz – Emerson, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza”, Rok III (XLV) 2010, s. 36-49.
Schollenberger J., Rośliny w pędzie. Darwina myślenie o granicy roślina – zwierzę, „Teksty drugie” 2018, nr 2, s. 102–119;
Science, Fables and Chimeras: Cultural Encounters, ed. by Laurence Roussillon-Constanty, Philippe Murillo, Cambridge Scholars Publishing 2013;
Śliwiński M., Symbolika zwierząt w romantyzmie, w: Literacka symbolika zwierząt, red. A. Martuszewska, Gdańsk 1993;
Smith J., Charles Darwin and victorian visual culture, Cambridge 2006;
Sueur-Hermel V., Infernal. Créatures diaboliques, Bibliothèque nationalne de France 2016;
Sueur-Hermel V., R. Mathis, Animal. A Beastly Compendium, Bibliothèque nationalne de France 2014;
Świtek G., Darwin, darwinizm i kultura wizualna XIX wieku, „Teksty Drugie” 2011, nr 3, s. 64-82;
Świtek G., Małpiarnia malarza. Darwinizm w twórczości Gabriela von Maxa, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” 2014, Rok VII (XLIX), s. 311–321;
The Darwin effect. Evolution and nineteenth-century visual culture, ed. L. Nochlin, M. Lucy, specjalne wydanie „Nineteenth-Century Art Worldwide” 2003 no 2, http://19thc-artworldwide.org/spring_03 (11.08.2010);
Thorsen L.E., Animal matter in museums: exemplifying materiality, in: The Routledge Companion to Animal-Human History, ed. by H. Kean, P.Howell, New York 2019;
Yanni C., Nature’s Museum. Victorian Science and the Architecture of Display, New York 2000.
Additional information
Information on level of this course, year of study and semester when the course unit is delivered, types and amount of class hours - can be found in course structure diagrams of apropriate study programmes. This course is related to the following study programmes:
- Inter-faculty Studies in Bioinformatics and Systems Biology
- Bachelor's degree, first cycle programme, Computer Science
- Bachelor's degree, first cycle programme, Mathematics
- Master's degree, second cycle programme, Bioinformatics and Systems Biology
- Master's degree, second cycle programme, Computer Science
- Master's degree, second cycle programme, Mathematics
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: