- Inter-faculty Studies in Bioinformatics and Systems Biology
- Bachelor's degree, first cycle programme, Computer Science
- Bachelor's degree, first cycle programme, Mathematics
- Master's degree, second cycle programme, Bioinformatics and Systems Biology
- Master's degree, second cycle programme, Computer Science
- Master's degree, second cycle programme, Mathematics
Watch and read. Selected aspects of text and image relationships 3001-OIC-OG
The course familiarize students with the basic problems of word and image associations, and the background are both categories of literature (ekfraza, intertextuality), art history (ut pictura poesis), film studies, rhetoric and semiotics. Analyzed the works belong to different registers of culture - high and popular. During the course, students will be asked to analyze existing texts of culture and the creation of its own, combining verbal and visual communication. Topics discussed during the course will include the following problems (specific topics may vary):
1. Ways of seeing. World of words or world of picture?
2. Language of film
3. Intersemiotic translation. Literature and film in the perspective of comparative studies
4. Subjective narrative in film and literature
5. Word and image - film screenplays
6. Intertextuality of painting
7. Semiotic of concrete poetry. Visibility words
8. Rhetoric of painting
9. Rhetoric and semiotics in advertising
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Assessment criteria
• Evaluation of the current student activity - carried out by the practical exercises and tasks exchange
• multiple choice tests theoretical assimilation viewing
• Final, conventional (in real life) test
Bibliography
Selected bibliography:
• Seweryna Wysłouch, Werbocentryzm – uzurpacje i ograniczenia, w: tejże, Literatura i semiotyka, Warszawa 2001, s. 53-64.
• John Berger, Sposoby widzenia, tłum. Mariusz Bryl, Warszawa 2008, s. 7-11.
• Seweryna Wysłouch, „Ut pictura poesis” - stara formuła i nowe problemy, w: Ut pictura poesis, red. Marek Skwara i Seweryna Wysłouch, Gdańsk 2006, s.5-17.
• Wergiliusz, Eneida, tłum. Tadeusz Karyłowski, wstępem i objaśnieniami zaopatrzył Tadeusz Sinko, Wrocław 1950. (fragmenty)
• Paweł Gogler, Kłopoty z ekfrazą, w: Ruchome granice literatury. W kręgu teorii kulturowej, red. Seweryna Wysłouch, Beata Przymuszała, Warszawa 2009, s. 29-47.
• Czesław Miłosz, O! Edward Hopper (1882-1967), Pokój hotelowy, Thyssen Collection, Lugano, w: tegoż, To, Kraków 2000.
• Henryk Markiewicz, Odmiany intertekstualności, w tegoż: Literaturoznawstwo i jego sąsiedztwa, Warszawa 1989, s. 198-208, s. 222-225.
• Stanisław Czekalski, „Joanna” i Marianna, w: tegoż, Intertekstualność i malarstwo. Problemy badań nad związkami międzyobrazowymi, Poznań 2006, s. 311-331.
• Michał Głowiński, Teresa Kostkiewiczowa, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński, Słownik terminów literacki, pod redakcją Janusza Sławińskiego, Wrocław 2008, wydanie piąte bez zmian, hasło: poezja konkretna, s. 403-404.
• Stanisław Balbus, Interdyscyplinarność – Intersemiotyczność – Komparatystyka, w: Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), red. Stanisław Balbus, Andrzej Hejmej, Jakub Niedźwiedź, Kraków 2004, s. 11-15.
• Michał Głowiński, Teresa Kostkiewiczowa, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński, Słownik terminów literacki, pod redakcją Janusza Sławińskiego, Wrocław 2008, wydanie piąte bez zmian, hasła: metafora, metonimia, s. 301-302, 307-308.
• Mieczysław Porębski, Czy metaforę można zobaczyć?, „Teksty” 1980, nr 6, s. 61-78.
• Roland Barthes, Retoryka obrazu, w: Ut pictura poesis, red. Seweryna Wysłouch, Marek Skwara, Gdańsk 2006, s. 139-158.
• Ewa Szczęsna, Poetyka w świecie domen cyfrowych, w: tejże, Poetyka mediów, Warszawa 2007, s. 209-226.
• Piotr Kubiński, Bergman vs. Batman. Chwyt technicznej deziluzji w grach wideo na tle praktyk literackich i filmowych, "IMAGES The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication", 2015, nr 1(25).
• Eugeniusz Biały, Narracja a rama modalna dzieła filmowego; uwagi analityczne [w:] Z zagadnień stylu i kompozycji w filmie współczesnym, pod red. Marka Hendrykowskiego, Poznań 1982, s. 7-16.
• Alicja Helman, Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury, Poznań 1998.
• Alicja Helman, Jacek Ostaszewski, Historia myśli filmowej, Gdańsk 2007.
• Maryla Hopfinger, Adaptacje filmowe utworów literackich. Problemy teorii i interpretacji, Wrocław 1974.
• Jurij Łotman, Semiotyka filmu, Warszawa 1983.
• Kwartalnik Filmowy, nr 26-27 (1999), numer poświęcony adaptacjom filmowym.
• Jerzy Płażewski, Język filmu, Warszawa 1961 lub wydanie wznowione 2008.
• Mirosław Przylipiak, Narrator literacki, "narrator" filmowy [w:] Problemy poznawania dzieła filmowego, pod red. J. Trzynadlowskiego, Wrocław 1990.
• M. Przylipiak, O subiektywizacji narracji filmowej [w:] J. Trzynadlowski, "Studia Filmoznawcze", t. VII, Wrocław 1987 s. 239-256.
• Peter Verstraten, Film Narratology, przeł. na ang. Stefan van der Lecq, Toronto 2009.
Additional information
Information on level of this course, year of study and semester when the course unit is delivered, types and amount of class hours - can be found in course structure diagrams of apropriate study programmes. This course is related to the following study programmes:
- Inter-faculty Studies in Bioinformatics and Systems Biology
- Bachelor's degree, first cycle programme, Computer Science
- Bachelor's degree, first cycle programme, Mathematics
- Master's degree, second cycle programme, Bioinformatics and Systems Biology
- Master's degree, second cycle programme, Computer Science
- Master's degree, second cycle programme, Mathematics
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: