- Inter-faculty Studies in Bioinformatics and Systems Biology
- Bachelor's degree, first cycle programme, Computer Science
- Bachelor's degree, first cycle programme, Mathematics
- Master's degree, second cycle programme, Bioinformatics and Systems Biology
- Master's degree, second cycle programme, Computer Science
- Master's degree, second cycle programme, Mathematics
Pseudoscience in Information Society 2700-PWSI-OG
Pseudoscience, like disinformation, manipulation and the spreading of conspiracy theories, is one of the biggest problems facing modern societies. In this course, students will learn what pseudoscience is, where it comes from, what problems it causes and how to deal with it.
Participants in the course ‘Pseudoscience - what is it?’ learn the basics of scientific methodology, which enables them to identify claims appearing in the public space that have the appearance of science, but are not scientific theories. They learn about the most common pseudo-scientific theories and the reasons behind them. Understand the dangers of pseudo-scientific theories spreading to the public. They also know how the spread of pseudo-science can be prevented.
Type of course
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
-Students are familiar with the basics of scientific methodology
-Students are able to identify pseudo-scientific theories
-Students know the most common pseudo-scientific theories that emerge
-Students understand the causes of pseudoscientific theories
-Students understand the dangers of disseminating pseudoscientific theories
-Students have knowledge of the basic methods to prevent the spread of pseudoscientific theories
Assessment criteria
Class attendance, activity, written work (essay)
Bibliography
Al-Khalil J., Radość nauki, Poznań 2024
Cioffi F., Freud i pseudonauka, Kraków 2010
Drozdowicz Z., Między nauką i pseudonaukami. Od panpsychizmu do psychoanalizy, „Nauka” 1 (2021), s. 19-37
Fisher M., W trybach chaosu. Jak media społecznościowe przeprogramowały nasze umysły i nasz świat, Kraków 2023
Gardner M., Nauka, pseudonauka, szarlataneria, Warszawa 1997
Gardner M., Pseudonauka i pseudouczeni, Warszawa 1966
Górny M., Historia głupich idei albo duch narodu w świątyni nauki, Warszawa 2022
Graff G.M., UFO: Rząd USA, CIA i Pentagon. NASA i SETI. Archiwalne, odtajnione dokumenty. Historia i teraźniejszość, Warszawa 2024
Grobler A., Metodologia nauk, Kraków 2006
Grzesiak-Feldman M., Psychologia myślenia spiskowego, Warszawa 2016
Guzowski J., Psychologiczne źródła teorii spiskowych, „Hybris” 33 (2016), s. 87-100
Heller M., Jak być uczonym, Kraków 2017
Isaacs D., Szczepienia. Odkrycia medyczne, które zmieniły świat, Kraków 2022
Jordan P., Atlantyda, Warszawa 2003
Lamża, Ł., Światy równoległe. Czego uczą nas płaskoziemcy, homeopaci i różdżkarze, Wołowiec 2020
Łukowski P., Sens wyrażenia „teoria spiskowa”, czyli jak odróżnić teorię spiskową od niespiskowej, „Hybris” 33 (2016), s. 101-124
Nauka a kreacjonizm. O naukowych uroszczeniach teorii inteligentnego projektu, red. J. Brockman, Warszawa 2007
Nocun K., Lamberty P., Antyfakty. Jak teorie spiskowe kształtują nasze myślenie, Warszawa 2024
Pigliucci M., Bujda na resorach. Jak odróżnić naukę od bredni, Warszawa 2019
Popkiewic M., Kardaś A., Malinowski S., Nauka o klimacie, Katowice-Warszawa 2023
Prooijen, J.-W. van, Psychologia teorii spiskowych, Łódź 2023
Pseudo-nauka. Choroba, magia czy biznes?, red. K. Korab, Warszawa 2011
Ritchie S., Science fictions. Oszustwa, uprzedzenia, zaniedbania i szum informacyjny w nauce, Warszawa 2024
Rotkiewicz M., W królestwie Monszatana. GMO, gluten i szczepionki, Wołowiec 2017
Sagan C., Świat opanowany przez demony, Warszawa 2024
Sielezin J.R., Wybrane zagadnienia z metodologii badań: kontekst historyczny i aktualne problemy, Wrocław 2024
Stanisławska A., Stanisławski P., Fakt, nie mit. Obalamy naukowe mity, Warszawa 2019
Stiebing W.H., Jr., Starożytni astronauci, kosmiczne zderzenia i inne popularne teorie o ludzkiej przeszłości, Łódź 1995
Vaidhyanathan S., Antisocial media. Jak Facebook oddala nas od siebie i zagraża demokracji, Warszawa 2018
Z powrotem na ziemię. Spór o pochodzenie cywilizacji ludzkich, red. A.K. Wróblewski, Warszawa 2000 (książka już przestarzała, stanowiąca jednak modelowy przykład debunkingu pseudonauki)
Additional information
Information on level of this course, year of study and semester when the course unit is delivered, types and amount of class hours - can be found in course structure diagrams of apropriate study programmes. This course is related to the following study programmes:
- Inter-faculty Studies in Bioinformatics and Systems Biology
- Bachelor's degree, first cycle programme, Computer Science
- Bachelor's degree, first cycle programme, Mathematics
- Master's degree, second cycle programme, Bioinformatics and Systems Biology
- Master's degree, second cycle programme, Computer Science
- Master's degree, second cycle programme, Mathematics
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: