Gramatyka praktyczna I 2 3301-L1PAPG1-2
Druga część kursu, którego celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami gramatyki języka angielskiego. Głównym tematem zajęć jest grupa czasownikowa. Kurs rozpoczyna się od omówienia rodzaje czasowników, pojęcia czasu i aspektu oraz sposobów opisywania przeszłości i teraźniejszości. Następnie przechodzi do sposobów wyrażania przyszłości oraz modalności. Na koniec omawia proces pasywizacji.
FRAZA CZASOWNIKOWA
• Struktua frazy (operatory)
• Typy czasowników
• Czas, aspekt, tryb
• Czas i aspekt (teraźniejszy i ciągły, przeszły i dokonany)
• Czasy używane w narracji
• Sposoby wyrażania przyszłości
• Modalność (rodzaje modalności)
• Strona bierna (użycie w czasach teraźniejszych i przyszłych)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student zna podstawową strukturę frazy czasownikowej i potrafi wskazać operator.
Student zna typy i podstawowe cechy czasowników angielskich.
Student rozumie podstawy systemu czasu i aspektu w języku angielskim.
Student potrafi użyć powyższej wiedzy w ćwiczeniach pisemnych.
Student potrafi użyć powyższej wiedzy aby poprawić błędy w zdaniach.
Student zna i używa różnych sposobów wyrażania przyszłości.
Student zna i używa strony bierna z różnymi typami czasowników.
Student zna ograniczenia użycia strony biernej.
Student rozumie pojęcie modalności i zna jej rodzaje.
Student zna i używa czasowników modalnych oraz alternatywnych sposobów wyrażenia modalności.
Kod w programie studiów: K_U05
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie następujących kryteriów:
• Obecność i aktywność na zajęciach. Dopuszcza się dwie nieobecności.
• Przygotowywanie ćwiczeń zadanych do domu.
• Zaliczenie testów śródokresowych (min. 50% punktów)
• Zaliczenie testu końcowego (min. 50% punktów)
Literatura
Collins Cobuild English Grammar. Collins (1990).
Carter, R., R. Hughes & M. McCarthy (2000) Exploring Grammar in Context. CUP.
Gethin, H. (1992) Grammar in Context. Proficiency Level English. Nelson.
Graver, B. D. (1988) Advanced English Practice. OUP
Hall, N. & J. Shephheard (1991) The Anti-Grammar Grammar Book. Longman
Foley, M. Hall, D. (2005) Longman Advanced Learners’ Grammar. Longman
Kaznowski, A. & E. Mioduszewska (1983) Exercises in English Structural & Transformational Syntax. PWN.
Leech, G. & J. Svartvik (1996) A Communicative Grammar of English. Longman.
Maule, D. (1991) The Naked Verb: the meaning of the English verb tense. Macmillan.
Quirk, R. et al. (1985) A Comprehensive Grammar of the English Language. Longman.
Side, R. & G. Wellman (2000) Grammar and Vocabulary for Cambridge Advanced and Proficiency. Longman.
Swan, M. (1996) Practical English Usage. Longman.
Swan, M. & C. Walters (1997) How English Works. OUP.
Thomson, A. J. & A.V. Martinet (1986) A Practical English Grammar. OUP.
Vince, M. (1994) Advanced English Practice. Heinemann.
Willim, E. & E. Mańczak-Wohlfeld (1997) A Contrastive Approach to Problems with English. PWN.
Yule, G. (1998) Explaining English Grammar OUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: