Gramatyka praktyczna I 1 3301-L1PAPG1-1
Pierwsza część kursu, którego celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami gramatyki języka angielskiego koncentruje się na poziomach analizy językowej i frazie rzeczownikowej. Omawiana tematyka:
POZIOMY ANALIZY JĘZYKOWEJ
• Części mowy,
• Rodzaje fraz
• Funkcje w zdaniu
• Analiza zdania pojedynczego
• Zdanie złożone współrzędnie i podrzędnie
FRAZA RZECZOWNIKOWA
• Struktura frazy (pre- i postmodyfikacja)
• Typy i cechy rzeczowników
• Policzalność jako właściwość zależna od kontekstu;
• Przedimki (określony i nieokreślony, użycie specyficzne, użycie generyczne)
• Przyimotniki (stopniowanie, szyk, imiesłowy)
• Zdanie podrzędne względne (+/- definiujące, użycie zaimków)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna i używa podstawowej terminologii gramatycznej w języku angielskim (i zna polskie odpowiedniki tych terminów).
Student rozumie pojęcie frazy.
Student potrafi nazwać różne rodzaje fraz.
Student potrafi zanalizować proste zdanie angielskie.
Student potrafi rozróżnić pomiędzy zdaniami prostymi, złożonymi podrzędnie i współrzędnie.
Student zna podstawowe cechy rzeczowników (liczba, rodzaj, przypadek).
Student zna podstawową strukturę frazy rzeczownikowej (przedimki, przydawki, porządek wyrazów we frazie, zdania przydawkowe) .
Student potrafi użyć właściwego szyku wyrazów we frazie rzeczownikowej.
Student potrafi rozróżnić pomiędzy rodzajami zdań przydawkowych.
Student potrafi użyć właściwego zaimka i zna zasady interpunkcji w zdaniach przydawkowych.
Kod w programie studiów: K_U05
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie następunjących kryteriów:
• Obecność i aktywność na zajęciach. Dopuszcza się trzy nieobecności.
• Przygotowywanie ćwiczeń zadanych do domu.
• Zaliczenie testów śródokresowych (min. 50% punktów)
• Zaliczenie testu końcowego (min. 50% punktów)
Literatura
Collins Cobuild English Grammar. Collins (1990).
Carter, R., R. Hughes & M. McCarthy (2000) Exploring Grammar in Context. CUP.
Gethin, H. (1992) Grammar in Context. Proficiency Level English. Nelson.
Gołębiowska, L. (1993) A BOOK czy THE BOOK. O przedimkach w języku angielskim. WP.
Graver, B. D. (1988) Advanced English Practice. OUP
Foley, M. Hall, D. (2005) Longman Advanced Learners’ Grammar. Longman
Kaznowski, A. & E. Mioduszewska (1983) Exercises in English Structural & Transformational Syntax. PWN.
Leech, G. & J. Svartvik (1996) A Communicative Grammar of English. Longman.
Quirk, R. et al. (1985) A Comprehensive Grammar of the English Language. Longman.
Side, R. & G. Wellman (2000) Grammar and Vocabulary for Cambridge Advanced and Proficiency. Longman.
Swan, M. (1996) Practical English Usage. Longman.
Swan, M. & C. Walters (1997) How English Works. OUP.
Thomson, A. J. & A.V. Martinet (1986) A Practical English Grammar. OUP.
Vince, M. (1994) Advanced English Practice. Heinemann.
Willim, E. & E. Mańczak-Wohlfeld (1997) A Contrastive Approach to Problems with English. PWN.
Yule, G. (1998) Explaining English Grammar OUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: