Historia kultury i sztuki krajów regionu: Rosja (I) 3224-D3HKSR
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami dziejów kultury i sztuki Rosji od początków do pocz. XVIII w.
W trakcie zajęć student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego.
Przedmiotem zajęć będą następujące tematy:
1. Zajęcie wstępne: główne właściwości kultury rosyjskiej, etapy rozwoju kultury rosyjskiej. Okres przedchrześcijański
2. Świat kultury Średniowiecza rosyjskiego IX-XII: chrześcijaństwo jako wybór kulturowo-historyczny Rusi; synkretyzm prawosławno-pogański, początki kultury rosyjskiej: piśmiennictwo: gatunki literatury średniowiecznej
3. Właściwości sztuki sakralnej Rusi: świątynia i ikona: typy i właściwości
4. Świat kultury Średniowiecza rosyjskiego XII-XIII w.: pierwsze szkoły lokalne w sztuce i literaturze sakralnej; "spadek" po Złotej Ordzie
5. Kultura okresu centralizacji ziem ruskich dookoła Moskwy (XIII-XIV w.): św. Sergiusz z Rodonieżu w kulturze ruskiej. Nauka hezychazmu, monastycyzm ruski
6. Stanowienie moskiewskiej szkoły architektonicznej. Złoty wiek rosyjskiej sztuki ikonicznej: k. XIV -pocz. XV w. Teotan Grek. Andrej Rublov.
7. Carstwo Moskiewskie w XV-XVI ww.: kształtowanie ideologii; idea "Moskwa - trzeci Rzym"; system wartości
8. Architektura Moskwy: etapy powstawania. Kreml Moskiewski. Kreml ruski. Świątynia namiotowa. Elementy świeckie w ruskim malarstwie sakralnym
9. Kultura rosyjska na początku czasów nowożytnych. XVII w.: kryzys średniowiecznego systemu wartości. Poszukiwania nowych podstaw kultury. Schizma cerkiewna dla kultury rosyjskiej
10. Książka i nauka w XVII w. Nowe tendencje w twórczości artystycznej i literackiej
11. Tradycje narodu rosyjskiego: ubrania, święta, obrazy z bajek, wyroby rzemieślnicze
12. Przewrót kulturowy za czasów Piotra I: początki nowożytnej kultury, zmiana obyczajowości
13. Reformy Piotra I: oświata, nauka, cerkiew prawosławna i inne religii, literatura świecka w Rosji
14. Fenomen Petersburga. Barok Piotrowski
15. Właściwości rozwoju sztuki przełomu XVII i XVIII w.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Europa Środkowo-Wschodnia - koncepcja regionu
Historia literatury krajów regionu: Rosja
Religijno-kulturowa historia regionu
Wstęp do kulturoznawstwa
Założenia (lista przedmiotów)
Europa Środkowo-Wschodnia - koncepcja regionu
Historia literatury krajów regionu: Rosja
Religijno-kulturowa historia regionu
Wstęp do kulturoznawstwa
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
1) zna w zaawansowanym stopniu historię kultury i sztuki Rosji od początków do pocz. XVIII w. (S1_W01, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W03 K1_W04).
2) wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i użytkuje informacje na temat historii kultury Rosji (S1_U01, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01).
3) odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej potrafi wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących historii kultury Rosji w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (S1_U02, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U04 K1_U06).
4) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (S1_U03, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U03, K1_U02).
5) potrafi przygotować wypowiedź pisemną i ustną na wybrane tematy z zakresu historii kultury Rosji oraz prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy (S1_U06, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01, K1_U08, K1_U09).
6) potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę na różnych etapach uczestnictwa w typowych sytuacjach profesjonalnych (S1_U08, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U06, K1_U07, K1_U08).
7) zyskuje kompetencje w zakresie zdolności do ciągłego dokształcenia się i uzupełniania zdobytej wiedzy (S1_K04, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_K01, K1_K02).
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.)
Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.
Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. Osoby nieobecne na tych zajęciach zobowiązane są do zasięgnięcia informacji u prowadzącego zajęcia.
Zaliczenie na ocenę będzie miał charakter ustny i obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru. Zaliczenie obejmie trzy losowo wybrane pytania.
Na końcową ocenę składają się:
Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (50%).
Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (50%).
Skala ocen:
0%-49% - 2
50%-60% - 3
61%-70% - 3+
71%-80% - 4
81%-90% - 4+
91%-100% - 5
Dodatkowa wiedza - 5+
Literatura
Andrusiewicz Andrzej, Cywilizacja rosyjska, t. 1-2, Warszawa 2005
Billington James, Ikona i topór. Historia kultury rosyjskiej, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008:
1. Cześć I - s. 3-43
2. Cześć II - Rozdział I - s. 43-72
3. Cześć III - Rozdział I - s. 112-151
4. Cześć III - Rozdział 2 - Nowy świat Sankt Petersburga - s. 166-178
Rosjoznawstwo, pod red. Lucjana Suchanka, Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: