Pojęcia - narzędzia analizy 3102-LPNA
Zajęcia są próbą wyjścia naprzeciw studenckim problemom ze stosowaniem pojęć – narzędzi analizy materiałów źródłowych.
Kurs ma nauczyć studentów jak precyzyjnie objaśniać pojęcia zaczerpnięte z teorii nauk o kulturze i nauk społecznych, a następnie jak te pojęcia stosować w procesie analizy źródeł.
W czasie zajęć studenci pogłębią rozumienie kategorii wprowadzanych na wykładzie „Wstęp do etnologii i antropologii kulturowej” takich jak: habitus, strategie/ taktyki, struktura/ antystruktura, myśl potoczna, poetyka społeczna, narracje, etniczność, polityka tożsamościowa. W przypadku każdego z tych pojęć pierwsze zajęcia będą poświęcone wspólnemu omówieniu tekstu objaśniającego daną kategorię, a drugie przykładom zastosowania jej. Na drugich zajęciach studenci będą ćwiczyli zastosowanie omawianego pojęcia do analizy wybranego przez siebie przykładowego materiału źródłowego zaczerpniętego z przeprowadzonych przez nich badań terenowych lub z pola ich zainteresowań (dopuszczone są materiały z przestrzeni internetowych).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (lista przedmiotów)
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zyskuje (a właściwie pogłębia) wiedzę z zakresu teorii nauk społecznych i humanistycznych oraz stosowanych w tych naukach pojęć.
Umiejętności
Student umie analizować/ interpretować materiały źródłowe. Ta niełatwa umiejętność jest niezbędna w procesie pisania prac dyplomowych (zarówno pracy licencjackiej jak też magisterskiej).
Student umie zoperacjonalizować wiedzę teoretyczną i stosować ją do analizy źródeł.
Kompetencje społeczne
Student umie pracować w grupie i potrafi ustnie zaprezentować przed grupą wyniki swojej pracy analitycznej
Kryteria oceniania
Prezentacje analizy źródeł na forum grupy zajęciowej; aktywny udział w dyskusji na zajęciach; czytanie zadanych lektur (na co drugie zajęcia, łącznie 7 tekstów ok. 20 stronicowych).
Prezentacje w czasie zajęć oraz aktywność w dyskusji oceniane plusami sumującymi się na ocenę końcową
Literatura
Bourdieu P., Zmysł praktyczny, Kraków 2008, R. 3 Struktury, habitusy, praktyki, s. 72-90.
De Certeau M., Wynaleźć codzienność, Kraków 2008, Wstęp ogólny, s. XXXVI-XLI.
Geertz C., Wiedza lokalna, Kraków 2005, R. 4 Wiedza potoczna jako system kulturowy, s. 81-100.
Turner V., Karnawał, rytuał i zabawa w Rio de Janeiro, „Konteksty” 2002, nr 3-4.
Herzfeld M., Zażyłość kulturowa, Kraków 2007, R. Poetyka społeczna w teorii i praktyce, s. 193-210.
Antropologia doświadczenia, red. V. Turner, E. M. Bruner, Kraków 2011, Bruner E. M., Etnografia jako narracja, s. 150- 167.
Ericksen T. H., Etniczność i nacjonalizm, Kraków 2013, R. 1 Czym jest etniczność? s. 13-37 lub R. 2 Klasyfikacja etniczna: My i Oni, s. 39-61, R. 8 Polityka tożsamościowa, kultura i prawa, s. 213-241.
Lash S., Lury C., Globalny przemysł kulturowy. Mediatyzacja rzeczy, Kraków 2011, R. 1: Wstęp: Teoria – kilka wskazówek, s. 11-31.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: