Warunki i jakość życia 1900-3-WiJZ-GSEC
Celem konwersatorium jest zapoznanie uczestników z pojęciem warunków, poziomu i jakości życia i ukazanie różnic znaczeniowych i metodycznych tych pojęć.
Poprzez analizę dostępnej literatury (w tym anglojęzycznej) studenci poznają metody badania jakości życia w różnych układach odniesienia - w miastach / na obszarach wiejskich, w skali lokalnej i regionalnej.
Zajęcia dostarczają także wiedzę na temat możliwości kształtowania warunków i jakości życia w różnych układach odniesienia.
Dodatkowym celem konwersatorium jest ukazania zmian warunków i jakości życia w Polsce i na wybranych przykładach zagranicznych.
Celem pozamerytorycznym zajęć jest zdobycie umiejętności przygotowywania prezentacji, ustnego przekazu myśli, a także uczestniczenia w dyskusji i przygotowania pracy pisemnej.
Nakład pracy = 2 ECTS (zapoznanie się z literaturą, przygotowanie prezentacji, przygotowanie się do dyskusji)
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (lista przedmiotów)
Przemiany gospodarcze i ich skutki przestrzenne
Przestrzenie produkcyjne i usługowe
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Przedmiot do wyboru: Ścieżka I: Geografia człowieka: Kierunki i metody badawcze w geografii człowieka
Efekty specjalnościowe: S1_W01, S1_W03, S1_W05, S1_W07, S1_W10, S1_W11, S1_W14, S1_U01, S1_U02, S1_U04, S1_U05, S1_U07, S1_U08, S1_U10, S1_U11, S1_U12, S1_U13, S1_K01, S1_K03, S1_K06
WIEDZA - student zna:
1. pojęcia warunki, poziom i jakość życia i potrafi dobrać odpowiednie metody pomiaru zjawisk
2. główne kierunki badawcze i osiągnięcia współczesnej geografii społeczno‐ekonomicznej i rozumie związki między dyscyplinami nauk przyrodniczych, społecznych i ekonomicznych
3. złożone procesy społeczne, polityczne i kulturowe w społecznościach miejskich oraz regionach turystycznych
4. koncepcje geograficzne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów wpływających na zróżnicowanie przestrzeni miejskiej oraz turystycznej
5. zaawansowane kategorie pojęciowe z zakresu geografii społeczno‐
ekonomicznej
6. statystykę opisową i matematyczną, metody analizy przestrzennej oraz jakościowe metody badań w badaniach przestrzeni miejskiej lub turystycznej
7. najważniejsze współczesne problemy przyrodnicze związane z przestrzenią miejską lub turystyczną
8. najnowsze trendy w rozwoju badań naukowych z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej w Polsce i za granicą oraz posiada wiedzę o zastosowaniach osiągnięć naukowych z tego zakresu w praktyce
UMIEJĘTNOŚCI - student potrafi:
1. wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej do opisu i rozwiązania problemu badawczego
2. zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych dotyczących zjawisk przestrzennych w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej
3. prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na obszarach zurbanizowanych lub turystycznych
4. wykorzystywać krytycznie literaturę naukową i inne źródła, także w języku angielskim, w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej
5. przedstawić ustnie wyniki badań w zakresie geografii społeczno‐ ekonomicznej z pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji
6. zaplanować i przeprowadzić badania w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej
7. przygotować pisemne prace z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej na podstawie literatury i/lub własnych badań
8. posługiwać się szczegółową terminologią w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej w języku obcym na poziomie B2+ w swobodnej wypowiedzi
9. samodzielnie planować własną karierę naukową lub zawodową w branżach związanych z miastem lub turystyką
KOMPETENCJE - student jest gotów do:
1. poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy w dziedzinie geografii społeczno‐ekonomicznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny
2. współdziałania i pracy w grupie realizując zadania badawcze i rozwiązując praktyczne problemy z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej
3. upowszechniania dokonań geografii społeczno‐ekonomicznej w kontekście społecznej roli nauki
Kryteria oceniania
Podczas zajęć każdy student obowiązany jest do:
- przygotowania przynajmniej jednej prezentacji na zadany temat (liczba prezentacji uzależniona jest od wielkości i grupy)
- udziału w dyskusjach podsumowujących prezentacje
- przygotowania pracy pisemnej na zadany temat.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie ponad 50% punktów z każdego w/w elementu. Dokładna punktacja zostanie omówiona na pierwszych zajęciach.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. A. Jewtuchowicz, 1981, "Pojęcie i mierniki warunków bytowych ludności" [w:] "Gospodarka przestrzenna a warunki bytowe ludności". Biuletyn KPZK PAN, z. 115, s. 30-51
2. A. Lisowski, 1990, "Wstęp do geografii społecznej", Wyd. UW, Warszawa
3. G. Lodkowska, 1985, "Przestrzenne zróżnicowanie poziomu i warunków życia w Polsce w 1980 r.", "Przegląd Geograficzny" t. 57, z. 3, s. 319-340
4. K. Zaniewski, 1981, "Zróżnicowanie przestrzenne warunków bytu ludności" [w:] S. Otok (red.), "Przewodnik do ćwiczeń
5. L. Zienkowski, 1979, "Poziom życia. Metody mierzenia i oceny", PWE, Warszawa, s. 91-132
6. D. J. Walmsley, G. J. Lewis, 1997, "Geografia człowieka. Podejścia behawioralne", Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
7. B. Kamionek, 1980, "Sieć usług bytowych w województwie suwalskim na tle potrzeb ludności" (opiekun A. Wieloński) - sygnatura w bibliotece WGiSR: M.933
8. A. Jaskólska, 1984, "Przestrzenne zróżnicowanie poziomu życia w województwie płockim w 1978 roku" - sygnatura M.1155
9. P. Swianiewicz, 1985, "Warunki bytowe ludności Warszawy jako problem gospodarki przestrzennej" (opiekun A. Kukliński) - sygnatura M.2465
10. K. Piecyk, 1993, "Wybrane aspekty jakości życia w osiedlach Warszawy" (opiekun A. Lisow
Dodatkowa aktualna literatura (w tym anglojęzyczna) zostanie podana podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: