Geografia ludności i osadnictwa 1900-3-GLO-GSEC
Podczas zajęć poruszone zostają zagadnienia związane z czynnikami kształtującymi liczbę ludności. Student poznaje teorie liczby ludności oraz konsekwencje rosnącej i malejącej liczby ludności. Drugiem zagadnieniem jest struktura wiekowa ludności oraz proces starzenia się społeczeństwa. Podczas zajęć omawiane są przyczyny oraz konsekwencje społeczne, ekonomiczne i przestrzenne procesu starzenia się społeczeństwa. Pokazywane są przykłady polityk przeciwdziałania procesowi starzenia się. Kolejną grupą zagadnień są migracje - zaprezentowane są przyczyny oraz skutki migracji, rodzaje migracji, sposób podejmowania decyzji o migracji, czynniki stymulujące oraz ograniczające migracje. W drugiej części wykłady poruszone są zagadnienia z zakresu geografii osadnictwa, szczególnie współczesnych przekształceń obszarów zurbanizowanych.
Pozamerytorycznym celem zajęć jest:
- nauka pracy indywidualnej
- umiejętność przygotowania wypowiedzi ustnej i prezentacji multimedialnej (także od strony technicznej).
Nakład pracy:
ćwiczenia = 2 ECTS (przygotowanie prezentacji i prac do zadanych tematów)
wykład = 1 ECTS (przygotowanie do testu)
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiot do wyboru: Ścieżka I: Geografia człowieka: Podstawy geografii człowieka
Efekty specjalnościowe
S1_W03, S1_W05, S1_W07, S1_W11, S1_W14
S1_U01, S1_U04, S1_U06, S1_U08, S1_U11, S1_U13
S1_K01
WIEDZA - student zna:
1. pojęcia związane z demografią i osadnictwem, zna procesy demograficzne i osadnicze, potrafi wyjaśnić ich przebieg, przyczyny i skutki
2. złożone procesy społeczne, polityczne i kulturowe w społecznościach miejskich oraz regionach turystycznych
3. koncepcje geograficzne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów wpływających na zróżnicowanie przestrzeni miejskiej oraz
turystycznej
4. zaawansowane kategorie pojęciowe z zakresu geografii społeczno‐
ekonomicznej
5. najnowsze trendy w rozwoju badań naukowych z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej w Polsce i za granicą oraz posiada wiedzę o zastosowaniach osiągnięć naukowych z tego zakresu w praktyce
UMIEJĘTNOŚCI - student potrafi:
1. analizować dane dotyczące ludności, potrafi stosować i interpretować wskaźniki stosowane w badaniach ludnościowych i osadniczych
2. wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej do opisu i rozwiązania problemu badawczego
3. prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na obszarach zurbanizowanych lub turystycznych
4. prognozować zmiany procesów społecznych na terenach zurbanizowanych lub turystycznych
5. przedstawić ustnie wyniki badań w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej z pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji
6. przygotować pisemne prace z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej na podstawie literatury i/lub własnych badań
7. samodzielnie planować własną karierę naukową lub zawodową w branżach związanych z miastem lub turystyką
KOMPETENCJE - student posiada kompetencje:
1. analityczne, potrafi przeprowadzić wnioskowanie na podstawie zebranych danych, potrafi wskazać i omówić związki przyczynowo-skutkowe w zakresie osadnictwa i demografii
2. poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy w dziedzinie geografii społeczno‐ekonomicznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny
Kryteria oceniania
ĆWICZENIA
Obecność podczas zajęć jest obowiązkowa, dopuszczalna jest jedna nieobecność. Podczas zajęć studenci prezentuję wybrana metodę analizy danych demograficznych, a następnie przystępują do własnego opracowania.
Po każdych zajęciach należy oddać pracę na zadany temat. Elementem zajęć jest także dyskusja wyników i zaobserwowanych prawidłowości.
WYKŁAD
Cykl wykładów kończy się pisemnym zaliczeniem w postaci testu zawierającego pytania otwarte i zamknięte technicznie.
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie ponad 50% punktów z cyklu ćwiczeń oraz z zaliczenia pisemnego.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Jagielski A., 1978, Geografia ludności, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa
Rossa A., 2019, Podstawy demometrii, Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego
Pressat R., 1966, Analiza demograficzna. Metody, wyniki, zastosowania, PWN Warszawa
Okólski M., 2021, Demografia: współczesne zjawiska i teorie, Wydawnictwo Naukowe Scholar
Hickes J., Douglas L., Yaukey D. (20215), Demography – the study of human population, Waveland Press
Szymańska D. (2013), Geografia osadnictwa, PWN
Pozostała literatura omawiana i podawana jest podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: