Liberty – Fraternity - Equality 4018-SEM58-CLASS
The course has three, main goals. First it introduces to the broadly understood, main discussions in the social sciences, concerned with the understanding and embodiments of the main ideas of the French Revolution, treated as a decisive point to create modernity as we know it – as a historical epoch and as a civilization’s formation. We will discuss consequently the main theories and theoretical perspectives that have touched upon Liberty, Fraternity and Equality. Second, during the seminar, through the historical, economic and social analysis we will reflect upon relevance and alterations of meanings, functions and effects of the ideas. Third, through the interdisciplinary nature of the seminar, we will try to see the main similiarities and differences in contextualizing the three ideas, conceived through three, distinct scientific discourses, resonating in the public discussions, to be partly analyzed during the seminar.
Type of course
Learning outcomes
K_W02: zna w pogłębionym zakresie terminologię nauk humanistycznych i społecznych i umie ją wykorzystywać – praca pisemna, referat, udział w dyskusji
K_W08: ma uporządkowaną w pogłębionym zakresie wiedzę o kierunkach myśli filozoficznej i społecznej w perspektywie historycznej i współczesnej - praca pisemna
K_W14: zna w pogłębionym i poszerzonym zakresie metody analizy kulturoznawczej, historycznej, społecznej i filozoficznej w perspektywie historycznej – praca pisemna
K_U11: potrafi samodzielnie, w sposób twórczy i pogłębiony zaanalizować tekst pisemny i ustny o charakterze naukowym w języku polskim oraz w jednym z języków kongresowych – praca pisemna, referat, udział w dyskusji
K_U13: potrafi przygotować naukowe wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców – referat
K_K03: rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze – udział w dyskusji, referat, praca pisemna
K_K08: rozumie znaczenie bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy – udział w dyskusji, referat, praca pisemna
Assessment criteria
Oral Presentations
Participation in the discussions
Analysis of the secondary sources
Written exam (essay)
Bibliography
Rousseau, Rozprawa o nierównościach; Rousseau, Umowa społeczna
Foucault, Czym jest oświecenie; Nadzorować i kara; Rządomyślność
Smith, Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów; Teoria uczuć moralnych,
Tocqueville, Dawny ustrój i rewolucja; O demokracji w Ameryce
Sennett, Upadek człowieka publicznego,
Veblen, Teoria klasy próżniaczej; Rousseau, Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi
Russell, Drogi do wolności; J.S. Mill, Poddaństwo kobiet
Polanyi, Wielka transformacja; Bendix, Work and Authority in Industry
Kula W. Historia, zacofanie, rozwój; Piketty, Kapitał w XXI wieku
Acton, Historia wolności; Ortega y Gasset, Bunt mas
Simmel, Pieniądz w kulturze; Lippman, Public opinion; Anderson, Wspólnoty wyobrażone
Acemoglu, Robinson, Dlaczego narody przegrywają
Luhmann, Teoria polityczna państwa bezpieczeństwa socjalnego; Rawls, Teoria sprawiedliwości
Castel, From Manual Worker to Wage Laborers. The Social Question; Riesman, Samotny tłum
Keynes, Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza; Hayek, Konstytucja wolności
Manent, Przeszłość pewnego złudzenia; Fukuyama, Koniec historii?
Ost, Klęska solidarności, Szelenyi, Townsend, Eyal, Capitalism without Capitalists; Dunn, Prywatyzując Polskę
Kowalik Tadeusz, www.POLSKAtransformacja.pl.
Rifkin, Europejskie marzenie; Zielonka, Europa jako imperium
Potomaki, The Great Eurozone Disaster; Streeck, Crises of Democratic Capitalism, Boltanski, Chiapello, The New Spirit of Capitalism
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: