Evolution of Social Life 3700-WYK26-AZ
This course has not yet been described...
Type of course
Prerequisites (description)
Learning outcomes
Knowledge:
- Knowledge about ethical and cultural attitudes towards animals in the history of civilization, especially changes occurring in contemporary times
Skills
-Knowing how to continually update and expand one’s knowledge and improve one’s skills
Social competences
- Being prepared for fact-based argumentation in academic debates and ideological disputes while respecting views different from one’s own
- Being prepared for acting in accordance with the code of scientific work ethics and decency while respecting one’s own and others’ health as well as intellectual property rights
- Being prepared for using deductive thinking skills in analysing natural phenomena and cultural processes
Assessment criteria
Exam
Bibliography
(1) E. J. Godzińska, 1995. Taktyki alternatywne w zachowaniu się owadów. Kosmos 44: 11-24.
(2) E. J. Godzińska, 1996a. Etologia owadów społecznych: fakty i kontrowersje. Kosmos 45: 163-178.
(3) E. J. Godzińska, 1996b. Techniki i taktyki łowieckie mrówek. Kosmos 45: 443-458.
(4) J. Korczyńska, 1996. Rola czynników nabytych w ontogenezie preferencji środowiskowych i pokarmowych u mrówek. Kosmos 45: 419-432.
(5) A. Szczuka, 1996. Elastyczność behawioralna u mrówek. Kosmos 45: 433-442.
(6) E. J. Godzińska, 1997. Etologiczna analiza zachowania się i jego uwarunkowań przyczynowych. Kosmos 46: 181-192.
(7) J. Korczyńska, 1999. Zmiany zachowania bezkręgowców wywołane przez organizmy pasożytnicze. Kosmos, 48 (1): 9-18.
(8) M. Środa, 2001 „Owady z osobowością”. Magazyn Gazety Wyborczej nr 27, 5.07.2001, str. 32-36 (dostępny też w sieci pod adresem https://wyborcza.pl/1,75400,334741.html)
(9) E. J. Godzińska, 2005. Ukwiały, mrówki i ludzie: biologiczne korzenie agresji i przemocy. W: „Psychospołeczne i neurofizjologiczne aspekty agresji". J. Zagrodzka, M. Kowaleczko-Szumowska [red.]. Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa: 131-147 (ISBN 83-85459-75-8).
(10) E. J. Godzińska, 2006a. Definicja i cele poznawcze neurosocjobiologii. Kosmos 55: 137-148.
(11) E. J. Godzińska, 2006b. Jak to robią mrówki. Charaktery Nº 1: 48-49.
(12) A. Wnuk, E. J. Godzińska, 2006. Wpływ izolacji społecznej na fizjologię i zachowanie się mrówek. Kosmos 55: 177-196.
(13) E. J. Godzińska, 2007a. Więzi międzyosobnicze, miłość, empatia, altruizm: neurobiologiczne korzenie Dobra. Kosmos 56: 75-85.
(14) E. J. Godzińska, 2007b. Owady społeczne: mity i fakty. Kosmos 56: 371-381.
(15) W. Mikołuszko, 2007. „Czyń dobro, to się opłaca!”. Przekrój 51/52 (3261/3262), 9.12 2007: 66-68.
(16) T. Kwaśniewski, 2011. „O mrówkach, Makbecie i małżach na prozaku”. Gazeta Wyborcza, 6.05.2011 (dostępny też w sieci pod adresem http://wyborcza.pl/1,75476,9551328,O_mrowkach__Makbecie_i_malzach_na_prozaku.html)
(17) A. Fedorczyk, 2016. „Minimózgi i superorganizmy”. Wywiad z E. J. Godzińską i P. J. Mazurkiewiczem. Świat Mózgu 1/2016, 52-55.
(18) E. J. Godzińska, 2019. Etologia i co dalej? Niektóre filozoficzne kwestie kształtujące badania zachowania zwierząt. Filozofia i Nauka 7: 69-89.
(19) E. J. Godzińska, J. Korczyńska, A. Szczuka, 2019. Dyadic nestmate reunion test in the research on ant social behavior. Kosmos 68: 561-574.
(20) A. Szczuka, E. J. Godzińska, J. Korczyńska, 2019. Factors mediating ant social behavior: interplay of neuromodulation and social context. Kosmos 68: 575-589.
(21) E. J. Godzińska, 2021. Przegląd różnych form życia społecznego zwierząt. Materiał dla studentów antropozoologii wydziału Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego, semestr letni 2021 r. Plik PDF, 32 str.Podana przez Wykładowcę w aktualnym cyklu dydaktycznym
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: