Polish Cinema After 1989: Problems and Phenomena 3700-AL-KP89-qTM-QMW
This course has not yet been described...
Type of course
Prerequisites (description)
Bibliography
Wybrana filmografia:
1. “1920. Bitwa Warszawska”, reż. J. Hoffman (2011).
2. “Chłopaki nie płaczą”, reż, Olaf Lubaszenko (2000).
3. “Dług” K. Krauze (1999).
4. “Egoiści”, reż. M. Treliński (2000).
5. “Głośniej od bomb”, reż. P. Wojcieszek (2001).
6. “Hiszpanka”, reż. Łukasz Barczyk (2014).
7. “Ida”, reż. P. Pawlikowski (2013).
8. “Kapitał, czyli jak zrobić pieniądze w Polsce”, reż. F. Falk (1990).
9. “Klątwa Doliny Węży”, reż. M. Piestrak (1987).
10. “Kobiety mafii”, reż. P. Vega (2018).
11. “Korczak”, reż. A. Wajda (1990).
12. “Lepiej być piękną i bogatą”, reż. F. Bajon (1993).
13. “Mów mi Rockefeller”, reż. W. Szarek (1990).
14. ”Nina”, reż. O. Hajdas (2018).
15. ”Opowieści weekendowe: urok wszeteczny”, reż. K. Zanussi (1996).
16. “Pitbull”, reż. P. Vega (2005).
17. “Płynące wieżowce”, reż. T. Wasilewski (2013).
18. “Pokuszenie”, reż. B. Sass (1995).
19. “Psy”, reż. W. Pasikowski (1992)
20. “Trzy kolory: Biały” (1994), reż. K. Kieślowski.
21. “Show”, reż. M. Ślesicki (2003).
22. “Szamanka”, reż. A. Żuławski (1996).
23. “Wirus”, reż. J. Kidawa-Błoński (1996).
24. “Wszystkie nieprzespane noce”, M. Marczak (2016).
Wybrane opracowania naukowe:
1. “Kino polskie 1989–2009. Historia krytyczna”, red. A. Wiśniewska, P. Marecki, Warszawa 2010.
2. Adamczak M., “Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku”, Gdańsk 2010.
3. Adamczak M., “Próba. »Hiszpanka« jako incepcja, w: 1918 – kino polskie wobec odzyskania niepodległości”, red. P. Zwierzchowski, M. Guzek, Bydgoszcz 2020.
4. Adamczak M., “Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu”, Poznań 2014.
5. Fisher M., “Realizm kapitalistyczny. Czy nie ma alternatywy?”, Książka i Prasa 2009.
6. Fortuna G. Jr., “Biznes, piractwo i kasety wideo. Dystrybucja kaset VHS w okresie transformacji”, w: “Wokół zagadnień dystrybucji filmowej”, red. M. Adamczak, K. Klejsa, Łódź 2015.
7. Giza B., “Po przełomie 1989. Polska krytyka filmowa wobec »Psów« Władysława Pasikowskiego”, w: “Polskie kino popularne”, red. P. Zwierzchowski, D. Mazur, Bydgoszcz 2011.
8. Kempna-Pieniążek M., “Ciemna strona Polski? »Neo-noir« i kino policyjne w twórczości Patryka Vegi”, “Kwartalnik Filmowy” 2016, nr 95.
9. Kletowski P., “Surrealizm w kamp przemieniony – o filmowej twórczości Marka Piestraka”, w: “Polskie kino popularne”, red. P. Zwierzchowski, D. Mazur, Bydgoszcz 2011.
10. Król M., “Byliśmy głupi”, Czerwone i Czarne 2015.
11. Kucharski K., “Kino Plus. Film i dystrybucja kinowa w Polsce w 1990-2000”, Toruń 2002.
12. Lewicki A., “Kino popularne a polskie społeczeństwo po roku 1989”, w: “Polskie kino popularne”, red. P. Zwierzchowski, D. Mazur, Bydgoszcz 2011.
13. Marecki P., Kletowski P., Żuławski A., “Żuławski. Wywiad rzeka”, Warszawa 2019.
14. Piepiórka M., “Już tylko »Kiler«”. Kino końca postkomunizmu, “Kwartalnik Filmowy” 2019, nr 105-106.
15. Piepiórka M., “Rockefellerowie i Marks nad Warszawą. Polskie filmy fabularne wobec transformacji gospodarczej”, Wrocław 2019.
16. Szcześniak M., “Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji”, Warszawa 2016.
17. Szprycha T., “Teorie spiskowe w filmach Patryka Vegi”, w: “Kultura popularna i ideologia”, red. F. Biały, J. Jakubowski, Poznań 2020.
18. Zajiček E., “Poza ekranem. Polska kinematografia w latach 1896-2005”, Warszawa 2009.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: