Practical learning of the Russian language 3222-30PR6C-NF
Treść nauczania jest podporządkowana założeniu otwarcia się na potrzeby poznawcze i komunikacyjne studentów oraz na ich zamierzenia związane z możliwościami zdobycia kwalifikacji niezbędnej dla wykonywania przyszłego zawodu lub funkcjonowania w kraju, którego język studiują. Zgodnie z informacją zamieszczoną powyżej, zajęcia obejmują cykl ćwiczeń praktycznych, ukierunkowanych na podstawowe sytuacje komunikacyjne, poprzez które studenci przyswajają słownictwo oraz zasady gramatyczne języka.
Celem zajęć jest ponadto szkolenie umiejętności w zakresie słuchania, mówienia, czytania, pisania oraz przyswojenie i poszerzenie kompetencji językowych studentów w zakresie:
1. ogólnego rozumienia tekstów pisanych i mówionych o zróżnicowanym poziomie trudności
3. wyrażania treści poznawanych na zajęciach w formie tekstowej lub słuchowej, w poprawnej gramatycznie wypowiedzi ustnej i pisemnej (złożonej)
4. wyrażania własnej opinii z użyciem zasobu leksykalnego i wiadomości uzyskanych podczas zajęć;
5. prowadzenia rozmowy na tematy zaczerpnięte z życia codziennego oraz w sytuacjach codziennych, a także umiejętności przygotowywania wypowiedzi na trudniejsze tematy (czynny udział w dyskusji, debacie etc)
Znajomość reguł gramatyki przewiduje: umiejętność budowania poprawnych gramatycznie zdań; umiejętność poprawnego rozwiązywania ćwiczeń gramatycznych i gramatyczno-leksykalnych.
Nakład pracy studenta:
Godziny kontaktowe (w sali) – 30 godz. – 1 ECTS
przygotowanie się do zajęć – 15 godz.- 0,5 ECTS
przygotowanie do egzaminu – 15 godz. – 0,5 ECTS
razem: godzin – 2 ECTS
The teaching content is subordinated to the assumption of being open to the cognitive and communication needs of students and to their intentions related to the opportunities to acquire the qualifications necessary to pursue a future profession or to function in the country whose language they study. According to the information above, the classes include a series of practical exercises focused on basic communication situations through which students acquire vocabulary and grammar rules of the language.
The aim of the course is also to train skills in listening, speaking, reading, writing, and to acquire and expand students' language competences in the areas of:
1. general understanding of written and spoken texts of varying levels of difficulty
3. expressing the content learned in class in text or auditory form, in grammatically correct oral and written (complex) speech
4. expressing own opinion using the lexical resource and information obtained during classes;
5. conducting conversations on topics taken from everyday life and in everyday situations, as well as the ability to prepare statements on more difficult topics (active participation in discussion, debate etc.)
Knowledge of grammar rules provides: the ability to build grammatically correct sentences; ability to correctly solve grammar and grammar and vocabulary exercises.
Student workload:
Exercises - 30 hours – 1 ECTS
preparation for classes - 15 hours - 0.5 ECTS
Preparation for the exam - 15 hours. - 0.5 ECTS
Total: 60 hours - 2 ECTS
Term 2023L:
Treść nauczania jest podporządkowana założeniu otwarcia się na potrzeby poznawcze i komunikacyjne studentów oraz na ich zamierzenia związane z możliwościami zdobycia kwalifikacji niezbędnej dla wykonywania przyszłego zawodu lub funkcjonowania w kraju, którego język studiują. Zgodnie z informacją zamieszczoną powyżej, zajęcia obejmują cykl ćwiczeń praktycznych, ukierunkowanych na podstawowe sytuacje komunikacyjne, poprzez które studenci przyswajają słownictwo oraz zasady gramatyczne języka. Nakład pracy studenta: Student workload: |
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Type of course
Term 2023L: foreign languages elective courses | General: optional courses foreign languages |
Learning outcomes
After completing the course, the student:
- knows and understands the Russian language in speech and writing in accordance with the requirements specified for the B1 level of the European System for the Description of Languages Education - K1_W12;
- can communicate orally and in writing in Russian in accordance with the requirements specified for level B1 of the European System for the Description of Languages Education - K1_U14;
- can independently plan and implement lifelong learning (K1_U11);
- can plan and organize work individually and in a team (K1_U12);
- can communicate with the use of various channels and communication techniques in Russian (K1_U13);
- is ready to critically evaluate the knowledge and content received
(K1_K01).
Assessment criteria
Conditions for passing the course and admission to the final written test:
- control of the current preparation;
- passing control tests and translation tests;
- completion of group and individual projects.
The evaluation criteria are presented in the form of percentage thresholds (conversion of points):
99-100% - 5! (Very good grade with an exclamation mark)
93- 98% - 5 (very good)
87-92% - 4+ (good plus)
77-86% - 4 (good)
70-76% - 3+ (satisfactory plus)
60-69% - 3 (satisfactory)
The final grade consists of:
- continuous and formative assessment (activity, preparation for classes, control tests, projects) - 30%
- final test - 70%
The student has the right to 2 unexcused absences, each subsequent one requires a justification. The student's presence during classes is confirmed by a signature on the list. Exceeding the allowable number of unexcused absences from classes requires obtaining additional credit for an oral answer before taking the exam.
The student has the right to take the final test in the resit session in the same form as in the basic session and on the condition of obtaining a credit for the subject.
Exceeding excused and unjustified absences for 50% of classes may be the basis for failing the course.
If it is not possible to conduct classes on university premises, classes shall be held with the aid of distance learning tools, most likely ZOOM and CLASSROOM and others recommended by the University of Warsaw.
Bibliography
The course is conducted on the teacher's own materials using the following textbooks:
Non-advanced group:
1. A. Pado, Start.ru cz.i 2, WSiP, Warszawa 2006.
2. A. Pado, Uspiech 2, WSiP, Warszawa 2003.
3. A. Ślązak-Gwizdała, O. Tatarchyk , Ekspres na Wschód, COGIT, Warszawa 2012
4. I. Kabyszewa, K.Kusal, Korepetycje domowe. Język rosyjski, Langenscheidt, Warszawa 2009.
5. I. Kabyszewa, K.Kusal, H. Orschel, E.Wedel, Gramatyka rosyjska z ćwiczeniami. Poziom postawowy i średnio zaawansowany, Langenscheidt, Berlin – Monachium – Warszawa – Wiedeń – Zurych, Nowy Jork 2004.
6. A. Gołubiewa, M. Kuratczyk, Twoje testy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
7. www. YOULANG.RU
Advanced group
A. Ślązak-Gwizdała, O. Tatarchyk , Ekspres na Wschód, COGIT, Warszawa 2012
M.Cieplicka, D. Torzewska, Russkij jazyk. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko…, Poznań 2008.
H. Lewandowska, H. Wróblewska, Слова..., слова..., слова..., Kraków 2009.
J. Dobrowolski, Ćwiczenia z gramatyki języka rosyjskiego, Warszawa 2004.
. Е. Ласкарева, Чистая грамматика, Санкт-Петербург 2017.
.A. Golubiewa, Czeczuga W., Słownictwo rosyjskie w ćwiczeniach, PWN, Warszawa 2011
www.youlang.ru.
Term 2023L:
Literature is given for each group |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: