Didactic at a Higher School 3100-IHSD-001
The course presents the development of the theory and practice of the process of education together with its conditionings and searches for the best didactic solutions in the organization of people who study and those who direct the process of education.
The process of education viewed as an element of the entire didactic system remains in definite relation with the aims and the contents as well as with other components of the system, therefore one should determine the position of this process in the whole system thus creating the basis for further considerations.
After the general theory of the process had been defined there followed
a tendency to separate different versions of the process. These versions have been connected with various layers in the content of education, with various styles of work of the participants of the education process and with many personality characteristic of the students.
The process of education determines to a considerable extent the choice
of methods and means and its realization (course) can take various organizational forms.
Type of course
Mode
Learning outcomes
Knowledge category:
First Lists the elements of the structure of general didactics and apply relationships between elements.
Second It uses the regularity of the process of education.
Third Applies the principles of the planning of teaching
Skills category:
First Plans to implement the process of education in the discipline represented.
Second Verifies teaching learning outcomes.
Third Apply various models of education.
4th It uses modern means to carrying out teaching.
Category attitude:
First He knows and accepts the ethical code of an academic teacher.
Assessment criteria
Current scoring tasks to individual topics of the course online.
Written examination
Bibliography
Literatura obowiązkowa:
1. R. Arends, Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994.
2. R. Gagne, L. Briggs, W. Wager, Zasady projektowania dydaktycznego, WSiP, Warszawa 1992
3. K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 2005
4. K. Kruszewski, Kształcenie w szkole wyższej, PWN, Warszawa 1988.
5. T. Lewowicki, Proces kształcenia w szkole wyższej, PWN, Warszawa 1988.
6. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa
Literatura uzupełniająca dla zainteresowanych:
1. J. Calhann, Hopkins, Przykłady modeli uczenia się i nauczania, WSiP,Warszawa 1999.
3. G. Fenstermacher, J.Soltis, Style nauczania,WSiP, Warszawa
4. E. Goździńska, Jak skonstruować grę dydaktyczną?, WSiP, Warszawa 2004.
5. M. Kostyra, A. Rosiak, Zajęcia dydaktyczne. Jak je prowadzić?, GWP, Gdańsk
6. H. Kwiatkowska, Kształcenie nauczycieli a nowe sposoby uczenia się człowieka w: H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Warszawa 2000.
7. R. Stępień, Przemiany w kształceniu nauczycieli a dydaktyka szkoły wyższej, w: j.w.
8. S. Mieszalski, Ziązek uczenia się z nauczaniem z perspektywy konstruktywizmu, „Ruch Pedagogiczny” 2000 nr 3-4.
9. E. Świerzbowska-Kowalik, Nauczyciele akademiccy i studenci, „Nauka i szkolnictwo wyższe”, 1993 nr 1.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: