Readership 2700-L-IN-Z3CZYT
Readership in library and book studies. Basic concepts.
Psychological aspects of readership.
Sociological aspects of readership.
History of readership research. Research of readership history.
Qualitative and quantitative research on reading patterns
The Polish survey of reading: the Institute of Book and Readership, the National Library.
Readership promotion.
Type of course
Learning outcomes
Student knows and understands:
- basic methodology of reading research,
- general knowledge of the concept, range, and goals of reading research,
- relations among reading and other disciplines and research fields,
- main trends in reading researchers,
- libraries' and other entities' engagement in reading promotion.
Student can:
- formulate a research problem, methodology and tools of its exploration,
- analyse research projects (reports) concerning reading patterns,
- develop own knowledge and research skills in reading problems, under supervision.
Student is ready for:
- identification and solving problems in reading promotion,
- participation in cultural life, if possible.
Assessment criteria
written examination
Practical placement
brak
Bibliography
Andrzejewska J., Badania czytelnictwa w Polsce do 1939 r. "Studia o Książce" 1986 t. 16 s. 74-100.
Carr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg. Warszawa 2013.
Chymkowski R., Autobiografie lekturowe studentów. Warszawa 2011.
Dymmel A., Kotuła S.D., Znajomski A., Kultura czytelnicza i informacyjna - teoria i praktyka. Wybrane Zagadnienia. Lublin 2015. Dunin J., Pismo zmienia świat. Czytanie, lektura, czytelnictwo. Warszawa 1998.
Kołodziejska J., Elitarność i powszechność czytania. W: Sosińska-Kalata B., Przastek-Samokowa M., Skrzypczak A., red., Od informacji naukowej do technologii społeczeństwa informacyjnego. Warszawa 2005 s. 73-81.
Kołodziejska J., Kanon literacki we współczesnym obiegu czytelniczym. W: Sosińska-Kalata B., Materska K., Gliński W., red., Społeczeństwo informacyjne i jego technologie. Warszawa 2004 s. 27-38.
Kołodziejska J., Lokalność i uniwersalność bibliotek. Warszawa: IKiCz BN, 2000.
Kołodziejska J., Szerokie okno biblioteki. Warszawa 2006.
Komza M., Badania nad historią czytelnictwa w Bibliotece Narodowej. „Roczniki Biblioteczne” 1998 R. 42 s. 174-180.
Koryś I., Wolff K., Wybieram książkę. Warszawa: IKiCz BN, 2010.
Kostecki J., Czytelnik w świecie wartości. W: Skalska-Zlat M., Żbikowska-Migoń A., red., Dokument, książka, biblioteka w badaniach naukowych i nauczaniu uniwersyteckim. Wrocław 2008 s. 85-113.
Kostecki J., red., Ludzie i książki. Warszawa: IKiCz BN, 2006.
Migoń K., O współczesnej sytuacji badawczej w naukach o książce, bibliotece i informacji. „Przegląd Biblioteczny” 2008 R. 76 z. 1 s. 14-21.
Pomirska Z., Wokół czytania. Proces czytania i jego zaburzenia oraz drogi do efektywnego czytania. Warszawa 2011.
Siekierski S., Czytania Polaków w XX wieku. Warszawa 2000.
Skwarnicki M., Czytelnictwo i metody jego badania. W: Problemy czytelnictwa w wielkich miastach. Warszawa 1960 s. 241-253.
Socha I., Czytelnictwo w bibliotekach i jego badania. W: Żmigrodzki Z., red., Bibliotekarstwo. Wyd. 2. Warszawa 1998, s. 178-182.
Straus G., Wolff K., Wierny S., Czytanie, kupowanie, surfowanie, społeczny zasięg książki w Polsce w 2006 roku. Warszawa: IKiCz BN 2008.
Wojciechowski J., Czytelnictwo. Kraków 2000.
Wojciechowski J., Odbiór komunikatów z Internetu i z druku. "Przegląd Biblioteczny" 2011 z. 3 s. 305-340.
Wolff K., Potrzeby i oczekiwania czytelników wobec bibliotek – w świetle badań. W: Wołosz J., red., Sieć bibliotek publicznych wobec potrzeb społeczeństwa informacyjnego. Materiały z ogólnopolskiej konferencji, Lublin, 27-29.09.2005. Warszawa 2006 s. 23-41.
Zdanowicz A., Co zajmuje zachodnich badaczy historii czytelnictwa? Przegląd prac angielskojęzycznych. „Rocznik Biblioteki Narodowej” 2008 s. 7-20.
Żbikowska-Migoń A., Łuszpak A., red., Czytanie, czytelnictwo, czytelnik. Wrocław 2011.
oraz dowolna z niewymienionych publikacji IKiCz BN.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: