Non-standardised diagnostic methods 2500-OB-13
Students will learn how to use two non-standardize tool (the most often use in practice): TAT-test and free psychological interview. They also will be familiar with some other technics as Rotter’s SCT, CAT, “Scenotest”, “Nagusek”, family drawing etc.). Each student will be expected to proceed full diagnostic procedure with one subject. It means: to establish appropriate contact, to negotiate contract, to realize TAT-test and to analyze the material, to prepare interview frame, to conduct the interview and to analyze all obtained information, and also to provide subject with adequate, constructive feedback. On that basis each student will prepare three analyzes in a written form: TAT analysis, interview analysis and summary of them – the diagnosis.
Main fields of studies for MISMaP
Type of course
Mode
Requirements
Psychology of emotions and motivation
Personality psychology
Personality psychology
Introduction to Psychology
Prerequisites (description)
Learning outcomes
KNOWLEDGE
- what are non-standardized diagnostic tools, its advantages and disadvantages,
- how to use projective technics in a diagnostic process
- what are the assumptions and methods of the semantic text analysis
SKILLS
-establishing an appropriate contact with a subject
-contract for the diagnostic procedure
-proceeding the TAT-test
-text analysis of the TAT-test (narrative macrostructure)
-proceeding free psychological interview
-analysis of the interview and TAT data
-constructive feedback after the whole procedure
Assessment criteria
- attendance (allowed 2 absences). In a case of more the 2 absences, the student can ask for an additional task to realize
- realization of diagnostic procedure, documentation (recording and transcription), analysis of TAT material and interview, summary of all diagnostic procedure (including the last feedback meeting)
- semester rating is an average of ratings of every tasks timely completed. Analyzes completed before deadline can be corrected by a student. In justified cases, analyzes completed after deadline can be accepted, but rated only at a minimum.
Practical placement
-
Bibliography
Basic:
Straś-Romanowska, M. (2008). Psychologiczne badania narracyjne jako badania jakościowe i ich antropologiczne zaplecze. W: B. Janusz, K. Gdowska, B. de Barbaro (red.), Narracja: Teoria i praktyka, s. 57-129. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Trzebiński, J. (1982). Narracyjne formy wiedzy potocznej. Poznań: Wydawnictwo NAKOM. [rozdział 6 i 7, str. 81-107]
Bruner, J. (1990). Życie jako narracja. Kwartalnik Pedagogiczny, 4, 3-17.
Dryll, E. (2013). Wrastanie w kulturę: Transmisja narracji w wychowaniu rodzinnym. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury. [rozdział 2, str. 37-56]
Stemplewska-Żakowicz, K. (2004). O rzeczach widywanych na obrazkach i opowiadanych o nich historiach. Warszawa: ACADEMICA Wydawnictwo SWPS. [rozdział 4, 5 i 6, str. 195-266]
Stemplewska-Żakowicz, K. (2005). Metoda wywiadu w psychologii (s.31-89). W: Stemplewska-Żakowicz K. i Krejz K. (red.) Wywiad psychologiczny (t.1). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Engel-Bernatowicz, A. (2005). Specyfika kontaktu w wywiadzie psychologicznym. (s. 54-80). W: Stemplewska-Żakowicz K. i Krejz K. (red.) Wywiad psychologiczny (t.2). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Additional:
Suchańska A. (1994). Test Apercepcji Tematycznej. Przez analizę treści do analizy procesu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne.
Stemplewska-Żakowicz, K. (1997) Poznanie utajone w narracjach projekcyjnych. Poznawcze podejście do interpretacji TAT i technik pochodnych. Studia Psychologiczne, XXXV, 1, 57-79.
Stasiakiewicz M. i Szustrowa T. (red.) (1989), Wybrane zagadnienia testów projekcyjnych, Biblioteka Psychologa Praktyka, t.3, Laboratorium Technik Diagnostycznych PTP i Wydziału Psychologii UW., Warszawa.
Sokolik M. (red.) (1991), Kliniczne studia przypadków, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Krejtz, K., Krejtz, I. (2005). Metoda analizy treści – teoria i praktyka badawcza. W: K. Stemplewska-Żakowicz, K. Krejtz (red.), Wywiad psychologiczny I: Wywiad jako postepowanie badawcze, s. 129-149. Warszawa|: Pracownia Testów psychologicznych PTP.
Kownacka, E., Sages, B. (2005). Analiza Konstytuci Znaczenia – nowe podejście do planowania badań. W: Wywiad psychologiczny I: Wywiad jako postepowanie badawcze, s. 150-178). Warszawa|: Pracownia Testów psychologicznych PTP.
Stemplewska-Żakowicz, K. (2005). Analiza dyskursu jako metoda analizy danych z wywiadu. W: Wywiad psychologiczny I: Wywiad jako postepowanie badawcze, s. 179-197. Warszawa|: Pracownia Testów psychologicznych PTP.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: