MHPP-History of education - lecture 2300-NZ1-MHPP-HW
1. Starożytne koncepcje wychowania (na podstawie „Kształcenia mówcy” Marka Fabiusza Kwintyliana).
2. Wychowanie i szkolnictwo w średniowieczu.
3. Powstanie i rozwój uniwersytetów w średniowieczu.
4. Poglądy Erazma z Rotterdamu, Tomasz Morusa i Jana Ludwika Vivesa na szkołę, wychowanie i nauczania.
5. Krytyka szkoły humanistycznej przez Michała Montaigne'a.
6. Andrzej Frycz Modrzewski i początki polskiej teorii wychowania.
7. Dydaktyka Jana Amosa Komeńskiego.
8. Racjonalizm Johna Locke’a i naturalizm Jana Jakuba Rousseau w dziejach oświaty.
9. Polskie reformy szkolne w okresie oświecenia (XVIII w.): reformy szkół jezuickich, Stanisław Konarski i szkoły pijarskie; Szkoła (Akademia) Rycerska w Warszawie; Komisja Edukacji Narodowej.
10. Polityka oświatowa państw zaborczych na ziemiach polskich w XIX w.
11. Liceum Warszawskie, Gimnazjum Krzemienieckie, Uniwersytet Wileński, Uniwersytet Warszawski.
12. Rozwój polskiej i obcej myśli pedagogicznej w XIX w. (Jan Śniadecki, Stanisław Staszic, Ewaryst Estkowski, Bronisław Trentowski, August Cieszkowski, Jan Henryk Pestalozzi, Fryderyk Adolf Diesterweg, Jan Fryderyk Herbart).
13. Działalność Rady Szkolnej Krajowej w okresie autonomii Galicji (Józef Dietl).
14. Reforma szkolna z 1862 r. (tzw. reforma Aleksandra Wielopolskiego) i jej losy. Rusyfikacja szkolnictwa w Królestwie Polskim po powstaniu styczniowym.
15. Germanizacja szkoły w zaborze pruskim w II poł. XIX w. - Kulturkampf.
16. Nurt nowego wychowania – wpływ psychologii i nauk społecznych (Wilhelm Wundt, Maria Montessori, Georg Kerschensteiner, Anton Makarenko), „Uniwersytet Latający” .
17. Rozwój myśli i praktyki pedagogicznej na przełomie XIX i XX w. (Jan Władysław Dawid, Józefa Joteyko, Aniela Szycówna, Maria Weryho-Radziwiłłowiczowa, Maria Grzegorzewska).
18. Rozwój szkoły i ruch oświatowy w II Rzeczypospolitej – tzw. Sejm Nauczycielski (1919), Ustawa Jędrzejewiczowska z 1932 r.
19. Szkoła pod okupacją niemiecką i sowiecką w czasie II wojny światowej. Tajne nauczanie.
20. Pierwsze reformy szkolne w Polsce po 1945 r.
21. Rewolta studencka 1968 r. w Europie Zachodniej i jej wpływ na życie uniwersyteckie.
Wyżej wymienione punkty są zagadnieniami egzaminacyjnymi.
Course coordinators
Learning outcomes
KNOWLEDGE
Student
- Has a knowledge of pedagogy as a science humanities .
- Knows the history of education and pedagogical thought; has knowledge of pedagogy as a science humanities and its historical changes .
- Knows the terminology teaching and its source.
- Knows the relationship between philosophy , culture and education in a historical context .
- Knows the methods and processes of the development of social communication ( manuscript , print, newspaper, photograph ) .
- Knows the basic theories of education and learning and developmental processes .
SKILLS
Student
- Can use the knowledge of the history of education in order to analyze contemporary educational problems .
- Has the ability to humanistic , historical and pedagogical thinking.
- Is able to analyze and describe the mechanisms of learning in relation to historical changes .
- Is able to critically analyze messages relevant to the work source educator ( teaching theoretical treatises , textbooks , journals, videos) .
- Can independently develop learned during classes and creatively inspire others.
- Can use different communication techniques .
SOCIAL COMPETENCE
Student
- Is aware of the responsibility for the preservation of cultural heritage and the global community .
- Shows a reflection on the nature of changes in education over the centuries.
- Can participate in the discussion, saying underpinning the views of different authors.
- Is able to work in a team, respecting the opinions of others and making their own judgments and self- belief.
- Is aware of the level of their knowledge and skills, understands the need for continuous development.
- Is aware of the importance of pedagogical sciences and their applications in social and professional .
- Understands the problems of professional ethics teacher.
Assessment criteria
Lectures are synthetic mode (feed) with the components of the analytical mode (discussed), by the method of the visualisation. Participation in lectures, as part of the requirements of the entire MHPP, is mandatory. The lectures end with a written allocating, which is the basis for admission to the examination module (see module description).
Bibliography
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, opr. S. Wołoszyn, Kielce 1995-1999, t. 1, 2, 3/1, 3/2.
K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001
Historia wychowania, red. Ł. Kurtubacha, Warszawa 1965-1967, t. 1-2.
S. Litak, Historia wychowania, Kraków 2004, t. 1.
J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania, Kraków 2005, t. 2.
S. Kot, Historia wychowania, Warszawa 1994, t. 1-2.
A. Fijałkowski, Orbis pictus - Świat malowany Jana Amosa Komeńskiego, Warszawa 2008.
Szkoła polska od średniowiecza do XX wieku - między tradycją a innowacją, eds. I. Szybiak, A. Fijałkowski, J. Kamińska, Warszawa 2010.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: