MS2-Community education 2300-MS2-ASK-EŚ
The subject of the course is social and cultural theory and practice of local community mobilisation. It focuses on community education in a broad sense: involving the local community, school, local government, non-government organisations, church etc., to solve social, educational and cultural problems in the community. The topics are discussed in reference to social development issues, social change as well as the processes of globalisation, regionalism and multiculturalism. The goals are also to discuss the role of the leader in the local community, community educator, and animator. The key concepts: local community, small homeland, local tradition and culture, social and cultural potential (capital) of the community, social activity, as social action.
Type of course
Mode
Learning outcomes
By the end of the course, student will be able to:
- use their knowledge of the essential theoretical concepts and conceptual framework of community education to prepare and implement their own project;
- prepare a social diagnosis and examine the possibilities of work with the community;
- identify, analyze and use the educational potential of place;
- critically analyze contemporary changes and challenges in local communities
- discuss the role of social memory in the local community, its significance for the present and propose socio-educational activities focused on local social memory
Assessment criteria
- attendance (20%)
- short written assignments (2-3 p.), including case study analysis and problem-solving papers (80%)
Bibliography
"Animacja Życia Publicznego. Analizy i rekomendacje" 2011/5.
A. Bańka, Społeczna psychologia środowiskowa, Warszawa 2002, s. 116-145, 160-183.
D. Gruenewald, The Best of Both Worlds: A Critical Pedagogy of Place. “Educational Researcher”, May 2003 (http://www.pieducators.com/files/Critical-Pedagogy-of-Place.pdf).
P. Henzler, B. Skrzypczak (red.), Kim jest animator społeczny, Warszawa 2006 [art. W. Theiss, Bojownik – instruktor – profesjonalista, s.74-83, B. Skrzypczak, P. Jordan, Animator społeczny – jego rola w środowisku, s. 84-95].
B. Jałowiecki, W. Łukowski (red.), Społeczności lokalne. Teraźniejszość i przyszłość, Warszawa 2006.
M. Jarczyk (red.), Aktywna społeczność lokalna, Lublin 2002.
T. Kaźmierczak (red.), Zmiana w społeczności lokalnej, Warszawa 2007 [tekst: R. J. Chaskin, P. Brown, S. Venkatesh, A. Vidal, Budowanie potencjału społeczności lokalnej].
E. Kurantowicz, O uczących się społecznościach, Wrocław 2007.
M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej na wsi, Toruń 2005, [art. M. Mendel, Wieś jako obszar animacji współpracy środowiskowej, s.16-29; M. Szczepska-Pustkowska, O „dobrej robocie”, w animacji społecznej na wsi. Postscriptum do projektu: śladami przeszłości…, s.70-98].
M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca, Wrocław 2006.
M. Pitchford, P. Henderson, Więcej miejsca dla rozwoju społeczności lokalnej, Warszawa 2012.
B. Skrzypczak, S. Mołda (red).,Ośrodek kultury i aktywności lokalnej. W poszukiwaniu modelu instytucji społecznościowej, Warszawa 2003.
W. Theiss, B. Skrzypczak (red.), Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa 2006 [artykuły: W. Theiss, Edukacja środowiskowa, s. 12-34, M. Winiarski, Współpraca jako wymiar edukacji środowiskowej, s. 35-54, B. Skrzypczak, Metoda animacji społecznej zasadnicze aspekty praktyki społecznej, s. 71-90].
B. Szacka, Pamięć społeczna. Hasło w: Encyklopedia Socjologii, t. III, Warszawa 2003.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: