- Inter-faculty Studies in Bioinformatics and Systems Biology
- Bachelor's degree, first cycle programme, Computer Science
- Bachelor's degree, first cycle programme, Mathematics
- Master's degree, second cycle programme, Bioinformatics and Systems Biology
- Master's degree, second cycle programme, Computer Science
- Master's degree, second cycle programme, Mathematics
Digital accessibility of website portals 1100-DCI-OG
Zawartość portali/stron internetowych stanowi podstawowe źródło informacji dla osób korzystających z Internetu. Niestety, często portale/strony zaprojektowane są w sposób uniemożliwiający użytkownikom szybkie odnalezienie oczekiwanych informacji, nie zawsze też mogą z nich skorzystać osoby o szczególnych potrzebach (np. słabowidzące, niedosłyszące, seniorzy).
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów różnych kierunków w podstawowe umiejętności informatyczne z zakresu dostępności cyfrowej. Zajęcia prowadzone będą z wykorzystaniem prostych narzędzi informatycznych i metod, niewymagających uprzedniego przygotowania informatycznego, pozwalających analizować dostępność stron/portali internetowych, prowadząc do uzyskania wyróżniających studenta na rynku pracy kompetencji informatycznych (znajomość oprogramowania badającego dostępność cyfrową), analitycznych (umiejętność analizy dostępności cyfrowej) i komunikacyjnych (umiejętność tworzenia przekazu informacyjnego, w tym dla osób o nietypowych potrzebach). Wartością dodaną jest również umiejętność stworzenia własnej dostępnej cyfrowo strony internetowej studenta czy profilu w portalach społecznościowych.
Zakres realizowanych zagadnień:
• 1h - Wprowadzenie do dostępności cyfrowej, informacja elektroniczna, co to jest dostępność?
• 2h - Kogo dotyka brak dostępności? Rodzaje niepełnosprawności i różne postrzeganie informacji
• 2h - Technologie asystujące - rodzaje, przykłady, demonstracja
• 2h - Prawo a dostępność - obowiązujące przepisy i wymagania
• 2h - Standardy dostępności, w tym omówienie wytycznych standardu WCAG 2.1
• 1h - Omówienie kryteriów sukcesu projektowania dostępnych cyfrowo portali/stron w oparciu o przykłady z raportów z badań dostępności serwisów
• 3h - Podstawy tworzenia dostępnych dokumentów elektronicznych
• 3h - Podstawy tworzenia dostępnych treści w mediach społecznościowych
• 1h - Podstawy badania dostępności, jak poprawiać dostępność
• 6h - Narzędzia wspomagające badanie dostępności (Non Visual Desktop Access, W3C Markup Validation Service, Adobe Acrobat Pro, PDF Accessibility Checker, Kalkulator kontrastu, YouDescribe, Logios, Lupa)
• 1h - Dobre i złe praktyki dostępności
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Learning outcomes
Wiedza:
• student zna wymogi informatyczne dostępności cyfrowej, określone standardami dostępności,
• posiada wiedzę z zakresu wymogów prawnych regulujących dostępność cyfrową,
• identyfikuje potrzeby z zakresu dostępności cyfrowej osób o nietypowych uwarunkowaniach.
Umiejętności:
• student projektuje i redaguje treści portali/stron internetowych zgodnie ze standardami dostępności, zasadami komunikacji cyfrowej, wymogami prawnymi i potrzebami użytkowników,
• potrafi wykorzystać oprogramowanie do analizy dostępności cyfrowej portali/stron internetowych,
• wykorzystuje rekomendowaną przez Ministerstwo Cyfryzacji listę kontrolną badającą dostępność.
Kompetencje społeczne:
• student ma świadomość potrzeb użytkowników portali/stron internetowych, ułatwiających komunikację cyfrową,
• rozumie specyfikę funkcjonowania osób o szczególnych potrzebach (np. seniorów, osób z niepełnosprawnością).
Assessment criteria
Warunki zaliczenia zajęć:
• obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań,
• wypełnienie po zakończeniu ostatnich zajęć post-testu (gdzie uczestnik określa poziom swojej wiedzy i umiejętności po zakończeniu zajęć).
Warunkiem finalnej akceptacji grupy jest wypełnienie wszystkich w/w wymagań przez co najmniej 10 studentów.
• wykonanie projektu analizy wskazanej strony internetowej i sporządzenie syntetycznego raportu z wykonania analizy, podlegającego ocenie punktowej.
Bibliography
• Lista kontrolna do samodzielnego badania dostępności cyfrowej strony internetowej, rekomendowana przez Ministerstwo Cyfryzacji, 2021,
• Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych,
• Wytyczne dla dostępności treści internetowych (WCAG) 2.1, wersja w języku polskim, 2021, Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego.
Additional information
Information on level of this course, year of study and semester when the course unit is delivered, types and amount of class hours - can be found in course structure diagrams of apropriate study programmes. This course is related to the following study programmes:
- Inter-faculty Studies in Bioinformatics and Systems Biology
- Bachelor's degree, first cycle programme, Computer Science
- Bachelor's degree, first cycle programme, Mathematics
- Master's degree, second cycle programme, Bioinformatics and Systems Biology
- Master's degree, second cycle programme, Computer Science
- Master's degree, second cycle programme, Mathematics
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: