Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, niestacjonarne (zaoczne), drugiego stopnia (NZ2-PRO) | |
Drugiego stopnia Niestacjonarne (zaoczne), 2-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyOferujemy bardzo ciekawe, interdyscyplinarne studia umożliwiające zdobycie zaawansowanej wiedzy pozwalającej zrozumieć szeroko rozumiane zjawiska, problemy społeczne i prawne oraz procesy polityczne występujące w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej. Program studiów koncentruje się na uczeniu umiejętności analitycznego i krytycznego myślenia o problemach społecznych i formach ich rozwiązywania. W trakcie studiów uzyskuje się zdolność wykorzystywania wiedzy z zakresu teorii, praktyki i historii polityki kryminalnej oraz historii instytucji penitencjarnych i wychowawczych, pogłębia się znajomość społecznych i psychologicznych mechanizmów funkcjonowania człowieka wykorzystywanych przy budowaniu projektów profilaktyki społecznej, resocjalizacji i reintegracji społecznej. W ramach realizowanych zajęć dydaktycznych podkreślamy rolę wielowymiarowej analizy zależności między funkcjonowaniem instytucji publicznych, społeczeństwa jako całości systemowej oraz poszczególnych jednostek ludzkich, biorąc pod uwagę oddziaływanie czynników psychologicznych, socjologicznych, gospodarczych, politycznych i innych, które generują rozmaite problemy społeczne. |
Koordynatorzy ECTS:
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
I. Efekty kształcenia
1. ma pogłębioną wiedzę o właściwościach nauk społecznych, a szczególnie psychologii, socjologii, nauk prawnych, pedagogiki, kryminologii, o ich miejscu w systemie nauk, wzajemnych relacjach pomiędzy dyscyplinami szczegółowymi właściwymi dla problematyki profilaktyki społecznej i resocjalizacji oraz ich relacjach do innych nauk
2. ma pogłębioną wiedzę o elementach i różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (oraz procesach ich przeobrażeń) istotnych dla diagnozowania czynników chroniących i czynników ryzyka rozmaitych społecznych zagrożeń, które są przedmiotem oddziaływań zapobiegawczych i naprawczych
3. zna metody badań i etapy procesu badawczego oraz zasady konstruowania narzędzi badawczych i techniki pozyskiwania danych wykorzystywane w badaniach empirycznych i analizach właściwych dla obszaru zainteresowań profilaktyki społecznej i resocjalizacji
4. ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o istocie i treści (oraz ich historycznej ewolucji i modyfikacjach) norm i reguł prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych organizujących działanie struktur i instytucji społecznych, w tym instytucji kontroli społecznej działających w zakresie profilaktyki społecznej, readaptacji społecznej i resocjalizacji, zna zawodowe kodeksy etyczne obowiązujące profesjonalistów w dziedzinie profilaktyki społecznej i resocjalizacji
5. potrafi wykorzystywać pogłębioną wiedzę z zakresu wielu dyscyplin nauk społecznych do interpretowania społecznych problemów oraz ich roli i znaczenia dla ogółu społeczeństwa, a także jednostek, grup i lokalnych społeczności
6. diagnozuje złożone uwarunkowania i dynamikę zjawisk wymagających interwencji oraz krytycznie analizuje i dobiera odpowiednie, naukowo zweryfikowane środki przeciwdziałania oraz specjalistyczne procedury
7. potrafi samodzielnie i zespołowo określać priorytety projektowanych programów profilak-tycznych i naprawczych, uwzględnia w nich potrzeby osób i społeczności objętych tymi programami
8. umie weryfikować zasadność i adekwatność stosowania sposobów reakcji o charakterze zapobiegawczym, wychowawczym, terapeutycznym, pomocowym, integracyjnym, represyjnym itp. do rozwiązywania określonego rodzaju problemów społecznych
9. potrafi, w sposób usystematyzowany wykorzystywać wiedzę wielu dyscyplin do analizy, oceny skuteczności i kosztów rozmaitych społecznych inicjatyw oraz zorganizowanych strategii, metod i form przeciwdziałania społecznym zagrożeniom i problemom
10. potrafi wykorzystywać pogłębioną interdyscyplinarną wiedzę do formułowania własnych i zespołowych projektów badawczych i zastosować nowoczesne technologie, standardowe metody, narzędzia badawcze i środki analityczne do prawidłowego wykonania i/lub kierowania wykonaniem badań
II. Wymiar studiów w punktach ECTS i semestrach
120 punktów ECTS, 4 semestry
III. nie dotyczy
IV. Liczba punktów ECTS
Zajęcia podstawowe – 98 ECTS;
Zajęcia warsztatowe – 2 ECTS
Zajęcia do wyboru - 40 ECTS (seminaria, przedmioty fakultatywne i ogólnouniwersyteckie, moduły przedmiotów w języku obcym)
V. Informacja o praktykach
nie dotyczy
Plan studiów:
Oznaczenia wykorzystane w siatkach: | |
wyk - Wykład ćw - Ćwiczenia | e - Egzamin zo - Zaliczenie na ocenę |
Pierwszy rok profilaktyki społecznej i resocjalizacji | ECTS | wyk | ćw | zal |
---|---|---|---|---|
Metodologia badań społecznych | e | |||
Teoria kary | e | |||
Teorie wychowania | zo | |||
Zarządzanie i komunikacja społeczna | zo | |||
Profilaktyka społeczna | e | |||
Historia filozofii | e | |||
Metody analizy statystycznej | zo | |||
Resocjalizacja i reintegracja społeczna | e | |||
Dynamika zmian społeczeństwa polskiego | zo | |||
Etyka Służb Społecznych | e | |||
Historia instytucji wychowawczych i penitencjarnych | zo | |||
Krajowe i europejskie prawo socjalne | zo | |||
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim | 3 | |||
3401-II-SEMz | 8 | |||
3401-II-WYB-B2+z | 4 | |||
Razem: | 15 |
Drugi rok profilaktyki społecznej i resocjalizacji | ECTS | wyk | ćw | zal |
---|---|---|---|---|
Człowiek i społeczeństwo | e | |||
Przestępczość i polityka kryminalna | e | |||
Psychologia resocjalizacyjna | zo | |||
Resocjalizacyjna pedagogika antropologiczna | e | |||
Stosunki wyznaniowe i etniczne w Polsce | zo | |||
Współczesne koncepcje konfliktu | zo | |||
Zachowania problemowe - warsztat pracy z osobami w sytuacji kryzysowej | zo | |||
Podstawy kryminologii | 5 | 15 | 15 | e |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim | 6 | |||
3401-II-SEMz | 16 | |||
3401-II-WYB-B2+ | 4 | |||
3401-II-WYB-FB2+ | 18 | |||
3401-II-WYB-FB2+z | 18 | |||
3401-WYB-FAKz | 14 | |||
Razem: | 81 | 15 | 15 |