Teoria kary 3401-3R11TKA2z
Opisanie penologicznych podstawy teoretycznych kary kryminalnej jako instytucji prawa karnego i środka polityki kryminalnej. Prezentowanie ich historycznej przemiany i współzależności od sytuacji społecznej i ogólnych warunków ustroju i polityki państwa. Analiza rozwiązań prawno karnych z perspektywy integralnokulturowej teorii kary. Rozpoznawanie racji aksjologicznych i prakseologicznych w debacie współczesnej na temat polityki kryminalnej. Opisywanie treści normatywnych prawa karnego z uwzględnieniem ich kontekstu konstytucyjnego, zasady demokratycznego państwa prawnego. Prezentowanie znaczenia odpowiednich standardów międzynarodowych dotyczących polityki karnej i penitencjarnej. Identyfikacja uwarunkowań koncepcji penologicznych oraz polityki kryminalnej i penitencjarnej z perspektywy historycznej, społeczno-gospodarczej (szczególnie socjologicznej), psychologicznej, antropologicznej, filozoficznej. Prezentacja nowoczesnej klasyfikacji teorii kary jako skutecznego narzędzia poznawczego: kategorii kary imperatywnych, instrumentalnych, imperatywno-instrumentalnych, negacjonizmu penalnego materialnego, negacjonizmu formalno-materialnego (w tym ruch obrony społecznej). Prezentacja i analiza różnych wariantów humanistycznej krytyki praktyk penalnych, w tym abolicjonizmu i sprawiedliwości naprawczej. Opisywanie teorii deskryptywnych, w tym filozoficznych, socjologicznych i antropologicznych analiz kary i praktyki karania. Prezentacja z perspektywy integralnokulturowej zagadnień prawnych związanych z karaniem w szerszym kontekście innych dyscyplin naukowych, w szczególności ustaleń nauk o wychowaniu (w tym pedagogiki resocjalizacyjnej), antropologii społecznej, historii, socjologii. Prezentacja zagadnienia odpowiedzialnego wykorzystywania w analizie integralnokulturowej danych z poszczególnych dyscyplin w ramach studiów teorii kary. Analiza projektów rozwiązań prawnych i organizacyjnych dotyczących sądowego wymiaru kary, orzekania różnych rodzajów sankcji karnych, wykonania kary z punktu widzenia modelowych założeń koncepcji kary w różnych koncepcjach penologicznych. Prezentacja metod krytycznej oceny zarówno projektów nowych aktów normatywnych jak i krytycznej analizy praktyki. Identyfikacja r poszczególnych instytucji prawa karnego, ich możliwych funkcji i związanych z nimi skutków społecznych. Analiza krytyczna stanowisk w sprawie reform prawa karnego i organizacji wymiaru sprawiedliwości karnej. Prezentacja krytycznego stanowiska wobec informacji popularnych, wskazanie na sposoby realistycznego odpowiedzialnego prezentowania problemów wymiaru sprawiedliwości karnej, Poznanie znaczenia właściwej, racjonalnej , humanitarnej i skutecznej polityki kryminalnej dla ochrony bezpieczeństwa i praw podstawowy. Badanie zależności między zasadami i celami wymiaru kary a zasadami i celami stosowania kary. Prezentacja problemu ilustrowana omówieniem odpowiednim rozwiązań prawnych (np. instytucji warunkowego przedterminowego zwolnienia z kary pozbawienia wolności).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Uczestnicy zajęć:
1. Znają penologiczne podstawy teoretyczne kary kryminalnej jako instytucji prawa karnego i środka polityki kryminalnej.
2. Potrafią wyjaśniać uwarunkowania koncepcji penologicznych oraz polityki kryminalnej i penitencjarnej z perspektywy historycznej, społeczno-gospodarczej (szczególnie socjologicznej), psychologicznej, antropologicznej, filozoficznej.
3. Umieją analizować projekty rozwiązań prawnych i organizacyjnych dotyczących sądowego wymiaru kary, orzekania różnych rodzajów sankcji karnych, wykonania kary z punktu widzenia modelowych założeń koncepcji kary.
4. Potrafią krytycznie oceniać zarówno projekty nowych aktów normatywnych jak i praktyki wymiaru sprawiedliwości karnej.
5. Umieją krytycznie odnieść się do informacji popularnych na temat kary kryminalnej.
6. Umieją odpowiedzialnie prezentować problemy wymiaru sprawiedliwości karnej z uwzględnieniem wrażliwości na cierpienia ofiar i znaczenia zasady humanitarnego karania.
Kryteria oceniania
Wykład informacyjny i problemowy; ćwiczenia: oceniana jest analiza krytyczna tekstów z dyskusją, dyskusja dydaktyczna, jakość gier dydaktycznych i prezentacji multimedialnych.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. J. Utrat-Milecki, Kara. Teoria i kultura penalna. Perspektywa integralnokulturowa, Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010, część I.
2. Uzupełniająca:
3. J. Utrat-Milecki, Podstawy Penologii. Teoria kary, Wyd. UW 2006 J. Utrat-Milecki, Penologia, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, Suplement, red. Tadeusz Pilch, Warszawa, Żak 2010;
4. J. Utrat-Milecki, prawo karne a pedagogika resocjalizacyjna, [w:] Dialog w integracji i reintegracji społecznej, red. Tamara Zacharuk, Marek Konopczyński, Sławomir Sobczak, Siedlce, Wyd. UHP 2012
5. Kara w nauce i kulturze, red. J. Utrat-Milecki, Warszawa, Wyd. UW 2009;
6. Prawo i ład społeczny. Integralnokulturowa analiza zagadnienia racjonalności. Artykułu i szkice, red. J. Utrat-Milecki, Warszawa, Wyd. UW, 2011;
7. Prawa karne jako instrument marketingu politycznego, red. Piotr Zieliński, Warszawa, Wydawnictwo Sejmowe 2011.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: