Literatura niemieckojęzyczna dla nauczycieli języka 4100-6SLNJDNJ
Wprowadzenie komponentu literackiego do procesu nauczania języka niemieckiego łączy się z zagadnieniem omówienia i przedyskutowania różnych metod i technik nauczania na lekcjach. Wychodząc od pojęcia kanonu literackiego i omawianych w szkole lektur, zaproponowane zostaną do analizy teksty ( krótkie opowiadania, nowele, anegdoty, wiersze, fragmenty powieści i dramatów) wskazujące na różne możliwości ich odczytywania w 21. wieku i na ich aktualne przesłania. Wybór tekstów pozwoli prześledzić zmiany i semantyczne przekształcenia w języku niemieckim ( np. w zakresie leksyki i składni)i zachęcić studentów do pracy w małych grupach i do opracowania krótkich projektów na ten temat. Wypowiedzi i komentarze udokumentowane będą w formie pisemnej.
W cyklu 2023L:
Usytuowanie wybranych tekstów i zjawisk literackich w zmieniających się realiach społecznych i kulturowych krajów niemieckojęzycznych, ważne jest dla zrozumienia różnych płaszczyzn języka, stylu i semantyki utworu, dlatego w części wprowadzającej do jego analizy uwzględnione zostaną elementy kulturowo-społeczne. |
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA:Student zna i rozumie- K_W01 podstawowe fakty i zjawiska z zakresu literaturoznawstwa zorientowane na zastosowanie praktyczne w nauczaniu języka niemieckiego na drugim etapie edukacyjnym.
K_W02 niezbędna terminologię z zakresu literaturoznawstwa.
K_W21 Podstawę programową języka niemieckiego na drugim etapie edukacyjnym.
UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi - K_U01 wyszukiwać, analizować, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku niemieckim.
K_U02 samodzielnie planować i realizować projekty związane z wykorzystaniem komponentu literackiego w nauczaniu języków obcych w warunkach szkoły podstawowej.
K_U04 stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka niemieckiego dla drugiego etapu edukacyjnego.
K_U17 komunikować się na tematy z dziedziny literaturoznawstwa, argumentować i formułować wnioski w języku niemieckim.
K_U021 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się ustnie i pisemnie w języku polskim i niemieckim na tematy dotyczące wybranych zagadnień procesu nauczania języka obcego z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student gotów jest do -K_K01 uczenia się przez całe życie, K_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności,
K_K09 uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów jego form.
Kryteria oceniania
Na końcową ocenę ( zaliczenie) składają się: 1. aktywność ( np. podczas pracy w kilkuosobowych grupach) i obecność studentów na zajęciach (dopuszcza się dwukrotną nieobecność studentki/ studenta na zajęciach; każdą następną nieobecność, także usprawiedliwioną, należy zaliczyć, zdając przerobiony materiał w formie pracy pisemnej, której temat zostanie skonsultowany z prowadzącym zajęcia) oraz 2.Ocena projektu( forma pisemna) : Dydaktyzacja wybranego utworu literackiego z proponowanej listy lektur ( w tym literatury dziecięcej i młodzieży), zawierająca część teoretyczno-interpretacyjną i konspekt lekcji z opisem.
Kryteria oceny projektu:1. związek wypowiedzi z tematem,2. umiejętność analizy literackiego tekstu i zastosowania jej na lekcji języka niemieckiego, 3. przejrzystość i poprawność językowa wypowiedzi.
Literatura
1.Simone, Schiedermair, Literaturdidaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache, Eine Einführung für Studium und Unterricht, Narr Dr.
Gunter Verlag 2021
2. Martin Leubner, Anja Saupe, Erzählende Texte im Literaturunterricht und Textanalyse Schneider Verlag Hohengehren 2017
3. Martin Leubner, Anja Saupe, Matthias Richter, Literaturdidaktik, De Gruyter Verlag 2016
4. Matthis Kepser, Ulf Abraham, Literaturdidaktik Deutsch: Eine Einführung, Erich Schmidt Verlag 2016
5. Swantje Ehlers, Literaturdidaktik: Eine Einführung ,Reclams Studienbuch Germanistik Taschenbuch 2016
W cyklu 2023L:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: