European Union - from political, social and economic perspective 4100-6SUNEO
The general introductory course to the European integration covering the historical, political, economic and cultural aspects of integration. Main goal of the lecture is to present a long tradition of European integration processes which is the basis of contemporary European integration and the European Union itself. The lecture is divided in 3 main parts: cultural, historical/political and economic. It begins with presentation of the most important elements of European identity. Than it covers the processes of European integration from historical/political point of view, especially after World War II. Economic part deals with the most important issues on economic aspects of European integration.
1. Cultural part: geographic, historical, cultural and economic elements of the European identity
2. Historical/political part:
- Genesis of the European integration
- Philosophical and ideational concepts of European unity
- Political and economic undergoings
- Contemporary processes of the European integration
- Main models of the European integration: confederation and federation
- Main stages of the European integration processes
3. Economic part: European economic integration (customs union, common market, economic and monetary union, interventionism, Polish economy in uniting Europe)
Perspectives of the European integration.
Type of course
Learning outcomes
(in Polish)
Po zakończeniu procesu uczenia student powinien:
w zakresie WIEDZY znać:
- podstawowe elementy pojęcia "Europy"
- genezę idei zjednoczenia Europy
- główne etapy europejskich procesów integracyjnych w przeszłości oraz współcześnie
- podstawowe uwarunkowania mechanizmów politycznych, ekonomicznych i kulturowych funkcjonowania Unii Europejskiej
- czynniki mogące wpływać na przyszły kształt procesów integracji w Europie
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI potrafić:
- wyjaśnić genezę współczesnych procesów integracyjnych w Europie
- rozpoznawać główne nurty, kierunki oraz modele europejskich procesów integracyjnych
- dokonywać analizy ewolucji integracji europejskiej z perspektywy historyczno-politologicznej, ekonomicznej i kulturowej
- podawać krytyce prace naukowe oraz przekazy medialne dotyczące funkcjonowania UE
w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH umieć:
- samodzielnie formułować opinie na temat genezy oraz współczesnego przebiegu europejskich procesów integracyjnych
- krytycznie analizować różnorodne przekazy dotyczące historycznych oraz aktualnych wydarzeń w Europie
- samodzielne i ustawiczne poszukiwać informacji oraz wiedzy na temat historii i współczesności zjednoczonej Europy.
Assessment criteria
(in Polish)
Zaliczenie z oceną: na podstawie obecności lub referatu i egzaminu ustnego.
Bibliography
O.Barburska, D.Milczarek, Historia integracji europejskiej w zarysie, Warszawa 2013
- A.Blair, The European Union since 1945, Harlow 2010
- M.Gilbert, European Integration. A Concise History, Lanham 2012
- T.Judt, Powojnie. Historia Europy od roku 1945, Poznań 2008
- A.Landuyt, European integration between history and new challenges, Bologna 2014
- K.Łastawski, Historia integracji europejskiej, Warszawa 2011
- D.Milczarek, Europejskie procesy integracyjne po II wojnie światowej w: Europeistyka w zarysie, red. A.Z.Nowak, D.Milczarek, Warszawa 2006
- D.Milczarek, O.Barburska, Past and Present of European Integration. Poland's Perspective, Warsaw 2015
- M.Nadolski, Z dziejów integracji europejskiej, Warszawa 2004
- B.F.Nelsen, A.C.G.Stubb, The European Union: readings on the theory and practice of European integration, Boulder 2014
- K.Popowicz, Historia integracji europejskiej, Warszawa 2006
- J.Siemek, Korzenie europejskiej integracji w: Encyklopedia Unii Europejskiej, red. K.A.Wojtaszczyk, Warszawa 2004
- Z.Bauman, Europa niedokończona przygoda, Kraków 2005
Additional information
Information on level of this course, year of study and semester when the course unit is delivered, types and amount of class hours - can be found in course structure diagrams of apropriate study programmes. This course is related to the following study programmes:
- Teaching Foreign Languages, English, French (2nd subject), full time studies, first cycle programme
- Teaching foreign languages: English, 2nd subj. teaching 'history and social studies'
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: