History of Renaissance art 4018-KONW23
The lectures aim to provide students with knowledge based on multilingual literature and works found mainly outside Poland (the illustrative material on CD is the result of many years of the lecturer's trips and studies in Italy), while the seminars will enable students to verify their thoughts based on the set reading (architectural treatises, interpretation works etc.).
Type of course
Learning outcomes
Po zdaniu egzaminu studenci mają syntetyczną i analityczną orientację w historii sztuki europejskiego renesansu, manieryzmu, baroku, rokoka i klasycyzmu, znają najważniejsze dzieła architektury, malarstwa i rzeźby XIV-XVIII wieku oraz sylwetki najwybitniejszych twórców i na tej podstawie potrafią rozpoznawać cechy stylistyczne określonych dzieł artystycznych oraz sytuować je w szerszym kontekście historyczno-kulturowym. Potrafią również odczytywać treści ikonograficzne dzieł malarstwa i rzeźby zarówno sakralnej jak i świeckiej, a także programy ideowe zawarte w dziełach architektury.
Bibliography
M.Baxandal, Painting and Experience in Fifteenth Century Italy, Oxford 1980
P.Brown,
R.Wittkower Architectural Principles in the Age of Humanism, [liczne wznowienia]
F.Hartt, History of Italian Renaissance, Oxford 1980
Italienische Kunst. Eine neue Sicht auf ihre Geschichre, t.I-II, Berlin 1987
I.Rowland, Culture of the High Renaissance, London 1998
Lektury uzupełniające:
P.i K.Marray, Sztuka renesansu, Toruń 1999
P.Marray, Architektura włoskiego renesansu, Toruń 200
H.i S.Kozakiewiczowie, Renesans w Polsce, Warszawa 1976
J.Shearman Manieryzm, Warszawa 1970
Additional information
Information on level of this course, year of study and semester when the course unit is delivered, types and amount of class hours - can be found in course structure diagrams of apropriate study programmes. This course is related to the following study programmes:
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: