Ethnographic Research 3500-JIS-BE
The aim of the course is to acquaint students with the specifics of ethnographic research. The tools enabling ethnographic research will be discussed as well as epistemological basics and consequences of various research approaches. During the course participants will learn the basics of ethnographic research methodology and the spectrum of issues which can be analysed with their assistance. Different research situations such as communication situations will be discussed. In addition, the methods of data analysis appropriate for ethnography will be presented. Ethical and political issues related to field research and publication of research results will also be debated.
The course has a workshop character: it combines the discussion of selected theoretical and methodological problems based on the literature with the work on empirical material collected by the participants. During the course, participants will plan and implement their own research projects and will improve their ethnographic and writing skills.
Type of course
Mode
Course coordinators
Assessment criteria
The final grade consists of:
50%: preparation for classes, including:
- knowledge of lectures and active participation in discussions;
- collection of empirical data and active participation in their analysis during classes;
50%: realization of own research project: planning and carrying out a communication study in a chosen social situation, preparation of a research report.
A maximum of two absences are allowed.
Bibliography
Piotr Sztompka Życie codzienne – temat najnowszej socjologii w: „Socjologia codzienności”, Znak, 2008, s. 15-50.
Clifford Geertz Opis gęsty – w stronę interpretatywnej teorii kultury w: „Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej”, Wydawnictwo Naukowe PTN, 2003, s. 35-58.
Nowicka Ewa Witkowski Maciej Cygan czy Rom? Antropologiczna interpretacja sporu o słowa, „Studia Socjologiczne”, 2018, 3 (230), s. 179-203 (artykuł dostępny online).
Alcida Ramos, Rozmyślając o Yanomami, w: „Amerykańska antropologia postmodernistyczna”, Michał Buchowski (red.), Wyd. Instytut Kultury, Warszawa 1999, s. 202-227.
Referat: Martyn Hammersley, Paul Atkinson r. 4 Relacje w terenie w: „Metody badań terenowych”, Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2000.
John Lofland i inni. r. Wchodzenie w teren w: „Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych”, PWN, 2019, s. 61-88.
Steinar Kvale: r. Epistemologiczne problemy związane z prowadzeniem wywiadów, r. Rodzaje wywiadów w: „Prowadzenie wywiadów”, PWN, 2012, s. 41-57, 118-134. Marisol Clark-Ibanez r. Kadrowanie świata społecznego przy użyciu wywiadu fotograficznego w: „Badania wizualne w działaniu. Antologia”, Bęc Zmiana, 2011, s. 39-66.
Robert Kozinets r. 4 Metoda netetnograficzna oraz fragment r. 5 Planowanie badań i wejście w teren w: “Netetnografia – badania etnograficzne online”, PWN, 2012, s. 91-118.
Brandy M. Jenner & Kit C. Myers Intimacy, rapport, and exceptional disclosure: a comparison of in-person and mediated interview contexts, “International Journal of Social Research Methodology”, 2018.
Uwe Flick r. Od pomysłu na badania do pytań badawczych, r. 3 Dobór próby, selekcja materiałów i zdobywanie dostępu w: „Projektowanie badania ilościowego”, PWN, 2012
Martyn Hammersley, Paul Atkinson r. 2 Projekt badawczy: problemy, przykłady i próbki w: „Metody badań terenowych”, Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2000.
Joanna Bielecka-Prus Transkrypcja jako działanie interpretacyjne w: „Rocznik Lubuski”, tom 41, część 1, 2015 (dostępny online)
Martyn Hammersley, Paul Atkinson r. 8 Analiza danych w: „Metody badań terenowych”, Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2000.
Martyn Hammersley, Paul Atkinson r. 9 Pisanie etnografii w: „Metody badań terenowych”, Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2000.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: