Ethnographic research 3500-ADJ-BADET
This course has not yet been described...
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Learning outcomes
K_W07 Has in-depth knowledge of selected methods and techniques of social research, their limitations, specificity and areas of application
K_W08 Is aware of the importance of a reflective and critical approach to the results of social research, analyses and research procedures
K_W09 Knows how to plan and carry out complex qualitative and quantitative empirical research; is aware of the consequences of methodological choices
K_U04 Can use theoretical categories and research methods in the description and analysis of social and cultural changes in modern societies, as well as their consequences
K_U05 Can plan and carry out a social study using advanced quantitative and qualitative methods and techniques of social research
K_U06 Can use a selected computer program for data analysis, including its advanced functions
K_U10 Can prepare a presentation of a selected problem or study in Polish and in a foreign language
K_K03 Can gather, find, synthesize and critically assess information about social sciences
K_K10Takes responsibility for planned and performed tasks
Assessment criteria
The final grade consists of:
50%: preparation for classes, including:
- knowledge of lectures and active participation in discussions;
- collection of empirical data and active participation in their analysis during classes;
50%: realization of own research project: planning and carrying out a communication study in a chosen social situation, preparation of a research report.
A maximum of two absences are allowed.
Bibliography
Piotr Sztompka Życie codzienne – temat najnowszej socjologii w: „Socjologia codzienności”, Znak, 2008, s. 15-50.
Clifford Geertz Opis gęsty – w stronę interpretatywnej teorii kultury w: „Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej”, Wydawnictwo Naukowe PTN, 2003, s. 35-58.
Nowicka Ewa Witkowski Maciej Cygan czy Rom? Antropologiczna interpretacja sporu o słowa, „Studia Socjologiczne”, 2018, 3 (230), s. 179-203 (artykuł dostępny online).
Alcida Ramos, Rozmyślając o Yanomami, w: „Amerykańska antropologia postmodernistyczna”, Michał Buchowski (red.), Wyd. Instytut Kultury, Warszawa 1999, s. 202-227.
Referat: Martyn Hammersley, Paul Atkinson r. 4 Relacje w terenie w: „Metody badań terenowych”, Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2000.
John Lofland i inni. r. Wchodzenie w teren w: „Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych”, PWN, 2019, s. 61-88.
Steinar Kvale: r. Epistemologiczne problemy związane z prowadzeniem wywiadów, r. Rodzaje wywiadów w: „Prowadzenie wywiadów”, PWN, 2012, s. 41-57, 118-134. Marisol Clark-Ibanez r. Kadrowanie świata społecznego przy użyciu wywiadu fotograficznego w: „Badania wizualne w działaniu. Antologia”, Bęc Zmiana, 2011, s. 39-66.
Robert Kozinets r. 4 Metoda netetnograficzna oraz fragment r. 5 Planowanie badań i wejście w teren w: “Netetnografia – badania etnograficzne online”, PWN, 2012, s. 91-118.
Brandy M. Jenner & Kit C. Myers Intimacy, rapport, and exceptional disclosure: a comparison of in-person and mediated interview contexts, “International Journal of Social Research Methodology”, 2018.
Uwe Flick r. Od pomysłu na badania do pytań badawczych, r. 3 Dobór próby, selekcja materiałów i zdobywanie dostępu w: „Projektowanie badania ilościowego”, PWN, 2012
Martyn Hammersley, Paul Atkinson r. 2 Projekt badawczy: problemy, przykłady i próbki w: „Metody badań terenowych”, Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2000.
Joanna Bielecka-Prus Transkrypcja jako działanie interpretacyjne w: „Rocznik Lubuski”, tom 41, część 1, 2015 (dostępny online)
Martyn Hammersley, Paul Atkinson r. 8 Analiza danych w: „Metody badań terenowych”, Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2000.
Martyn Hammersley, Paul Atkinson r. 9 Pisanie etnografii w: „Metody badań terenowych”, Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2000.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: