Theory and methods of social work 3401-PS12MPS2z
Lecture
1.Basic concepts, the scope of the subiect,
What is understood under the concept of ‘social work’?
What the concept of ‘theory’ does mean?
What is the scope of the concept of ‘theory of social work’?
How the concept of ‘social work methods’ ought to be understood?
2.Stages of the development of theoretical base for social work.
Quest for theoretical identity.
Contemporary theoretical context of social work?
Social pedagogy as theoretical base for social work
From monocasual theories of social science to theoretical eclecticism in social work,
3.‘Theory of client world’ – the systemic approach
Basic assumptions,
Basic concepts,
Concept of social systems and their functions
4.‘Theory of practice’ – the problem solving procedure
Knowledge of a problem phenomenon
The use of a problem phenomenon in social work
Main techniques for facilitation of problem solving in social work
5.Traditional methods of social work and their limitation in contemporary practice
Casework
Groupwork
Community development
Improving the chances of effectiveness of the methods.
6.Models of intervention in social work
Concept of the models and their functions in theory and in practice.
Examples of models
Question of choice of models social work for its practice
Overview of selected models
7.Approaches to enabling social work clients
Awakening of human powers according to Radlińska
Empowerment
Association
8.Theory of social work with the disasters’ victims
Disaster as a psychosocial phenomenon
Methods of social work in disasters
Type of course
Assessment criteria
Method of grading: 1. Short note (90 lines) concerning randomly assigned position from the list of recommended literature. 2. Written exam: response to 2 questions concerning randomly assigned themes of lecture. Criteria for grading: correct relation of key information provided by the lecture and literature. Exam’s grade is a mean of marks achieved by a student in the result o grading from assignments 1 and 2.
Bibliography
Literatura wymagana
1. Beckett C., Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Wydawnictwo APS, Warszawa 2010.
2. Dubois B., Miley K., Praca socjalna, „Śląsk", Katowice 1999, tom 1 i 2.
3. Garvin C., Seabury B., Działania interpersonalne w pracy socjalnej. Procesy i procedury, 2 tomy, Biblioteka Pracownika Socjalnego, „Śląsk” Katowice 1998.
4. Greenstone J. L., Leviton S. C., Interwencja kryzysowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.
5. Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna, wyd. II, Wydawnictwo „Żak", Warszawa 1995: Lalak D., Teoretyczny i praktyczny sens metody indywidualnych przypadków; Szmagalski J., Metoda grupowa w pracy socjalnej; Pilch T., Metoda organizowania środowiska.
6. Szmagalski J., Praca socjalna w sytuacjach katastrof i klęsk żywiołowych, Praca Socjalna 1/1997
7. Szmagalski J., Teoria pracy socjalnej a ideologia i polityka społeczna. Przykład amerykański. Warszawa, Wyd. UW 1994, Wydawnictwo „Żak" 1996.
Literatura zalecana
1. Aldgate J., Teoria przywiązania Bowlby’ego i jej zastosowanie w pracy socjalnej, w: Lishman J., Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, „Śląsk’, Katowice 1998
2. Dryden W., Scott M., Krótkie, strukturalizowane podejście do praktyki prowadzenia pracy socjalnej: perspektywa poznawczo-behawioralna, w: Lishman J., Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, j.w.
3. Gulczyńska A., Model radykalnej pracy socjalnej – analiza na podstawie badań nad procesami wrastania społecznego nastoletniej młodzieży w wielkomiejskim środowisku, w: Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, Tom I, PWN, Warszawa 2009, s. 397-410.
4. Iwaniec D., Sneddon H., Interwencja w przypadkach emocjonalnego krzywdzenia dzieci i nieorganicznego zaburzenia rozwoju, w: Iwaniec D., Szmagalski J. (red.), Zaburzenia rozwojowe dzieci krzywdzonych emocjonalnie. Rozpoznanie i interwencja psychospołeczna w doświadczeniach brytyjskich i polskich, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2002
5. Leśniak E., Dobrzyńska-Mesterhazy A., Rodziny w kryzysie: diagnoza i interwencja kryzysowa, w: Badura-Madej W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, „Śląsk”, Katowice 1999.
6. Marsh P., Działania praktyczne skoncentrowane na zadaniach, w: Lishman J., Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, j.w.
7. O’Hagan K., Interwencja kryzysowa w pracy socjalnej, w: Lishman J., Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, j.w.
Additional information
Information on level of this course, year of study and semester when the course unit is delivered, types and amount of class hours - can be found in course structure diagrams of apropriate study programmes. This course is related to the following study programmes:
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: