Creative rehabilitation in local environment 3401-PR1-SP-WR-TRSLd
The course is intended to familiarize a student with basic concepts and terms from the area of creative rehabilitation. The student acquires knowledge about the category and theory of creativity and creativity in selected psychological conceptions. The student familiarizes with psychological advantages of rehabilitation through art. The course prepares the student to indicate similarities and differences between creative rehabilitation and culture techniques, as well as between sociotherapy, creative rehabilitation and pedagogy rehabilitation. Furthermore, the student gets to know the elements of rehabilitation culture techniques, methods of creative rehabilitation and examples of programs from the field of creative rehabilitation pursed in local environment. The course prepares to make critical analysis of rehabilitation through art and to study and accomplish selected projects related to creative rehabilitation.
Student's working time:
- contact hours: 60
- preparation for the classes: 60
- project preparation: 10
- preparation for the examination: 20
150 h/5 ECTS
Type of course
Mode
Course coordinators
Learning outcomes
After completing the course the student:
• in terms of knowledge:
- has an orderly knowledge of the forms and methods of cultural and technical activities, art therapy and creative rehabilitation;
- knows and understands the procedures for constructing, implementing and evaluating projects in the field of creative social rehabilitation;
• in terms of skills:
- is able to interact and work in a group in various social roles by implementing projects in the field of creative rehabilitation;
- is able to properly apply the procedures and methods of designing creative activities and has the ability to correctly evaluate the effectiveness and social costs of constructed creative projects;
• in terms of social competences:
- is aware of the importance of complex knowledge and professional skills in the field of creative rehabilitation and understands the need for their constant development;
- is ready to cooperate and work in a group in various social roles.
Assessment criteria
Passing conditions for the course:
- attendance,
- active participation in classes (reading scientific texts, participation in discussions, exercises, projects),
- project preparation and implementation,
- passing all written tests and written colloquium.
The final grade consists of:
- written colloquium - max 50 points
- written tests - max 5 points
- active participation during classes - max 30 points
- a project in the field of creative rehabilitation - max. 15 points
Scoring system - the maximum number of points you can score is 100
100-95 –grade 5.0; 94-88 - grade 4.5; 87-80 - grade 4.0; 79-70 - grade 3.5; 69-61 - grade 3.0; 60 and below - grade 2.0
Methods of verifying the learning outcomes:
LO KNOWLEDGE: written tests, written colloquium
LO SKILLS AND COMPETENCES: continuous assessment, a project.
Bibliography
Czapów Cz., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971
Florczykiewicz J., Józefowski E., Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, Siedlce 2011
Jaworska A., Resocjalizacja przez twórczość, w: M.Ciosek, B. Pastwa – Wojciechowska, Psychologia penitencjarna, Warszawa 2016
Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2010
Korbut A., Arteterapia i jej zastosowanie w obszarze edukacji, Artykuły naukowe Vol. 11, 2016, No 3(41)
Kowalski S., Mózg artystyczny, Muzyka dla mózgu, w: Kowalski S., Mózg, rozwiń swój potencjał, Warszawa 2017
Kupiec H., Edukacyjno-wychowawcze aspekty warsztatów fotograficznych w ocenie nieletnich uczestniczek, w: Resocjalizacja Polska, nr 3, 2012
Kupiec H., Socjoterapeutyczne aspekty twórczej resocjalizacji, Resocjalizacja Polska, nr 2, 2011
Marczak M., red., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce, Kraków 2009
Piotrowski P., Działania artystyczne w więzieniu: konteksty, funkcje i przykłady zastosowań, Resocjalizacja Polska nr 4, 2013
Rudowski T., Arteterapia, inspiracje i wartości, Warszawa 2014
Rudowski T., Edukacja i terapia przez sztukę, Warszawa 2013
Rudowski T., Pytania i odpowiedzi dla potrzeb edukacji plastycznej i arteterapii w resocjalizacji niedostosowanych społecznie, w: B.Jezierska, A.Rejzner, P.Szczepaniak, A.Szecówka, red., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w nurtach inkluzji, Warszawa 2013
Zbiciak A., Warsztaty artystyczne – edukacja osób pozbawionych wolności poprzez kreacje artystyczną z elementami arteterapii w: M.Marczak, K.Nawrocka, Reintegracja społeczna osób opuszczających jednostki penitencjarne przy wsparciu potencjału społeczności lokalnej, Lublin 2018
Additional information
Information on level of this course, year of study and semester when the course unit is delivered, types and amount of class hours - can be found in course structure diagrams of apropriate study programmes. This course is related to the following study programmes:
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: