Methodology of social research 3401-3R11MBS2
Selected methodological issues relating to social studies:
- social research in classification of science
- naturalism vs. antynaturalism;
- social research and values;
- revolutionary science, concept of the 'research programme'
- research problems, hypotheses, types of propositions, induction and deduction strategies of theory construction
- causality
- scientific explanation and prediction
- theoretical concepts, conceptualization and operationalisation
- choice of indicators in research, types of indicators
- measurement and levels of measurement
- people and population as objects of researches
- levels of sociological analysis;
- types of social research and social analysis: experimental and quasi-experimental research; survey research methods and analysis of surveys data; panel studies and other longitudinal research, method of comparative cross-national research, case study, sociological intervention, evaluation research
Type of course
Mode
Self-reading
Learning outcomes
During the course, the student is expected to become familiar with methodological terminology, different methods, techniques and types of analysis, which in future will enable him/her to:
- improve his/her knowledge of methodology on his/her own
- use the work of other researchers in a critical way
Assessment criteria
Examination
Bibliography
• Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001
• J. Lutyński, Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, ŁTN, Łódź 1994
• E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003
• A. Sułek, Ogród metodologii socjologicznej, Scholar, Warszawa 2002
• A. Sułek, Sprawdzanie hipotez przyczynowych, [w:] Logika analizy socjologicznej, (LAS), red. A. Sułek, Wyd. UW, Warszawa 1981, str. 57 – 65
• E. Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008, str. 251 – 273
• A. Sułek, Ogród metodologii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002, str. 182 – 205
• A. Kubiak, I. Przybyłowska, W. A. Rostocki, Encyklopedia socjologii, tom 1, hasło: Badania ankietowe, Oficyna Naukowa, Warszawa 1998, s. 51 – 58
• A. Sułek, Sondaż polski, IFiS PAN, Warszawa 2001, str. 213 – 235
• Polski Generalny Sondaż Społeczny http://pgss.iss.uw.edu.pl/
• Diagnoza Społeczna http://www.diagnoza.com/
• M. Rosenberg, Logika analizy sondażowej, [w:] Logika analizy socjologicznej, (LAS), red. A. Sułek, Wyd. UW, Warszawa 1981, str. 161 – 211
• K. Koseła, A. Sułek, Metody badania procesów społecznych, [w:] , Metody analizy socjologicznej, (MAS), oprac. A. Sułek, Wyd. UW, W-wa 1986, str. 265 – 309
• I. Białecki, Alfabetyzm funkcjonalny, Res Publica Nowa, nr 6/1996, str. 68 – 76
• R.E. Stake, Studium przypadku, [w:] Ewaluacja w edukacji, red. L. Korporowicz, Oficyna Naukowa,
W-wa 1997, str. 120 – 143
• M. Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN, Warszawa 2010, str. 44 – 50
• H. Ogryzko-Wiewiórowski, Zastosowanie analizy treści w badaniach socjologicznych, Uniwersitatis Mariae Curie -Skłodowska, Lublin-Polonia vol. 9 .1 Sectio 1, 1984 s. 1 – 13
• C. Trutkowski, Społeczne reprezentacje polityki, Scholar, W-wa 2000, str. 204 – 236
• M. Kłosiński, Semantyczna analiza pojęć „bezrobocie” i „bezrobotny” („bezrobotni”) w wypowiedziach prasowych, Kultura i Społeczeństwo, T. XXXVIII, nr 3, 1994
• A. Matuchniak-Krasuska, Interwencja socjologiczna A. Touraine’a. Uwagi uczestnika., Studia Socjologiczne 1995, nr 3-4, 1995, str. 97 – 108
• A. Matuchniak-Krasuska, Ruch feministyczny i kobiecy w Polsce. Interwencja socjologiczna 1994/1995, Folia Sociologica nr 27, str. 123 – 150
• B. Wolniewicz-Grzelak, Sz. Grzelak, Ocena skuteczności Projektu „Trzy Koła”, [w:] Ewaluacja profilaktyki problemów dzieci i młodzieży, red. J.Ł. Grzelaka, M.J. Sochackiego, Pracownia profilaktyki Problemowej, Warszawa 2001, str. 259 – 281
• J. Lutyński, Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia (MBS), ŁTN, Łódź 1994, str. 27 – 40
• J. Kwaśniewski, Socjologia stosowana, Encyklopedia Socjologii, t. IV, str. 80 – 84
Additional information
Information on level of this course, year of study and semester when the course unit is delivered, types and amount of class hours - can be found in course structure diagrams of apropriate study programmes. This course is related to the following study programmes:
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: