Music Criticism and Journalism (module V) 3106-KRYM-W
„Music Criticism and Journalism” is the course that aims to familiarise students with the principles of critical writing, based on presented theories. Course can be divided in two parts: 1) theoretical (history of critical writing - reviews of E.T.A. Hoffman and R. Schumann, modern theories of critical writing in the context of musical analysis - M. Jabłoński, A. Tuchowski, I. Bent, J. Kerman), modern review analysis, form of criticism and journalism; 2) practical - writing and discussing reviews among group of participants.
Type of course
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
Having completed the course, student:
- knows basics of theories of critical writing
- is able to write short review of musical event or new recording
Assessment criteria
Participation, discussion, presenting four short papers (reviews of musical events and new albums)
Practical placement
-
Bibliography
E.T.A. Hoffman, L. v. Beethoven, V Symfonie („Allgemeine Musikalische Zeitung”, 1810)
R. Schumann, Symphonie von H. Berlioz („Neue Zeitschrift für Musik”, 1835)
Maciej Jabłoński, Krytyka muzyczna a etyka interpretacji, w: Krytyka muzyczna. Teoria, historia, współczesność, Zielona Góra 2009, ss. 11-22.
Andrzej Tuchowski, Krytyka a analiza – dwie drogi do poznania dzieła muzycznego, w: j.w., ss. 23-39.
Ian Bent, hasło Analysis, w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, 1980; 2. ed. 2001, pol. tłum. w: Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, Kraków 1990, s. 5-10
Joseph Kerman, Jak dotarliśmy do analizy i jak z niej wybrnąć, Res Facta Nova 1994, nr 1 (10), ss. 84-100.
Umberto Eco Jak stawiać wielokropek [w:] Zapiski na pudełku od zapałek , Wyd. Historia i sztuka, Poznań 1993
Jacek Dukaj 10 sposobów na zgnojenie książki, (online), http://dukaj.pl/czytelnia/publicystyka/10SposobowNaZgnojenieKsiazki
Mariusz Herma, 10 sposobów na zgnojenie płyty (online), http://www.ziemianiczyja.pl/2009/07/10-sposobow-na-zgnojenie-plyty/
Bartek Chaciński, Jak nie pisać recenzji, czyli moje „ulubione” słowa (online), http://chacinski.wordpress.com/2009/03/27/jak-nie-pisac-recenzji-czyli-moje-ulubione-slowa/
Mariusz Herma, Nie rozpoczynaj renzji od… (online), http://www.ziemianiczyja.pl/2009/11/nie-rozpoczynaj-recenzji-od/
Paweł Franczak, Święta z kontrolce, kontrolfau (online), http://brzydkieslowonaf.wordpress.com/2011/12/22/swieta-z-kontrolce-kontrolfau/
Marek J. Sawicki, Jak pisać o muzyce – porady praktyczne (online), http://tableau.jogger.pl/2012/09/07/jak-pisac-o-muzyce-porady/
Mariusz Herma, Tylko, że (online), http://www.ziemianiczyja.pl/?s=tableau&x=0&y=0
Kacper Miklaszewski, Co począć z wielką sztuką, „Ruch Muzyczny”, rok LVI , nr 18, 2 września 2012 lub online: http://www.ruchmuzyczny.pl/PelnyArtykul.php?Id=2188 - [Bach, Masecki]
Kacper Miklaszewski, Jak grać Mozarta, „Ruch Muzyczny”, rok LVI, nr 10, 13 maja 2012 lub online: http://www.ruchmuzyczny.pl/PelnyArtykul.php?Id=2085
Kacper Miklaszwski, Beethoven czuły i... dowcipny, „Ruch Muzyczny”, rok LV, nr 15, 24 lipca 2011 lub online: http://www.ruchmuzyczny.pl/PelnyArtykul.php?Id=1805
Sytuacja współczesnej polskiej krytyki muzycznej. Dyskusja panelowa, w: Krytyka muzyczna. Teoria, historia, współczesność, Zielona Góra 2009, ss. 221-244.
Mariusz Herma, Krytyka w stanie krytycznym, (online) http://www.t-mobile-music.pl/opinie/felietony/krytyka-w-stanie-krytycznym,7309.html
Czego artysta oczekuje od krytyki? Ankieta, „Więź”, 4/2003)
Andrzej Chłopecki Rubik, czyli tryumf hucpy, „Tygodnik Powszechny”, 7/2007 lub online: http://tygodnik2003-2007.onet.pl/1548,1386460,0,dzial.html
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: