Contrastive Lexical Semantics 3003-P1B1SL
The course covers following issues:
1. History of linguistic and semantic study - main directions in semantics and their development.
2. Structural semantics: semantic fields, direct components analysis, structural definition.
3. Comparative study - basic issues.
4. Cognitive semantics: language as a cognitive phenomenon, the notion of connotation, embodied metaphor, interpretative framework theory.
5. Contemporary comparative semantics researches - fields, methodology, achievements.
6. Comparative semantics in practise: "Comparative lexical semantics" project and EUROJOS.
7. Names of colours in contrastive perspective.
8. Names of dimensions in contrastive perspective.
9. Seeing and thinking in contrastive perspective.
10. How to talk about emotions in various languages.
11. In semantic framework - problems with creating wordnets in various languages.
12. Interpretative framework in contrastive perspective. FrameNet project.
13. Metaphor and culture.
14. Pragmatics in contrastive perspective.
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Learning outcomes
A student who has completed the course:
- analyzes semantic structure of the Polish expressions in comparison with another languages,
- implements discussed methodologies of semantic analysis,
- recognizes the metaphore in the different types of discourse,
- discusses the problems presented in the literature.
Assessment criteria
- checking attendance
- reading the literature
- written tests in the internet (or in the classroom)
Bibliography
Bartmiński J., 1988, Definicja kognitywna jako narzędzie opisu konotacji [w:] Konotacja, red. J. Bartmiński, Lublin.
Bartmiński J., Chlebda W., 2008, Jak badać językowo-kulturowy obraz świata Słowian i ich sąsiadów, „Etnolingistyka” 20.
Filar D., Głaz A., 1996, Obraz ręki w języku polskim i angielskim [w:] Językowa kategoryzacja świata, Lublin.
Grzegorczykowa R., 1990, Pojęcie językowego obrazu świata [w:] Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin.
Grzegorczykowa R., 2001, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa – rozdział: Pojęcie językowego obrazu świata i sposoby jego rekonstrukcji.
Grzegorczykowa R., Waszakowa K., 1998, O programie badań w zakresie porównawczej semantyki leksykalnej, [w:] Z polskich studiów slawistycznych, seria IX, Językoznawstwo, Warszawa.
Jordanskaja L., Mielczuk I., 1988, Konotacja w semantyce lingwistycznej i leksykografii [w:] Konotacja, red. J. Bartmiński, Lublin.
Kövecses Z., 1998, Kognitywny model gniewu, [w:] Językoznawstwo kognitywne. Wybór tekstów, red. W. Kubiński, R. Kalisz, E. Modrzejewska. Gdańsk.
Lakoff G, Johnson M., 1988, Metafory w naszym życiu, Warszawa.
Waszakowa K., 2009, Perspektywy badań porównawczych w zakresie semantyki leksykalnej w świetle językoznawczych teorii kognitywnych, „Ling Varia” IV (2009) nr 1 (7).
Whorf B. L., 1971, Język, myśl, rzeczywistość, Warszawa.
Wierzbicka A., 1999, Język —umysł — kultura, Warszawa.
Additional information
Information on level of this course, year of study and semester when the course unit is delivered, types and amount of class hours - can be found in course structure diagrams of apropriate study programmes. This course is related to the following study programmes:
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: