Methodology of linguistic studies – synchronous 3003-13B1M-S
The course covers theoretical and methodological issues of contemporary linguistics.
Issues:
1. General division of the sciences. Place of humanities among other types of science. Peculiarity of humanities. Various understanding of culture concept. Interpretation as a basic concept of humanities. Valuing. Linguistics among other sciences.
2. Linguistic facts as the subject of research. From the text to the system and the other way round. Opposition langue & parole. Triad: system, norm, usage. The subject of contemporary linguistics.
3. Focus on acts of speech and their types. Research on mechanisms of statement understanding. Grice's implicatures. Relevance theory. Interpretation frames.
4. Semantics and Pragmatics. Use of language and system meaning.
5. Corpora as a tool for linguists and lexicographers.
6. National Corpus of Polish Language, foreign language corporas, comparative corporas.
7. Debatable problems of Polish syntax description: traditional, formal and semantic syntax. Predicative-argumentative syntax.
8. Problems of reference and modality.
9. Problem of language units and constructions. Place of idioms in the language system. Secondary appliance of idioms.
10. Methods of word-formation description. Structural, generative and cognitive description. Registration of new lexical items.
11. Methodological basis of semantic researches. Structural and cognitive semantics. Structural and cognitive definition. Semantics and pragmatics (problems of reference).
12. Structural analysis of meaning of lexemes. Research on synonymic groups. Searching of common and differing elements. Principles of building the explication. Syntax semantics. A. Wierzbicka's theory (alphabet of thoughts).
13. Lexical relations in thesauruses. Wordnet and Słowosieć.
14. Research on linguistic picture of the world. LPW definitions. Basis of reconstruction. Problem of system and text connotations. Encyclopedic knowledge and linguistic knowledge. Values within LPW. LPW and cognitive semantics.
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Learning outcomes
A student who has completed the course:
- skillfully uses notions concerning the methodology of contemporary linguistics (Polish and foreign);
- compares and criticizes research methods elaborated by contemporary linguistics;
- employs literature, both Polish and foreign;
- uses the latest Polish dictionaries, specialized dictionaries of new vocabulary, etymological dictionaries and grammatical dictionaries included;
- uses corpora;
- identifies research issues.
Assessment criteria
- checking attendance
- project for grade (with corpora techniques or with the use of one of the discussed methods typical for current trends in linguistics)
Bibliography
1. Ajdukiewicz K., 1985, Metodologiczne typy nauk, (w:) Język i poznanie 1, W-wa.
2. Apresjan J., 2000, Semantyka leksykalna, W-wa, rozdz. II
3. Austin J., 1974, Performatywy I konstatacje, (w:) Brytyjska szkoła analityczna, W-wa.
4. Bańko M., 2001, Między definicją naukową a potoczną, (w: tegoż) Z pogranicza leksykografii i językoznawstwa, W-wa.
5. Bartmiński J., 1988, Definicja kognitywna jako narzędzie opisu konotacji, (w:) Konotacja, Lublin.
6. Bednarek A., Grochowski M., 1993, Zadania z semantyki językoznawczej. Toruń, r. VI.
7. Bogusławski A., 1978, Jednostki języka a produkty językowe. Problem tzw. orzeczeń peryfrastycznych, (w:) Z zagadnień słownictwa współczesnego języka polskiego, Wrocław.
8. Chlebda W., 2001, Frazematyka, (w:) Współczesny język polski. Lublin.
9. Grice H., 1977, Logic and Conversation, Przegląd Humanistyczny 6.
10. Grzegorczykowa R., 1995, Jeszcze raz w sprawie ustalania granic jednostki leksykalnej, (w:) Biuletyn PTJ, t. LI.
11. Grzegorczykowa R., 1998, Wykłady z polskiej składni, rozdz. 1-5.
12. Grzegorczykowa R., 2001, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej. Warszawa, cz. I, r. I, p. 2
13. Grzegorczykowa R., 2003, Kognitywne aspekty tworzenia nowych derywatów słowotwórczych, (w:) Słowotwórstwo / Nominacja, Opole.
14. Grzegorczykowa R., Puzynina J., 1998, Problemy ogólne słowotwórstwa, (w:) Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia. W-wa.
15. Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński. W-wa 1990.
16. Karolak S., 1984, Składnia wyrażeń predykatywnych, (w:) Gramatyka współczesnego języka polskiego. Składnia. W-wa.
17. Klemensiewicz Z., 1961, Jak charakteryzować język osobniczy? (w tegoż:) W kręgu jęz. artystycznego i literackiego. W-wa.
18. Klemensiewicz Z., 1969, Zarys składni polskiej. W-wa.
19. Kultura języka polskiego. W-wa 1971, R. I,1
20. Lakoff G., Johnson M., 1988, Metafory w naszym życiu. W-wa.
21. Markowski A., Puzynina J., 2001, Kultura języka, (w:) Współczesny język polski. Lublin.
22. Pajdzińska A., Tokarski R., 1996, Językowy obraz świata - konwencja i kreacja. Pamiętnik Liter. 4.
23. Saloni Z., Świdziński M., 1998, Składnia współczesnego języka polskiego. W-wa.
24. Searle J., 1987, Czynności mowy. W-wa.
25. Sinclair J. 1991: Corpus, concordance, collocation.
26. Tokarski R., 1997/1998, Językowy obraz świata a niektóre założenia
27. Wierzbicka A., 1999, Język – umysł – kultura. W-wa, s. 5-10.
28. Wprowadzenie do językoznawstwa korpusowego, red. B. Lewandowska-Tomaszczyk, Łódź 2005
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: