Correspondence of Literature and Arts 3001-P1A1KS
Classes on the phenomenon of distinctness, homology, correspondence, interferences and interpretative practices among literature and different kinds of arts, as well as the problem of visual perception in culture. Painting, architecture, garden design and book design are under consideration as arts. In the classes conversation on the theoretical texts is intermingled with analyses of the literary works, which poetics may be taken into account in the relationship with arts.
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Learning outcomes
Student:
- has a knowledge about cognitive and cultural conditions upon reception of the works which are different in material,
- sees contemporary specificity of literature and arts, as well as historical changeableness of their borders,
- understands the process of parallel development of arts,
- presents analyses of the literary works taking into account elements which are in relationship with arts,
- takes part in conversation on the semantics visible during the comparative interpretation of the works different in kind.
Bibliography
R. Arnheim, Myślenie wzrokowe, tłum. M. Chojnacki, Gdańsk, 2011.
E. Balcerzan, Widzialne i niewidzialne w sztuce słowa, „Teksty Drugie” 2009 nr 1-2.
M. Czermińska, Gotyk i pisarze. Topika opisu katedry, Gdańsk 2005.
P. Florenski, Ikonostas i inne szkice, przeł. Z. Podgórzec, Białystok 1997.
A. Grodecka, Wiersze w obrazach. Studium z dziejów ekfrazy, Poznań 2009.
J.A.W. Heffernan, Ekphrasis and Representation, „New Literary History” 1991, vol. 2.
M. Jay, Kryzys tradycyjnej władzy wzroku. Od impresjonistów do Bergsona, przeł. Jarosław Przeźmiński, [w:] Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, red. Ryszard Nycz, Kraków 1998.
J. Kowalski, Rymowane zamki. Tematy architektoniczne w literaturze starofrancuskiej drugiej połowy XII wieku, Warszawa 2001.
J. Kwapisz, The Greek Figure Poems, Leuven 2013.
D. Lichaczow, Poezja ogrodów. O semantyce stylów ogrodowo-parkowych, przeł. K.N. Sakowicz, Wrocław 1991.
Z. Łapiński Zdzisław, Widziane, wyobrażone, pomyślane, „Teksty Drugie” 2009, nr 1-2.
M. Merleau-Ponty, Oko i umysł: szkice o malarstwie, przeł. S. Cichowicz, Gdańsk 1996.
J. Pelc, Obraz ― słowo ― znak. Studium o emblematach w literaturze polskiej, Wrocław 1973.
A. Rossa, Impresjonistyczny świat wyobraźni. Poetycka i malarska kreacja pejzażu. Studium wybranych motywów, Kraków 2003.
O. Sacks, Oko umysłu, tłum. Jacek Lang, Poznań 2011.
W. Sadowski, Wiersz wolny jako tekst graficzny, Kraków 2004.
S. Skwarczyńska, Struktura rodzajowa „Genesis z Ducha” Słowackiego i jej tradycja literacka, [w:] tejże, W kręgu wielkich romantyków polskich, Warszawa 1966.
Term 2023L:
None |
Term 2024L:
None |
Additional information
Information on level of this course, year of study and semester when the course unit is delivered, types and amount of class hours - can be found in course structure diagrams of apropriate study programmes. This course is related to the following study programmes:
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: