MS2-Supporting socially excluded people in the local community 2300-MS2-EIW-II-WSP
The main aim of the course is to introduce students to the process of supporting socially excluded people that is implemented in the local community, with participation of community members and using local resources and socio-cultural potential. During the course various forms of such interventions and projects will be presented. We will also analyze numerous examples of activities aiming at the empowerment and support for people at risk of exclusion (in Poland and abroad). We will look at educational, cultural and social projects as well as those seeking to strengthen citizen participation.
Type of course
Mode
Learning outcomes
By the end of the course, students will be able to:
- analyze and summarize issues related to the processes of marginalization, social exclusion and inclusion, empowerment and support, inclusive education
- critically analyze projects supporting people socially excluded
- analyze the idea and basic principles of inclusive education, its strenghts and weaknesses
- participate willingly in group work
- define and pursue common goals in group work
- acquire knowledge independently, stimulate their learning and personal growth as well as inspire others to be lifelong learners
- use ICT in learning and professional development
Assessment criteria
attendance and activity during classes (30%)
Student e-portfolio (70%)
Written module exam
Bibliography
Z. Gajdzica, Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, Kraków 2013.
Z. Galor, B. Goryńska-Bittner [red.], Nieobecność społeczna. W poszukiwaniu sensów i znaczeń, Poznań 2012.
M. Oliwa-Ciesielska, Iluzje wykluczenia i uczestnictwa społecznego. W: K. Marzec-Holka, A. Rutkowska, M. Joachimowska, red. Praca socjalna i polityka społeczna. Bydgoszcz 2008.
P. Henzler, Miejsce, gdzie mogą działać. Warsztaty środowiskowe jako metoda pracy z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym, Warszawa 2012.
A. Książek, Czas na twórczość. Warsztaty arteterapeutyczne jako metoda pracy z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym, Warszawa 2012.
Aktywizacja czy integracja?, Warszawa 2012.
A. Jasińska-Kania, S. Łodziński, red., Obszary i formy wykluczenia etnicznego w Polsce. Warszawa 2009.
Todorovska-Sokolovska V., „Integracja i edukacja dzieci imigrantów w krajach UE - wnioski dla Polski”, Warszawa 2010 (http://www.isp.org.pl/uploads/pdf/1652675396.pdf).
A. Nowak, Pojęcie, istota, przyczyny, mechanizmy marginalizacji i wykluczenia społecznego. "Chowanna" 2012/1.
E. Marynowicz-Hetka [red.], Pedagogika społeczna, t. I, Warszawa 2007, rozdz. 5.
Z. Kwieciński, "Edukacja wobec różnicy i inkluzji. Dwa typy dyskursów - w stronę pedagogiki pozytywnej" (mnp).
T. Zacharuk, Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów, "Meritum" 2011/1.
A. Firkowska-Mankiewicz, Edukacja włączająca - drogą ku przyszłości.
A. Firkowska-Mankiewicz, Edukacja włączająca zadaniem na dziś polskiej szkoły.
UNESCO dokumenty, m. in Policy Guidelines on Inclusion in Education
Atlas dobrych praktyk inkluzji społecznej i zawodowej
J. Kuroń - edukacja i zmiana świata. Magazyn "Kontakt".
J. Kuroń, Uniwersytet w Teremiskach. „Znak” 2004 nr 9(592) (http://www.miesiecznik.znak.com.pl/592/kuron.html).
K. Winiarska, P. Winiarski, M. Romanowska, Ł. Atowski, I. Hupczak, Uniwersytet Powszechny im. J. J. Lipskiego w Teremiskach. "e-mentor" 2006 nr 3(15) (http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/15/id/307).
And other (TBD).
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: