Archeologia, stacjonarne, drugiego stopnia (S2-AR) | |
Drugiego stopnia Stacjonarne, 2-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyKierunek studiów realizowany w ramach „Zintegrowanego Programu Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”, jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00). Uczestnicząc w Programie ZIP 2.0, dzięki funduszom europejskim, możesz korzystać m.in. z: Sprawdź zasady korzystania z oferty Programu ZIP 2.0. (wkrótce). Dziedzina: nauki humanistyczne Dyscyplina: archeologia Język wykładowy: polski Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: magister Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia Miejsce: Zajęcia odbywają się w Kampusie Głównym, na Wydziale Archeologii UW, przy ulicy Krakowskie Przedmieście 26/28. Czas: Większość zajęć odbywa się od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00. Zajęcia terenowe odbywają się poza siedzibą uczelni, na stanowiskach archeologicznych w kraju i zagranicą. Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na archeologii Podczas czterech semestrów nauczysz się: ·formułować i testować hipotezy, dobierać zaawansowane metody analizy (w tym fotogrametrię, modelowanie 3D, LiDAR) oraz krytycznie interpretować wyniki; ·prowadzić i koordynować projekty terenowe w złożonych warunkach, kierować zespołem oraz nadzorować dokumentację cyfrową; ·stosować narzędzia GIS i zaawansowane metody cyfrowe do integracji wieloźródłowych danych; ·komunikować wyniki badań w debacie naukowej (seminaria, konferencje), przygotowywać publikacje w języku polskim i obcym (B2+); ·planować karierę badawczą i pozyskiwać finansowanie projektów, respektując prawo autorskie i etykę zawodową. Te kompetencje przygotują Cię do zawodów wymagających krytycznego myślenia, precyzyjnej analizy danych materialnych i wrażliwości kulturowej – od instytucji naukowych po sektor kreatywny. Uzyskanie stopnia magistra archeologii po 12-miesięcznej praktyce w terenie daje uprawnienia do samodzielnego prowadzenia badań wykopaliskowych. Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu archeologii Po ukończeniu studiów II stopnia będziesz dysponować kompetencjami pozwalającymi prowadzić i nadzorować zaawansowane projekty badawcze; znajdziesz zatrudnienie jako: ·specjalista w firmach archeologii ratowniczej i laboratoriach cyfrowej dokumentacji; ·kustosz, kurator wystaw lub edukator w muzeach i parkach kulturowych; ·ekspert ds. ochrony dziedzictwa w administracji publicznej oraz organizacjach pozarządowych; ·doktorant, realizujący projekty w krajowych i zagranicznych instytucjach naukowych. Czy na archeologii są różne specjalności i specjalizacje Program studiów magisterskich oferuje indywidualne kształcenie osobom studiującym, wsparte przez wybranego w trakcie I roku studiów tutora/promotora. Na II stopniu wybierasz ścieżkę badawczą, która pogłębia wiedzę wyniesioną z licencjatu, np.: 1.Epoka kamienia i epoka brązu 2.Wczesna epoka żelaza i okres wpływów rzymskich 3.Średniowiecze i nowożytność 4.Archeologia Bliskiego Wschodu 5.Archeologia Egiptu i Nubii 6.Archeologia Grecji 7.Archeologia Rzymu 8.Archeologia Dalekiego Wschodu i Nowego Świata 9.Bioarcheologia i archeologia środowiska 10.Archeologia cyfrowa 11.Epigrafika i papirologia 12.Numizmatyka Czego będziesz się uczyć na archeologii Program oparty jest na modelu tutorskim: podczas pierwszego semestru ustalony zostanie projekt badawczy i w ramach kolejnych modułów „Pracowni dyplomowej” promotor pomoże Ci go zrealizować zamieniając pomysł w gotową pracę magisterską. Realizacja kształcenia jest możliwa zarówno przez wybór tradycyjnych zajęć z oferty przygotowanej przez nauczycieli akademickich, jak i różne formy udziału w projektach naukowych i innej działalności zawodowej, w zależności od zainteresowań i potrzeb osób studiujących. Wybrane przedmioty prowadzone są w języku angielskim. Czy podczas studiów na archeologii będziesz realizować praktyki W ramach studiów na kierunku archeologia umiejętności zawodowe podniesiesz uczestnicząc w ćwiczeniach terenowych będących obowiązkowym elementem programu studiów. Podczas studiów II stopnia (magisterskich) należy zrealizować w sumie 150 godzin (4 tygodnie) tzw. długich ćwiczeń terenowych, obejmujących udział w badaniach wykopaliskowych. Typowo są one realizowane w trakcie przerwy wakacyjnej podczas I roku studiów, choć możliwe jest również indywidualne dostosowanie w obrębie poszczególnych lat. Oprócz długich ćwiczeń terenowych, osoby studiujące są zobowiązane do uczestniczenia również w jednotygodniowych krótkich ćwiczeniach terenowych, które mają bardziej zróżnicowany charakter, obejmując np. prospekcję nieinwazyjną lub badania sondażowe. Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni Możesz wyjechać na semestr lub rok w ramach programów ERASMUS+ albo MOST, a część przedmiotów zaliczyć w języku angielskim na macierzystym wydziale z udziałem osób studiujących pochodzących z Europy i świata. Gdzie znajdziesz więcej informacji o archeologii i programie studiów Szczegółowy program i procedury rekrutacyjne znajdziesz na stronie Wydziału Archeologii: www.archeologia.uw.edu.pl(zakładki Studia i Rekrutacja). |
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów.
K_W01 ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
K_W02 zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii
K_W03 ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych
K_W04 ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia archeologii, obejmującą terminologię, teorie i metodologię
K_W05 ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą prac naukowo-technicznych w trakcie terenowych badań wykopaliskowych
K_W06 ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o wybranych społecznościach pradziejowych, starożytnych i średniowiecznych, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii
K_W07 ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kultury zajmujących się dziedzictwem archeologicznym
K_W08 ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju człowieka oraz jego głównych strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych
K_W09 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu metod oraz technik dokumentacji źródeł archeologicznych
K_W10 rozumie złożone zależności między osiągnięciami nauk humanistycznych, społecznych, o życiu i ścisłych a możliwościami ich wykorzystania w archeologii
K_W11 ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju archeologii
K_W12 zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów badawczych z zakresu archeologii, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych
K_W13 zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych
K_W14 zna i rozumie zaawansowane metody analizy rozmaitych wytworów dawnych społeczności z wykorzystaniem metod stosowanych w naukach ścisłych i naukach o życiu
K_W15 zna i rozumie pojęcia z zakresu ochrony prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej i zasady ich zastosowania w pracy archeologa
K_W16 zna i rozumie ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania działalności naukowej i badań archeologicznych
K_W17 zna zasady etyki zawodu archeologa
K_W18 zna zasady funkcjonowania prywatnych firm archeologicznych, muzeów oraz struktur konserwatorskich i instytucji ochrony dziedzictwa archeologicznego
K_W19 ma wiedzę o zasadach i możliwościach zdobywania funduszy na badania naukowe i prace archeologiczne
K_W20 ma wiedzę na temat bezpieczeństwa i higieny pracy archeologa
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych, oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji
K_U02 potrafi samodzielnie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać, klasyfikować i interpretować źródła archeologiczne dobierając właściwe metody analityczne, dokonując krytycznej analizy i twórczej interpretacji
K_U03 potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień
K_U04 potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować i testować hipotezy w zakresie archeologii
K_U05 potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów
K_U06 potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów i ekofaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym
K_U07 potrafi wykrywać złożone zależności między artefaktami i ekofaktami a dawnymi procesami kulturowymi
K_U08 posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej
K_U09 potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań, wykorzystując także zaawansowane metody informacyjno-komunikacyjne
K_U10 potrafi prezentować wyniki swoich badań zróżnicowanym kręgom odbiorców
K_U11 potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią.
K_U12 potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią.
K_U13 potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią z dziedziny archeologii
K_U14 potrafi kierować pracami zespołu, samodzielnie podejmując i inicjując zadania badawcze
K_U15 potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów interdyscyplinarnych
K_U16 potrafi zastosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w działalności archeologicznej i dbać o ich przestrzeganie w pracach zespołowych
K_U17 potrafi zaplanować i organizować pracę w zakresie archeologicznych badań terenowych
K_U18 potrafi zaplanować i organizować pracę w zakresie badań naukowych
K_U19 potrafi prawidłowo określać priorytety służące realizacji własnego lub zleconego zadania badawczego
K_U20 potrafi samodzielnie planować i realizować działania zmierzające do rozwoju własnej kariery naukowej
K_U21 potrafi wyszukiwać możliwości poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych w ramach uczelni i poza nią i doradzać innym w tym zakresie
K_K01 jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów
K_K02 jest gotów do uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości
K_K03 jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka
K_K04 jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i ma świadomość wieloaspektowości interpretacji
K_K05 jest gotów do wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i ma świadomość potrzeby analizy rozmaitych kategorii źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka
K_K06 jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego i podkreślania jego znaczenia dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych, od czasów najdawniejszych do współczesności
K_K07 jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego
K_K08 jest gotów do inicjowania współpracy ze społeczeństwem w zakresie prowadzonych prac archeologicznych
K_K09 jest gotów do podejmowania inicjatyw mających na celu promocję, upowszechnianie i ochronę dziedzictwa kulturowego
K_K10 jest gotów do zrozumienia społecznej roli archeologii
K_K11 jest gotów do propagowania problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz przyjmowania odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych
K_K12 jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym
K_K13 jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie archeologii
K_K14 jest gotów do stosowania i rozwijania zasad etycznych związanych z badaniami nad źródłami archeologicznymi oraz działań na rzecz przestrzegania tych zasad
K_K15 jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
K_K16 jest gotów do rozwijania dorobku archeologii i podtrzymywania etosu zawodu archeologa