Architektura przestrzeni informacyjnych , stacjonarne, drugiego stopnia (S2-PRK-API) | |
Drugiego stopnia Stacjonarne, 2-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyOpis programu studiów Celem kształcenia na studiach drugiego stopnia na kierunku Architektura przestrzeni informacyjnych (API) jest przygotowanie wysoko wykwalifikowanych absolwentów w zakresie projektowania i badania cyfrowych usług informacyjnych. Ze względu na specyfikę dyscypliny nauki o komunikacji społecznej i mediach, w odróżnieniu od innych kierunków tego typu,usługi cyfrowe rozpatrywane są w dwóch kontekstach: w wymiarze społecznym oraz wymiarze technologicznym. W pierwszym ujęciu są one traktowane jako systemy informacyjne osadzone w określonym kontekście społecznym, stworzone w celu realizacji celów strategicznych instytucji i organizacji . Drugie ujęcie eksponuje wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych do ich projektowania, badania ich funkcjonalności i użyteczności oraz recepcji . Do kategorii cyfrowych usług informacyjnych należą zarówno serwisy internetowe, aplikacje mobilne, media społecznościowe, cyfrowe platformy edukacyjne, jak również kolekcje cyfrowe dokumentujące dziedzictwo kulturowe, korporacyjne systemy informacyjne czy systemy informacji naukowej. Przyjęcie takiej perspektywy w koncepcji kształcenia pozwala na pełne wykorzystanie potencjału dyscypliny nauk o mediach i komunikacji społecznej jako bazy dla treści programowych oferowanych na kierunku Architektura przestrzeni informacyjnych. Program studiów został stworzony w oparciu o cztery główne osie, wokół których zorganizowane są poszczególne przedmioty znajdujące się w ofercie kierunku:
Cechy programu studiów Program studiów uwzględnia dużą grupę przedmiotów kierunkowych do wyboru, które pozwalają studentowi na pogłębienie wiedzy i nabycie umiejętności w wybranych przez niego obszarach. Przedmioty obowiązkowe w przeważającej większości mają charakter angażujący studentów: ćwiczeń, projektów, laboratoriów oraz konwersatoriów. Założenia programowe zostały tak skonstruowane, aby gwarantować wyposażenie absolwentów w kompetencje miękkie, których brak jest najbardziej odczuwalny na rynku pracy. Należą do nich m.in. świadomość i ekspresja kulturowa oraz kompetencje międzykulturowe; umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy wyniesionej ze studiów, umiejętność rozwiązywania problemów, wykonywania zadań nierutynowych, inicjatywność i przedsiębiorczość oraz umiejętność pracy w grupie. Aktualny program studiów dostępny jest na stronie Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii. Praktyki studenckie Program studiów nie przewiduje praktyk studenckich. Sylwetka absolwenta Absolwent studiów zdobędzie pogłębioną wiedzę w zakresie teorii, metodologii i terminologii tworzenia i funkcjonowania cyfrowych usług informacyjnych, a także ich determinantów społeczno-kulturowych. Będzie także posiadał doświadczenie w zakresie stosowania tej wiedzy w praktyce, w obszarze projektowania i ewaluacji usług informacyjnych, poprzez udział w licznych projektach, które są podstawową formą kształcenia na tym kierunku. Zdobyte umiejętności i wiedza pozwolą absolwentowi świadomie i metodycznie realizować zadania w zakresie:
Absolwent nabędzie kompetencje społeczne, które pozwolą mu na:
Nabyta w trakcie studiów wiedza i umiejętności pozwolą na pracę jako:
|
Koordynatorzy ECTS:
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
1) w pogłębionym stopniu zakres i specyfikę przedmiotową oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między wybranymi faktami, obiektami i zjawiskami, właściwymi dla nauk o komunikacji społecznej i mediach w zakresie informatologii
2) metodologię badawczą właściwą dla nauk o komunikacji społecznej i mediach, w szczególności w zakresie informatologii
3) główne tendencje rozwojowe nauk o komunikacji społecznej i mediach, w szczególności w obszarze informatologii
4) koncepcje zarządzania informacją i wiedzą oraz metody badawcze, w tym właściwe dla analizy i projektowania strategii i narzędzi zarządzania informacją w podmiotach z różnych sektorów
5) w pogłębionym stopniu zakres i specyfikę przedmiotową oraz teorie właściwe dla architektury informacji, w tym kontekst interdyscyplinarny analiz i interpretacji wytworów kultury w tym obszarze oraz zasady doboru właściwych rozwiązań, w tym technologicznych, do rozwiązywania określonych problemów organizacyjnych i badawczych
6) koncepcje, metody badawcze i zasady ich doboru właściwe dla informatologii, wykorzystywane w projektowaniu, analizowaniu i ewaluowaniu systemów informacyjnych w różnych środowiskach ICT
7) metody badawcze właściwe dla informatologii, wykorzystywane w analizie potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników, w tym ich interakcji z cyfrowymi produktami i usługami informacyjnymi, a także ocenie i kształceniu ich kompetencji informacyjnych
8) społeczne, ekonomiczne i kulturowe konteksty i dylematy budowy i recepcji zasobów, produktów i usług informacyjnych
9) podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości, mające zastosowanie w szeroko rozumianej działalności informacyjnej
10) uwarunkowania etyczne i prawne ochrony własności intelektualnej i danych osobowych oraz ich powiązania z problematyką projektowania i prowadzenia usług informacyjnych
11) terminologię specjalistyczną stosowaną w naukach o komunikacji społecznej i mediach, w szczególności właściwą dla informatologii
12) filozoficzne podstawy działania sztucznej inteligencji
Umiejętności: absolwent potrafi
1) wykorzystywać metody badawcze nauk o komunikacji społecznej i mediach, w szczególności właściwe dla informatologii, stosowane w analizowaniu i projektowaniu systemów i usług informacyjnych
2) wykorzystać metody badawcze nauk o komunikacji społecznej i mediach, w szczególności właściwe dla informatologii, do analizy potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników, w tym ich interakcji z cyfrowymi produktami i usługami informacyjnymi, a także oceny i kształcenia ich kompetencji informacyjnych
3) dobierać właściwe źródła i informacje z nich pochodzące oraz dokonywać ich oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji, w zakresie problemów właściwych dla architektury informacji, z poszanowaniem prawa, w tym prawa autorskiego
4) dobierać właściwe metody i narzędzia, w szczególności zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, do definiowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów w obszarze architektury informacji oraz dostosowywać te narzędzia i metody, lub też tworzyć nowe, do uwarunkowań konkretnego problemu
5) formułować i analizować problemy badawcze nauk o komunikacji społecznej i mediach, w szczególności w obszarze informatologii oraz prezentować i interpretować wyniki badań własnych
6) komunikować się na tematy specjalistyczne związane z architekturą informacji, z wykorzystaniem właściwej terminologii oraz form komunikacji, dostosowanych do kompetencji komunikacyjnych konkretnych kręgów odbiorców
7) prowadzić debaty na tematy z obszaru architektury informacji i zagadnień powiązanych, w tym dotyczących społecznych, ekonomicznych i kulturowych kontekstów zasobów, produktów, usług i środowisk informacyjnych
8) posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz terminologią specjalistyczną w tym języku, właściwą dla architektury informacji
9) współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach, w tym poprzez kierowanie pracami zespołu
10) samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie
11) dobierać właściwe metody i narzędzia, w szczególności zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, do definiowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów w obszarze systemów zarządzania informacją i wiedzą w podmiotach z różnych sektorów
12) dobierać i wykorzystywać narzędzia i metody cyfrowe, właściwe dla humanistyki cyfrowej, do badania, analizy i udostępniania szeroko pojętych wytworów kultury analogowej.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
1) krytycznej oceny posiadanej wiedzy, w tym jej braków, oraz krytycznej oceny odbieranych treści
2) uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych właściwych dla architektury informacji oraz właściwego doboru ekspertów i zasięganiu ich opinii w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązaniu problemu
3) wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego oraz inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
4) myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
5) przestrzegania zasad etycznych w działalności informacyjnej, w tym stosowania tych zasad w zakresie planowanych funkcjonalności projektowanych rozwiązań informacyjnych
6) odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych i uwarunkowań technologicznych