Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego
Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Studia w języku obcym > Archaeology (Studies in English) > Archaeology (Studies in English), stacjonarne, drugiego stopnia w jęz. angielskim

Archaeology (Studies in English), stacjonarne, drugiego stopnia w jęz. angielskim (S2-PRK-AR-ANG)

Drugiego stopnia
Stacjonarne, 2-letnie
Język: angielski

Nowe wyzwania, przed którymi stoi archeologia w XXI wieku oraz oczekiwania ze strony studentów na otrzymanie profesjonalnej wiedzy, która pozwoli im na jej praktyczne zastosowanie w wykonywanym po studiach zawodzie stoją u podstaw proponowanego programu archeologicznych studiów magisterskich prowadzonych w języku angielskim i skierowanych do kandydatów z całego świata, którzy chcą poznać kultury świata starożytnego, głównie związane z basenem Morza Śródziemnego oraz zaznajomić się z bioarcheologią i osteologią czy tafonomią kości. Bioarcheologia, jako dziedzina w archeologii oraz dokonania naukowców z Wydziału Archeologii UW, związanych z nią, stały się przyczynkiem do otworzenia studiów magisterskich w języku angielskim kilka lat temu. Obecnie stanowią one jedną ze składowych części ogólnego programu studiów, które skierowane są nie tylko do absolwentów archeologii, ale również do kandydatów po innych kierunkach, którzy marzą o wykopaliskach, podróżach do ciekawych miejsc i pracy z artefaktami, w tym kośćmi, znalezionymi podczas wypraw wykopaliskowych.

Student podczas swoich studiów zobowiązany będzie do wyboru dwóch seminariów, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami oraz towarzyszących im zajęć fakultatywnych, wykładu monograficznego oraz ogólnego. Wybrane zajęcia mają na celu przede wszystkim pogłębienie wiedzy fachowej, interdyscyplinarnej i z zakresu problemów współczesnej archeologii, oraz przygotowanie do napisania i obrony pracy magisterskiej.

Istotną rolę w programie nauczania podobnie, jak na studiach I stopnia stanowią studenckie praktyki:

  • badania powierzchniowe, które zazwyczaj odbywają się wiosną lub jesienią;
  • badania wykopaliskowe, które odbywają się przede wszystkim w miesiącach letnich. Wykopaliska są prowadzone przez pracowników Wydziału Archeologii UW zarówno w Polsce, jak i zagranicą, m.in. w Egipcie, w Gruzji, w Armenii, w Uzbekistanie, w Bułgarii, we Włoszech na Sycylii oraz w Ameryce Południowej i w wielu innych miejscach.

Zajęcia odbywają się na Kampusie Głównym Uniwersytetu Warszawskiego w budynku Szkoły Głównej, który od kilkunastu lat jest siedzibą Wydziału Archeologii UW.

Szczegółowe informacje na temat programu stacjonarnych studiów II stopnia z językiem wykładowym angielskim znajdują się stronie Wydziału Archeologii.

Podczas studiów student nabywa gruntowną i wszechstronną wiedzę w zakresie poszczególnych specjalności archeologii, oraz praktyczną wiedzę w zakresie opracowania cmentarzysk i pracy z kośćmi zwierzęcymi i szczątkami ludzkimi. Równocześnie otrzymuje wykształcenie ogólnohumanistyczne, pozwalające mu na współpracę z przedstawicielami innych dyscyplin w ramach badań interdyscyplinarnych.

Absolwent studiów magisterskich jest przygotowany do pracy samodzielnej oraz w placówkach naukowo-dydaktycznych, naukowo-badawczych, muzealnych i konserwatorskich.

Uzyskanie tytułu magistra archeologii oraz posiadanie odpowiedniego doświadczenia w badaniach wykopaliskowych, w myśl ustawy o ochronie zabytków, są niezbędne do otrzymywania koncesji na prowadzenie terenowych prac badawczych w Polsce.

Przyznawane kwalifikacje:

Magisterium z archeologii

Dalsze studia:

szkoła doktorska, studia podyplomowe

Efekty kształcenia

Student wie i rozumie
K_W01 ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
K_W02 zna szczegółowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii i bioarcheologii
K_W03 ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych, zwłaszcza o charakterze biologicznym
K_W04 ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia archeologii i bioarcheologii, obejmującą terminologię, teorię i metodologię
K_W05 ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą prac naukowo-technicznych w trakcie terenowych badań wykopaliskowych
K_W06 ma szczegółową, specjalistyczną wiedzę o wybranych społecznościach zwłaszcza z obszaru śródziemnomorskiego, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii
K_W07 ma pogłębioną wiedzę o instytucjach kultury zajmujących się dziedzictwem archeologicznym w Polsce i innych krajach Europy
K_W08 ma uporządkowaną wiedzę o ewolucji i rozwoju gatunku człowieka oraz jego głównych strategiach adaptacji do różnych warunków środowiskowych
K_W09 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu metod oraz technik dokumentacji źródeł archeologicznych i bioarcheologicznych
K_W10 rozumie złożone zależności między osiągnięciami nauk humanistycznych, społecznych, o życiu i ścisłych a możliwościami ich wykorzystania w archeologii
K_W11 ma szczegółową wiedzę o najważniejszych osiągnięciach i głównych kierunkach rozwoju archeologii, zwłaszcza śródziemnomorskiej
K_W12 zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów badawczych z zakresu archeologii i bioarcheologii, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych
K_W13 zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych
K_W14 zna i rozumie zaawansowane metody analizy rozmaitych wytworów dawnych społeczności z wykorzystaniem metod stosowanych w naukach ścisłych i naukach o życiu
K_W15 zna i rozumie pojęcia z zakresu ochrony prawa autorskiego i prawa własności przemysłowej w Polsce i w krajach Europy i zasady ich zastosowania w pracy archeologa
K_W16 zna i rozumie ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania działalności naukowej i badań archeologicznych
K_W17 zna zasady etyki zawodu archeologa, zwłaszcza dotyczące pracy z materiałem osteologicznym
K_W18 zna zasady funkcjonowania prywatnych firm archeologicznych, muzeów oraz struktur konserwatorskich i instytucji ochrony dziedzictwa archeologicznego
K_W19 ma wiedzę o zasadach i możliwościach zdobywania funduszy na badania naukowe i prace archeologiczne
K_W20 ma wiedzę na temat bezpieczeństwa i higieny pracy archeologa

Student może
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów elektronicznych, oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji w języku angielskim
K_U02 samodzielnie rozpoznawać, analizować, wykorzystywać, klasyfikować i interpretować źródła archeologiczne, zwłaszcza o charakterze biologicznym, dobierając właściwe metody analityczne, dokonując krytycznej analizy i twórczej interpretacji w języku angielskim
K_U03 potrafi kreatywnie wykorzystywać istniejące metody i techniki, przystosowując je do potrzeb wynikających ze specyfiki badanych zagadnień
K_U04 potrafi formułować problemy badawcze, kreować oryginalne koncepcje, formułować i testować hipotezy w języku angielskim w zakresie archeologii i bioarcheologii
K_U05 potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne podsumowania w języku angielskim z uwzględnieniem różnych poglądów
K_U06 potrafi samodzielnie analizować i interpretować różne rodzaje artefaktów i ekofaktów, łącznie z uwzględnieniem ich kontekstu, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć badawczych w celu określenia ich znaczenia i oddziaływania w procesie społeczno-kulturowym
K_U07 potrafi wykrywać złożone zależności między artefaktami i ekofaktami a dawnymi procesami kulturowymi
K_U08 potrafi posiada umiejętność prowadzenia polemiki naukowej w języku angielskim
K_U09 potrafi dokonać doboru metody prezentacji wyników swoich badań w języku angielskim, wykorzystując także zaawansowane metody informacyjno-komunikacyjne
K_U10 potrafi prezentować wyniki swoich badań w języku angielskim zróżnicowanym kręgom odbiorców
K_U11 potrafi prezentować wyniki badań w formie pisemnej w języku angielskim, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią, również z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych
K_U12 potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych w języku angielskim, posługując się specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią, również z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych
K_U13 posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią z dziedziny archeologii
K_U14 potrafi kierować pracami zespołu, samodzielnie podejmując i inicjując zadania badawcze
K_U15 potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach zespołów interdyscyplinarnych
K_U16 potrafi zastosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w działalności archeologicznej i dbać o ich przestrzeganie w pracach zespołowych
K_U17 potrafi zaplanować i organizować pracę w zakresie archeologicznych badań terenowych
K_U18 potrafi zaplanować i organizować pracę w zakresie badań naukowych
K_U19 potrafi prawidłowo określać priorytety służące realizacji własnego lub zleconego zadania badawczego
K_U20 potrafi samodzielnie planować i realizować działania zmierzające do rozwoju własnej kariery naukowej
K_U21 potrafi wyszukiwać możliwości poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych w ramach uczelni i poza nią i doradzać innym w tym zakresie

Student potrafi
K_K01 wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz potrafi konfrontować je z opiniami ekspertów, zwłaszcza z obszaru nauk ścisłych i nauk o życiu
K_K02 uznania istotnego znaczenia artefaktów, ekofaktów i źródeł pisanych jako elementów dziedzictwa kulturowego ludzkości
K_K03 oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych, w tym materiału osteologicznego, i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka
K_K04 krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych z wykorzystaniem wieloaspektowej interpretacji
K_K05 wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy na temat kompleksowej natury kultury i potrafi analizować rozmaite kategorie źródeł dla odtworzenia przeszłości człowieka
K_K06 jest gotów do upowszechniania wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego, podkreślając jego znaczenie dla zrozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych, od czasów najdawniejszych do współczesności
K_K07 jest gotów do krzewienia wiedzy na temat odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego
K_K08 jest gotów do inicjowania i rozwijania współpracy ze społeczeństwem w zakresie prowadzonych prac archeologicznych i bioarcheologicznych
K_K09 jest gotów do podejmowania inicjatyw mających na celu promocję, upowszechnianie i ochronę dziedzictwa kulturowego
K_K10 jest gotów do propagowania zrozumienia społecznej roli archeologii
K_K11 jest gotów do propagowania problematyki etycznej związanej z rzetelnością i uczciwością naukową oraz przyjmowania odpowiedzialności za trafność podejmowanych decyzji w trakcie pozyskiwania źródeł archeologicznych
K_K12 jest gotów do uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym
K_K13 jest gotów do uznania konieczności uczenia się przez całe życie oraz doskonalenia swoich umiejętności merytorycznych i praktycznych w zakresie archeologii
K_K14 jest gotów do stosowania i rozwijania zasad etycznych związanych z badaniami nad źródłami archeologicznymi oraz działań na rzecz przestrzegania tych zasad
K_K15 jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
K_K16 jest gotów do rozwijania dorobku archeologii i podtrzymywania etosu zawodu archeologa

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.uw.edu.pl/