Historia i kultura Żydów, stacjonarne, drugiego stopnia (S2-JS) | |
Drugiego stopnia Stacjonarne, 2-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyKierunek studiów realizowany w ramach „Zintegrowanego Programu Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”, jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00). Uczestnicząc w Programie ZIP 2.0, dzięki funduszom europejskim, możesz korzystać m.in. z: Sprawdź zasady korzystania z oferty Programu ZIP 2.0. (wkrótce). Dziedzina: nauki humanistyczne Dyscyplina: Historia, Nauki o kulturze i religii, Literaturoznawstwo Język wykładowy: polski Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: magisterium Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia Niektóre z zajęć będą odbywać się na terenie cmentarza żydowskiego, w synagodze lub w siedzibie instytucji zajmującej się ochroną lub upowszechnianiem żydowskiej kultury materialnej oraz w archiwach. Weźmiesz też udział w kilkudniowych objazdach naukowych po polskich lub zagranicznych zabytkach kultury żydowskiej. Na kierunku Historia i kultura Żydów zdobędziesz pogłębioną wiedzę na temat: • historii, literatury, kultury i religijności Żydów na ziemiach polskich ze szczególnym uwzględnieniem, na Bliskim Wschodzie i w diasporach; • polskich i obcojęzycznych źródeł do badania historii, historii, literatury i kultury Żydów; • instytucji służących zachowaniu żydowskiego dziedzictwa historycznego i kulturowego oraz upowszechniających wiedzę na temat historii i kultury Żydów w Polsce i za granicą; • znaczenia pamięci o społecznościach żydowskich w świadomości i tożsamości współczesnych społeczeństw oraz historyczno-kulturowych uwarunkowań stosunku do mniejszości żydowskiej w Polsce i na świecie. Nauczysz się: • samodzielnie analizować i interpretować źródła historyczne i literackie, • samodzielnie projektować i przeprowadzać kwerendy bibliograficzne i źródłowe; • wykorzystywać do tego potrzebne tradycyjne i cyfrowe narzędzia oraz metodologie; • samodzielnie konstruować złożone wypowiedzi pisemne i ustne o charakterze naukowym i popularnonaukowym na wybrane tematy z zakresu historii, literatury i kultury Żydów; • inspirować i organizować działania na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i historycznego Żydów i innych grup społecznych, w tym różnych mniejszości (etnicznych, językowych, kulturowych). Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu Historii i kultury Żydów Zdobędziesz kompetencje do pracy w zawodach muzealnika, edytora, archiwisty, pracownika organizacji instytucji kultury, tłumacza, edukatora. Sprzyjające warunki dla absolwenta studiów judaistycznych stwarza ich lokalizacja w Warszawie, gdzie działa wiele instytucji badających i popularyzujących wiedzę o historii i kulturze żydowskiej, takich jak Żydowski Instytut Historyczny, Centrum Kultury Jidysz, Muzeum Historii Żydów Polskich, Muzeum Getta Warszawskiego. Czego będziesz się uczyć na studiach Zajęcia na kierunku Historia i kultura Żydów podzieliliśmy na: - Seminaryjne Oferujemy Ci seminaria dotyczące historii Żydów, literatury żydowskiej oraz żydowskiej religii i duchowości. Możesz też wybierać je z bogatej oferty seminariów w Instytucie Historycznym. - Obowiązkowe Pośród nich znajdziesz niezwykle przydatne zajęcia warsztatowe takie jak Muzealnictwo dla judaistów, Popularyzację wiedzy o kulturze Żydów i Edytorstwo źródeł do historii i kultury Żydów. - Uzupełniające seminarium magisterskie Dobierasz te zajęcia w zależności od tematyki wybranego seminarium i pisanej przez siebie pracy. W naszej ofercie znajdziesz pomocne i bardzo przydatne w pracy judaisty zajęcia takie jak Wprowadzenie do badań genealogicznych, Zagłada i pamięć czy Literatura żydowska XIX i XX w.: edycje, przekłady, konteksty. - Translatoryjnego Translatorium na studiach magisterskich jest bardziej zaawansowaną formą nauki języka, podczas której nauczysz się pracy z tekstem. Jeśli znasz już któryś z języków żydowskich, oferujemy Ci translatorium współczesnego języka hebrajskiego, hebrajskiego biblijnego albo jidysz. Jeśli nie uczyłeś się ich wcześniej, możesz wybrać lektorat współczesnego hebrajskiego lub jidysz albo translatorium języka nowożytnego. - Terenowe Na tych zajęciach dowiesz się, jak analizować dziedzictwo żydowskie w terenie, na przykładowych obiektach i zabytkach. Nauczysz się czytania krajobrazu kulturowego i różnego typu reliktów kultury żydowskiej. Zapoznasz się z rożnymi formami upamiętniania dziedzictwa żydowskiego i Zagłady. - Projektowe Pod kierunkiem nauczyciela akademickiego weźmiesz udział w zespołowym projekcie dotyczącym wybranego problemu z zakresu historii, literatury i kultury Żydów. Dzięki temu poznasz i zrozumiesz specyfikę pracy badawczej i przejdziesz przez wszystkie jej etapy. Nauczysz się stawiać pytania badawcze i wybierać metody oraz narzędzia służące odpowiedziom na nie. Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni Tak, możesz skorzystać z programów MOST lub ERASMUS+. Gdzie znajdziesz więcej informacji i programie studiów https://historia.uw.edu.pl/studia/historia-i-kultura-zydow-ii-stopien/ |
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Student:
Posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat wybranej epoki z dziejów Żydów i obszaru badań z wybranych węzłowych problemów historii i kultury żydowskiej;
Ma pogłębioną wiedzę na temat źródeł wykorzystywanych w badaniach nad wybraną epoką oraz obszarem objętym tematyką wybranych węzłowych problemów historii i kultury żydowskiej;
Ma pogłębioną wiedzę na temat warsztatu oraz problematyki badawczej wybranych dziedzin dziejów i kultury Żydów;
Ma pogłębioną wiedzę o metodach wnioskowania naukowego, zasadach krytyki źródła oraz zasadniczych etapach postępowania badacza dziejów i kultury Żydów;
Student:
Przeprowadza pogłębioną krytykę źródeł do wybranego zagadnienia.
Posługuje się zaawansowaną terminologią właściwą dla historii i kultury Żydów i wybranych nauk pokrewnych.
Umieszcza omawiane zagadnienia z dziedziny historii i kultury Żydów w kontekście procesów społecznych, politycznych, gospodarczych i kulturowych epoki.
Student:
Wykazuje postawę krytyczną wobec świadectw przeszłości.
Ma świadomość konieczności nieustannego kształcenia umiejętności związanych z pracą badawczą.
Ma świadomość konieczności doskonalenia swojego warsztatu naukowego oraz kompetencji społecznych.
Dostrzega wpływ nauki historycznej w dziedzinie historii i kultury Żydów na kształtowanie tożsamości wspólnot lokalnych, regionalnych i narodowych